اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سهامداران حقیقی آماده ورود به بازار سرمایه هستند/ 3 گروه با بیشترین تقاضا در بورس را بشناسید

قیمت سهام اغلب بزرگان بازار امروز ریزش داشت و همین مساله سبب افت شاخص کل شد. در دیگر سو، شاخص‌های کوچک بازار سرمایه با رشد همراه شدند.

سهامداران حقیقی آماده ورود به بازار سرمایه هستند/ 3 گروه با بیشترین تقاضا در بورس را بشناسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص بورس اوراق بهادار تهران چند هفته‌ای است که در محدوده 1 میلیون 300 هزار واحدی قرار دارد و با افت و خیز بی رمق نه تنها بالاتر نمی‌رود، بلکه به سمت پایین حرکت می‌کند. این در حالی است که دلار، طلا، خودرو و مسکن نیز در شرایط مشابهی قرار گرفته‌اند و هیچ کدام تمایلی به حرکت به هیچ سمتی ندارند.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، همچنان همه مفروضات تکنیکالی به قوت هفته های پیش پابرجاست و شاخص در یک کف سازی قرار گرفته است. اما هیچ کارشناسی نمی تواند زمانی برای خروج از روند فعلی اعلام کند.

خودرویی ها فرآوردهای نفتی و حمل و نقل در رتبه های اول خرید و فروش قرار دارند و در صورتی که بازار بخواهد حرکتی داشته باشد، ابتدا سهام شرکت های حاضر در این گروه ها باید به حرکت بیافتند. در جریان معاملات روز شنبه هرچند شاخص کل و شاخص هم وزن در نیمه اول معاملات توانسته بودند روند صعودی را داشته باشند و ارزش معاملات خرد نیز امیدواری کننده بود، اما با گذشتن از نیمه‌های بازار، دوباره بورس روند همیشگی خود را طی کرد.

* خریداران آماده ورود به بازار سرمایه هستند

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: رکود معاملات و مازاد عرضه خصوصا از جانب حقیقی‌ها مشکلات اصلی این روزهای معاملات بورس هستند. از سوی دیگر، سهامداران تحت بمباران اخبار منفی قرار داشته و بورس نسبت به اخبار خوب و گزارش مالی 6 ماهه شرکت‌ها تقریبا واکنشی نداشته است.

وی ادامه داد: ارزش معاملات پائین، بی ‌رمقی در بازار و انتظار برای خبرهای بودجه 1402، بورس تهران را در بلاتکلیفی قرار داده است. با اینکه بارها در خصوص سطوح حمایتی تکنیکالی به همراه ارزش های بنیادی نمادها صحبت شده، اما فعلا کسی دست به خرید نمی ‌زند، یا بهتر بگوییم خیلی ‌ها دست به ماشه نشسته‌اند تا در اولین فرصت و خبر خوب برای بازار سرمایه شروع به خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: انتشار گزارش مربوط به پترولجستیک که طبق این گزارش  صادرات ایران به روزانه 1.06 میلیون بشکه رسیده که نسبت به ماه قبل آن (سپتامبر 2022) به میزان 548 هزار بشکه/روز بالاتر است. این مساله می‌تواند سهم‌های دلاری بازار سرمایه را با افزایش تقاضا همراه کند.

* افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز معاملاتی قبل هزار و 205 واحد ریزش کرد و به رقم یک میلیون و 308 هزار و 959 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 9 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بر خلاف شاخص کل با رشد 400 واحدی در تراز 378 هزار و 995 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 11 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد یک واحدی در سطح 17 هزار و 854 واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام 

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام با رشد 167 درصدی نسبت به ارزش کل معاملات روز چهارشنبه به 20 هزار و 878 میلیارد تومان رسید. معاملات اوراق نیز به عدد 14 هزار و 834 میلیارد تومان افزایش یافت و سهم این معاملات از کل معاملات بورس به 71 درصد افزایش یافت.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 5 درصدی به نسبت روز چهارشنبه به رقم 2 هزار و 101 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس نیز 10 درصد بوده است.

* تداوم خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پانزدهمین روز متوالی منفی بود و 112 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد دو درصدی داشته است.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام نوری (پتروشیمی نوری)، تمحرکه (ماشین سازی نیرو محرکه) و بپاس (بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. از طرف دیگر نمادهای قیستو (قند بیستون)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و وبرق (سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین) بیشترین ورود پول حقیقی را در روز شنبه تجربه کردند.

در میان صنایع نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری،‌ محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. فرآورده‌های نفتی، قند و شکر و محصولات کاغذی هم شاهد بیش‌ترین ورود پول حقیقی بود.

* افزایش ارزش صف های خرید بورس

در جریان معاملات امروز، 45 درصد نماده با رشد قیمت و 55 درصد سهم ها نیز با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز شنبه 87 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف های خرید با رشد 20 درصدی به 220 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 26.8 درصد کاهش یافت و 71 میلیارد تومان بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول