اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم یک کانال تلویزیونی با پول کشوری عربی در ایران التهاب ایجاد کند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه طرف غربی دنبال این است با به هم ریختگی اوضاع در ایران ما را وادار کند در میز مذاکره به آنها امتیاز بدهیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم یک کانال تلویزیونی با پول یک کشور عربی و حمایت لندن در ایران التهاب ایجاد کند.

امیرعبداللهیان: اجازه نمی‌دهیم یک کانال تلویزیونی با پول کشوری عربی در ایران التهاب ایجاد کند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ایروان، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه امروز (شنبه) ۳۰ مهر ماه در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان، دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران و همچنین مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در محل مدرسه شهید فهمیده ایرانیان در ایروان طی سخنانی گفت: روابط ایران و ارمنستان رو به رشد است در تلاشیم منازعه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان خاتمه یابد و منطقه قفقاز روی آرامش ببیند و نیروهای خارجی هیچ مداخله‌ای در مسائل منطقه نکنند.

وزیر خارجه بر تلاش برای گسترش مناسبات ایران و ارمنستان تاکید کرد و افزود: جمعیت ایرانیان خارج از کشور برای ما یک سرمایه هستند.

*  تاریخ مصرف رفتار دوگانه در عرصه دیپلماسی به سر آمده

رئیس دستگاه دیپلماسی به رفتار متناقض آمریکایی‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تعجب نمی‌کنم آمریکایی‌ها به گونه‌ای حرف می‌زنند و به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند. البته در برخی موضوعات در مذاکرات آمریکایی‌ها به ما گفته‌اند که اگر روی این موضوع توافق کردیم به دلیل مشکلات داخلی نمی‌توانیم آن موضوع را تایید کنیم. ما در حوزه‌هایی اتفاق نظر داریم و مشکلات داخلی طرف آمریکایی را درک می‌کنیم، اما اجازه نمی‌‌دهیم آمریکایی‌ها از یک طرف بخواهند با برخی اظهارنظرات به اغتشاش و آشوب در ایران دامن بزنند و با برخی پیام‌های رسمی که به ما منتقل می‌کنند، عجله و شتاب خودشان و آمادگی خود برای رسیدن به توافق را اعلام کنند.

وی گفت: رفتار دوگانه آمریکا برای ما جدید نیست.

 

وزیر خارجه خطاب به آمریکایی‌ها افزود: طرف آمریکایی بداند تاریخ مصرف رفتار دوگانه و پارادوکسیکال در عرصه دیپلماسی به سر آمده است. امروز افکار عمومی نیازمند اطلاع رسانی دقیق است که یک مقام آمریکایی به وزارت خارجه و دولت من و همکاران من که در حال مذاکره هستند بگویند چرا تعلل در مذاکرات در وین ایجاد شده و شتاب داشته باشند اما در فیگور رسانه‌ای و تبلیغاتی بگویند اولویت اول ما این مسئله نیست. البته این مسئله ما را جدی تر می‌کند که در رعایت خطوط قرمزمان برای بار دوم از یک روزنه گزیده نشویم.

* توافق برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی به واسطه یک کشور ثالث اروپایی

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان گفت: دولت آقای دکتر رئیسی و وزارت خارجه به عنوان متولی مذاکرات به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما مذاکره کردیم برای رسیدن به توافق و به نقطه خوبی رسیدیم. اکنون مذاکرات و توافقات و مسیری که ریل گذاری شده در جایگاه و شرایط درست خودش قرار دارد و ما در ابعاد مختلفی در چند هفته اخیر به ویژه پس از سفری که به نیویورک داشتیم و در آنجا فرصتی شد و رابرت مالی به نیویورک آمد و مستقر شد و باقری هم در نیویورک بود و پیام‌های ما با طرف آمریکایی با سرعت بیشتری تبادل شد. ما و طرف آمریکایی به واسطه یک کشور ثالث اروپایی توافق کردیم زندانیان ایرانی و آمریکایی را تبادل کنیم ما به نشانه حسن نیت یک زندانی که جرم محرزش جاسوسی بود و بخشی از دوران زندان را سپری کرده بود، به طور یکجانبه و با نگاه به اینکه حسن نیت خودمان را برای چندمین بار اثبات کنیم آزاد کرده و از طرق عمان تحویل دادیم.

*  ایران آمادگی دارد به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز کمک کند

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: در خصوص اتهام و تکرار اتهام توسط چند کشور به ایران مبنی بر اینکه ما به روسیه پهپاد داده‌ایم، برای جانبداری و یا استفاده از جنگ روسیه در اوکراین، باید بگویم که ما مخالف جنگ در هر جای جهان هستیم. برای ما تفاوتی بین افغانستان و اوکراین، یمن، عراق، فلسطین و سوریه وجود ندارد، ما مخالف جنگ بین آذربایجان و ارمنستان هستیم. امروز اینجا هستیم که بگوییم آقای پاشینیان، ایران آمادگی دارد به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز کمک کند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما هیچ سلاحی به طرف روسی نه داده‌ایم و نخواهیم داد که بخواهد در جنگ اوکراین استفاده کند. برخلاف طرف غربی که سلاح فراوانی را وارد اوکراین کرده است، معتقدیم هیچ یک از طرفین نباید مسلح شوند.

وی تأکید کرد: به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذاریم و مخالف جدی تسلیح هر یک از طرفین در این مسئله هستیم.

* ۱۵ دقیقه بعد از ورود مهسا به بیمارستان کسری دو عنصر امنیتی در بیمارستان کسری مستقر شده و هدایت از همان لحظه شروع می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان بیان کرد: برای همه روشن است که برای برخی کشورهای غربی و آمریکا فوت یک دختر ایرانی که البته همه ما را متاثر کرد، نمی‌تواند موضوعی تا این حد جنجالی باشد. اگر طرف آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی صداقت داشته باشند، باید در مقابل کشته و شهید شدن بیش از یک میلیون و صد هزار عراقی از سال ۲۰۰۳ که آمریکا وارد عراق شد تا امروز پاسخگو می‌بودند و در این رابطه واکنشی از خود نشان ‌می‌دادند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: مرگ مهسا همه را متاثر کرد، آقای رئیس جمهور در همان ساعات اولیه با پدر مهسا صحبت کرد و پدر مهسا گفت دختر من دچار بیماری مغزی بوده و غده هیپوفیزش را چند سال پیش برداشته‌اند. آقای دکتر شیروانی که عمل جراحی انجام داده مصاحبه کرد و گفت من عمل کردم و پرونده‌های ایشان آمد. ۱۵ دقیقه بعد از ورود مهسا به بیمارستان کسری دو عنصر امنیتی در بیمارستان کسری مستقر شده و هدایت از همان لحظه شروع می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی در مطالبات عاطفی و مسالمت آمیز مردم انحراف ایجاد شد و به سمت خشونت و استفاده از سلاح سرد و گرم رفت، تعدادی از نیروهای پلیس توسط گلوله یا سلاح سردی که به کمر یا قلبشان از پشت وارد کردند، به شهادت رسیدند. هیچ نظامی نمی‌پذیرد. به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه فرانسه گفتم چطور در غائله جلیقه زردها شدیدترین سرکوب‌ها را به عمل آوردید، اما در مورد ایرانی که مطالبات مردم به سمت اقدامات تروریستی گرایش پیدا می‌کند و آنها سوءاستفاده می‌کنند، ایران را دعوت به این می‌کنید که هر کس هر کاری می‌خواهد انجام دهد.

* طرف غربی دنبال این است با به هم ریختگی اوضاع در ایران ما را وادار کند در میز مذاکره به آنها امتیاز بدهیم 

وی گفت: البته این مسئله پشت پرده‌هایی داشت. بخشی از پشت پرده‌ها را مقام معظم رهبری اشاره کردند. یک سطح از پشت پرده آن نیز به کار ما در مذاکرات برجامی برمی‌گردد. طرف غربی دنبال این است با به هم ریختگی اوضاع در ایران ما را وادار کند در میز مذاکره به آنها امتیاز بدهیم و از خطوط قرمز خود عبور کنیم. هیچ اتفاق خاصی امروز در ایران رخ نداده و آنچه در فضای مجازی است وضعیت بزرگ نمایی شده است. البته احساسات و عواطف و توجه به وضعیتی که برای مهسا در ایران پیش آمده و پیگیری جدی آن توسط قوه قضاییه و رئیس جمهور با سرعت و دقت دنبال شد. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: این وضعیت و سایر فاکتورها نشانگر این است دشمنان به دنبال این هستند که مانع صلح و ثبات و امنیت و پیشرفت در ایران شوند. البته همچنان در بخش‌هایی از کشورها در مقابل سفارتخانه‌های ما در داخل ایران سعی می‌کنند با یک صحنه سازی و فیلم و صحبت کردن از موی یک زن و دختر و یا مسائل این چنینی القا کنند که التهاب در داخل کشور وجود دارد. 

* اجازه نمی‌دهیم یک کانال تلویزیونی با پول کشوری عربی و حمایت لندن در ایران التهاب ایجاد کند

وی خطاب به حاضران افزود: به شما اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد یک کانال تلویزیونی که با پول یک کشور عربی و حمایت لندن اداره می‌شود، در داخل جمهوری اسلامی ایران التهاب ایجاد کند.

* مصمم هستیم کمک کنیم منازعه موجود بین ارمنستان و آذربایجان یک بار برای همیشه خاتمه یابد

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش به منازعه موجود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم کمک کنیم منازعه موجود بین ارمنستان و آذربایجان یک بار برای همیشه خاتمه یابد و مرزهای اختلافی بین دو کشور تعیین تکلیف شود و منطقه قفقاز جنوبی صلح‌ و آرامش را به خود ببیند. برای ما حائز اهمیت است نیروهای خارجی هیچ مداخله‌ای در مسائل منطقه نکنند و با فرمت‌ها و پلتفرم‌هایی که اهالی و دولت‌های منطقه طراحی کردند، بتوانیم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم.

وی همچنین گفت که روابط ایران و ارمنستان نیز رو به رشد است.

*  به دنبال کار نمایشی در خصوص ایرانیان خارج از کشور نیستیم

وزیر خارجه درباره ایرانیان خارج از کشور نیز بیان کرد: ما به دنبال کار نمایشی در خصوص ایرانیان خارج از کشور نیستیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در ۱۴ ماه گذشته در حوزه ایرانیان خارج از کشور اقدامات زیادی انجام شده است.  ایرانیان خارج از کشور برای ما یک سرمایه هستند. یکایک ایرانیان در اقصی نقاط جهان سفرای ایران در خارج از کشور هستند.

وزیر خارجه به دغدغه ایرانیان خارج از کشور در خصوص حفظ هویت آن‌ها اشاره کرد و گفت که قانون جامع حمایت ایرانیان خارج از کشور در ماه‌های آینده در مجلس تصویب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارس، امیرعبداللهیان همچنین پیش از این از مسجد کبود ایروان و نمایشگاه صنایع دستی در این محل بازدید کرد.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول