اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران: یکپارچگی در تصمیمات تجاری نیازمند تشکیل شورای تجارت خارجی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید به ایجاد شورای تجارت خارجی به منظور یکپارچگی در سیاست‌گذاری‌های تجاری و توجه به تحولات جهانی در برنامه هفتم توسعه توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران: یکپارچگی در تصمیمات تجاری نیازمند تشکیل شورای تجارت خارجی است

نسرین معتمد منفرد - به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در بیست و ششمین مراسم روز ملی صادرات که با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد از ایجاد شورای تجارت خارجی به منظور یکپارچگی در سیاست‌‌گذاری‌های تجاری و توجه به تحولات جهانی در برنامه توسعه سخن گفت.

وی مدیریت واحد را یکی از نیازهای مهم و قدیمی کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل تعدد دستگاه‌های درگیر و نبود مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی آسیب‌های جدی به روند توسعه اقتصادی کشور وارد شده است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به یافته‌های مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، بیان داشت: بر اساس قوانین مصوب در ایران حدود 44 دستگاه به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر تجارت هستند. در کشورهای موفق که تجارت خارجی آنها رشد قابل توجهی داشته، مرکز واحد و مشخصی برای سیاست‌گذاری شکل گرفته و تجربه نشان می‌دهد که این تفکر به کاهش هزینه مبادله در روند تجارت کمک می‌کند، بنابراین خواسته بخش خصوصی تشکیل شورای تجارت خارجی است.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق ایران حجم صادرات غیرنفتی و ترکیب آن در دنیا، قدرت اقتصادی، سیاسی و فنی محسوب شده و امروز با ابزار دیگری این قدرت سنجیده نمی‌شود، پس در ایران نیازمند نگاه‌های بلندمدت در حوزه صادرات و سیاست‌های خارجی هستیم.

شافعی بازنگری در شیوه نقش‌آفرینی در زنجیره ارز جهانی را مورد توجه قرار داد و درباره رویکرد برنامه‌های بالادستی به ویژه برنامه هفتم توسعه که در شرف تدوین است نسبت به صادرات غیرنفتی، بیان داشت: ضرورت دارد در حوزه صادرات غیرنفتی به دنبال یک تحول اساسی باشیم. وی افزود: بررسی ده قلم عمده صادراتی کشور نشان می‌دهد که محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تقریبا نیمی از صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهند.

شافعی گفت: تمرکز جغرافیایی صادرات ایران به گونه‌ای است که سهم 5 شریک اصلی صادراتی ایران حدود 70 تا 75 درصد صادرات ایران را تشکیل می‌دهند. بررسی نوع کالاهای صادراتی حاکی از غلبه کالاهای با فناوری و ارزش‌افزوده پایین است. از طرفی در چند سال اخیر سهم کالاهای با فناوری بالا در ترکیب صادرات زیر یک درصد بوده است و بخش بیشتر صادرات ایران مبتنی بر منابع بوده که محرک رشد و توسعه اقتصادی نیست که این زنگ خطری برای کشور به شمار می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: افزایش صادرات، مستلزم تولید کالای با کیفیت و تولید چنین کالایی به تکنولوژی بالا نیازمند دارد که متاسفانه در ایران این روند شکل نگرفته است.

وی بیان داشت: در منطقه‌ای با تحولات شدید سیاسی و اقتصادی قرار داریم که سیاست‌های دولت‌های حاکم، نقش پررنگی در تحولات و آینده بخش خصوصی دارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت با همسایگان، بسیار مهم است.

شافعی از تصمیم‌سازان و نهادهای متولی تجارت تقاضا کرد که در برنامه‌ریزی خود با رویکردی برون‌گر و حضور در بلوک‌های منطقه‌ای، حرکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: پیش‌بینی تحلیل‌گران این است که در طول برنامه هفتم، تغییراتی رخ دهد و شاهد انتقال قدرت به آسیا باشیم. از طرفی تغییرات آب‌وهوایی را تجربه می‌کنیم و باید برای استفاده از سوخت‌های کم آسیب مانند گاز برنامه داشته باشیم. سیاست‌گذاری بر اساس این تحولات بر آینده ایران و جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصادی مهم است و باید در برنامه هفتم این تغییرات ملاک عمل قرار بگیرد زیرا بی‌توجهی به آن موجب می‌شود جوانان و نسل فعلی، سیاست‌گذاران را نبخشند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول