به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ایوب اسداللهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از سیاستگذاری دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال برای استان همدان ساخت ۱۰۰ هزار مسکن پیشبینی شد اظهار کرد: راه و شهرسازی تنها متولی ساخت مسکن نیست بلکه یکی از نهادهای ساخت است و باید تمام دستگاهها پای کار باشند.
وی با اشاره به اینکه ۱۲۵ هکتار از اراضی سایر دستگاهها برای ساخت مسکن شناسایی شده است افزود: بعد از فراخوان ثبتنام نهضت ملی مسکن، ۱۲۰ هزار نفر ثبتنام اولیه داشتند، ۸۹ هزار نفر واجد شرایط شدند اما ۴۹ هزار نفر تکمیل پرونده کردند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه برای ساخت ۴۹ هزار مسکن در همدان ۶۰۲ هکتار زمین مورد نیاز است عنوان کرد: تامین ۹۶ هکتار زمین تاکنون قطعی شده و پروژهها نیز در حال شروع شدن است.
وی با تاکید بر اینکه تملک آخرین گزینه برای تامین زمین است تصریح کرد: با توجه به اینکه تملک هزینه زیادی دربردارد و این هزینه به مشتریان تحمیل میشود، درخواست داریم که دستگاهها پای کار باشند و زمین در اختیار خود را به این مهم اختصاص دهند.
اسداللهی تاکید کرد: طی پیگیری از ارتش و انجام توافقات اولیه،۱۵۰ هکتار طبق توافق اولیه پیشبینی شده است که با صدور مجوز عملیات اجرایی مسکن آغاز خواهد شد.
وی در خصوص وضعیت پروژه ۴۸۰ واحدی فرهنگیان عنوان کرد: در این پروژه نگران استحکام بستر زمین بودیم که قرار شد ستون سنگی در زمین آن اجرا شود و با تایید خاک آن در آزمایشگاه عملیات اجرایی آغاز شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه بیش ار ۲ هزار و ۷۰۰ چاه برای ریزش مصالح بتنی در زمین این پروژه حفر شده است گفت: ۱۶ میلیارد تومان برای تحکیم بستر زمین هزینه شده که قرار نیست به مردم تحمیل شود.
وی اعتبار کل سفر هیات دولت به پروژههای راه و شهرسازی را ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: با توجه به اهمیت پروژههای راه و مسکن به همراه استاندار از وزیر درخوست رقم بیشتری شد که با موافقت به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر قرارداد ساخت راه داریم
معاون مهندسی ساخت و توسعه ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: بالغ بر ۹۵ درصد حمل بار مسافر در همدان از طریق جاده است و همچنان حمل بار از ریل و هواپیما نقشی ندارند و شاید کمتر از ۵ درصد است.
حبیب نادیان بیان کرد: توسعه راههای اصلی و ارتقای راههای فرعی و بهسازی از اهمیت بالایی برخوروار است و تمام تلاش ما بر این است که پروژههای راهسازی را به اتمام برسانیم تا در خور شان و منزلت اهالی استان همدان باشد.
وی یکی از مهمترین پروژههای راه را محور سامن - بروجرد به طول ۱۵ کیلومتر دانست و گفت: ۹ کیلومتر این راه در سالهای قبل انجام شده و امسال نیز ۷ کیلومتر آن اجرا میشود و در سال ۱۴۰۱ این محور به طور کامل زبر بار ترافیکی میرود.
معاون ساخت و توسعه ادارهکل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه چهارخطه شدن محور نهاوند - آورزمان - ملایر ۴۲ کیلومتر است که هشت کیلومتر آن اجرا شده است گفت: ۲۵ کیلومتر از این پروژه قرارداد پیمانکاری دارد که ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و جزو مصوبات سفر نیز است افزود: اگر اعتبار ۲۵۰ میلیاردی پروژه تخصیص یابد امسال پیش میرود و این ۲۵ کیلومتر طی دو سال اجرایی میشود.
وی پروژه مهم دیگر راه را محور نهاوند - کنگاور - تویسرکان عنوان کرد و یادآور شد: این محور ۳۳ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن اجرا شده و کل پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از این پروژه ۱۳ کیلومتر باقی مانده که قابلیت اتمام تا سال ۱۴۰۳ را دارد به شرطی که اعتبار مورد نیاز آن تزریق شود.
نادیان با اشاره به اینکه محور کبودراهنگ - قیدار - زنجان ۱۶۰ کیلومتر است که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه همدان است تصریح کرد: ۲۴ کیلومتر پروژه اجرا شده، ۱۲ کیلومتر آن آماده بهرهبرداری است، ۶ کیلومتر آماده آسفالت است و برای ۱۵ کیلومتر نیز باید پیمانکار تعیین و تخصیص اعتبارات شود که فعلا تخصیص اعتبار نداشتیم.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ برای هیچ پروژهای تخصیص اعتبار نداشتیم افزود: در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر قرارداد ساخت راه داریم که در مجموع ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژههای راهسازی مورد نیاز است.
نادیان یکی دیگر از پروژهها را کریدور شمالی استان دانست و عنوان کرد: این پروژه ۸۲ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن در حال انجام است و ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته که با تخصیص اعتبار طی سه سال تمام میشود.
وی به چهارخطه کردن همدان - گلتپه علیصدر اشاره کرد که ۶۸ کیلومتر است تصریح کرد: مطالعات ۳۲ کیلومتر این پروژه تمام شده و برای سال ۱۴۰۱ ردیف بودجه گرفته و اسناد مناقصه برای ساخت ارسال شده که عملیات اجرایی بعد از مناقصه شروع میشود.
معاون ساخت و توسعه ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه به پروژه کنارگذر غربی همدان اشاره کرد و گفت: کنارگذر غربی ۳۰ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر آن آسفالت شده و مطالبات پیمانکار آن ۲۵ میلیارد تومان است و ۱۲ کیلومتر آن در انتهای راه معارض دارد و همین سه سال زمان میبرد تا زیر بار ترافیکی برود.
وی با بیان اینکه ایستگاه راهآهن در داخل شهر ساخته میشود افزود: ایستگاه راهآهن و ریلگذاری مسیر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و قطار برقی نیز جزو مصوبات است.
انتهای پیام/۸۹۰۰۳/