اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

لزوم توجه به 2 رویکرد اصلی در الگوهای اقتصادی/ بیانیه 5 اقتصاددان طرح عامیانه و بدون راهکار ‌‌بود‌

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه بیانیه اخیر پنج اقتصاددان هیچ راهکار اقتصادی نداشت، گفت: این بیانیه به قدری از نظر طرح مطالب اقتصادی ضعیف بود که اگر می‌گفتیم این بیانیه را چند نفر جامعه‌شناس هم نوشته‌اند، کسی اعتراض نمی کرد.

لزوم توجه به 2 رویکرد اصلی در الگوهای اقتصادی/ بیانیه 5 اقتصاددان طرح عامیانه و بدون راهکار ‌‌بود‌

حسین درودیان در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره بیانیه اخیر پنج اقتصاددان که علت حضور برخی اغتشاشگران در کف خیابان را به مسائل و مشکلات اقتصادی مرتبط دانسته‌اند،‌ اظهار داشت:‌ قبل از هر چیزی باید بگویم که این بیانیه فاقد هر گونه راهکار و توصیه برای دولت و مردم بود و این نشان می‌دهد که دلایل اقتصادی این بیانیه، بسیار ضعیف‌تر بود.

استاد دانشگاه تهران افزود: این بیانیه به اندازه‌ای از نظر اقتصادی ضعیف بود که اگر می خواستیم به جای مثلا ‌بیانیه اقتصاددانان، به آن بیانیه جامعه‌شناسان می‌‌گفتیم باز هم کسی اعتراض نمی کرد یعنی همان حرف‌های روزمره ای بود که بین مردم عوام هم رد و بدل می‌شود.

* بیانیه پنج اقتصاددان هیچ راهکاری نداشت

وی در پاسخ به اینکه انتظار داشتید چه راهکار و توصیه‌ای داده می‌شد؟ گفت: الگوی‌های اقتصادی کشور اکنون تغییر یافته و باید اقتصاددانان با توجه به شرایط و رویکرد موجود الگوهای اقتصادی تازه‌تری ارائه دهند که بتواند وضعیت جامعه را تغییر دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ الگوی اقتصادی که یک اقتصاددان دلسوز باید ارائه کند باید منطبق به دو رویکرد خارجی و داخلی باشد؛ در بخش خارجی که اهمیت بیشتری هم دارد باید برای هر قطب‌های اقتصادی مانند آمریکا،‌ روسیه و اروپا برنامه جدیدی داشته باشد.

وی افزود: برای نوع مواجهه اقتصادی با هر کدام از این قطب های اقتصادی دنیا باید بدانیم که دقیقا آنها به دنبال چه چیزی هستند و ما از آنها چه می خواهیم مثلا ما اگر به دنبال دسترسی‌های تحریم‌ ناپذیر به شبکه‌های مالی دنیا هستیم باید در نحوه تعاملات‌‌ با آنها این موارد  مد نظر باشد.

درودیان ادامه داد: یا باید بدانیم که تمایل روسیه برای تعامل با ما به دلیل منابع و مواد خام نیست که همه اینها را خودش دارد بلکه دسترسی به آب‌های آزاد و ترانزیت از طریق ایران برایش مهم است؛ یا درباره آمریکا باید بدانیم که اکنون آمریکا، خاورمیانه را به مسئله درجه یک خود مانند گذشته فرض نمی‌کند و نگاهش به سمت چین برگشته است.

وی درباره دلیل این اقدام از سوی آمریکا گفت: زمانی نفت، نیاز اصلی آمریکا بود و خاورمیانه و هرگونه اتفاقات مربوط به آن برایش یک مسئله حیاتی به شمار می‌رفت و سریع واکنش نشان می‌داد اما از زمانی که مشکل نفت آمریکا برطرف شده رویکردش نسبت به این منطقه تغییر یافته است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه «هنوز آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت جهان است، اگرچه بزرگترین صادر کننده هم است اما همچنان نیازمند نفت خاورمیانه است و به این دلیل با تصمیمات اوپک مخالفت دارد و یا بایدن برای دریافت نفت از خاورمیانه دست به هر کاری می‌زند»، اظهار کرد:‌ اکنون تفاوت تولید و مصرف نفت آمریکا خیلی شکاف معنی داری ندارد.

* بیانیه پنج اقتصاددان بیشتر بوی همراهی با جو خیابان‌ها داشت

وی در پاسخ به اینکه اگر بیانیه این پنج اقتصاددان از هر گونه راهکار و توصیه ای تهی بود آیا مفهوم آن این است که جنبه سیاسی داشته است؟ گفت:‌ شاید بتوان گفت که انگیزه همراهی با شرایط و جو فعلی را از این بیانیه می شد استنباط کنید‌ و یا اینکه بگوییم آزادی و تسامح فرهنگی بیشتری را با این بیانیه طلب می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این اقتصاددانان آنچه که در این بیانیه در مورد قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کرده‌اند خطای فاحشی است و این مقایسه درستی نیست زیرا تغییرات در همه ابعادی که گفته شده در زمان‌های نزدیک‌تر هم قابل مشاهده است.

* نارضایتی اقتصادی به دهه 90 بر می‌گردد

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا همچنان که در بیانیه آمده است،‌ علت حضور اغتشاش گران در خیابان‌ها به مشکلات اقتصادی در دولت فعلی‌ بر می‌گردد؟ گفت: مشکلات اقتصادی محدود به دهه 90 است و عمر طولانی ندارد اما بعضا عمدتا دلایل سیاسی هم پشت این ماجراها پررنگ است به طوری که اعتراضات سال‌های 78 و 88 هم به دلیل مسائل سیاسی بود.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول