اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

چند پیشنهاد برای کمک به توسعه و پیشرفت شهر اراک

روزهای 28 مهرماه تا 4 آبان‌ماه به عنوان هفته فرهنگی اراک نامگذاری شده که به همین مناسبت پیشنهادهایی به منظور توسعه و پیشرفت این شهر ارائه می‌شود.

چند پیشنهاد برای کمک به توسعه و پیشرفت شهر اراک

خبرگزاری فارس  ـ اراک؛ جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و نخبگان علمی، هنری، ورزشی به اراک، مستلزم شناسایی و یا ایجاد و معرفی مزیت‌های برتری‌ساز نسبت به سایر شهرهای کشور از جمله زیرساخت‌های شهری و خدماتی پیشرفته، امکانات رفاهی و تفریحی حتی‌المقدور مدرن، مراکز درمانی تخصصی و مجهز و نیز جاذبه‌های گردشگری خاص و بهبود جلوه‌های بصری شهر اراک و همچنین ارائه تسهیلات ویژه است.

پیشنهادات ذیل که بسیاری از آنها می‌تواند با کمک بخش خصوصی و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط استانی محقق شود، در همین راستا ارائه شده است.

تهیه و یا بازنگری سند راهبردی استان، شهرستان و موضوعی دستگاه‌ها از جمله تهیه سند راهبردی شهرداری اراک، متناسب با نیاز روز و آتی شهر با نگاه آینده‌نگرانه در ابعاد مختلف.

تلاش برای تعیین دقیق نیازهای زیرساختی کوتاه‌مدت و بلندمدت در ابعاد مختلف تولیدی و خدماتی و شناسایی ظرفیت‌های اختصاصی و منحصربفرد موجود یا قابل دسترس، تولید کالا یا خدمات در استان مرکزی و شهر اراک از جمله احیاء و فراگیر نمودن صنعت تولید فرش، یا یک محصول کشاورزی خاص مثل گیاهان دارویی یا انگور و مشتقات آن و یا تولید و تکثیر برخی جانداران، یا یک محصول صنعتی ویژه و پرکاربرد و پرمصرف مانند تولید محصولات پایین‌دستی پتروشیمی متل انواع محصولات پلاستیکی با اتکاء به کارخانه پتروشیمی اراک و انتخاب یک یا حدکثر دو مورد از آنها برای تمرکز بر تولید آن در استان و زمینه‌سازی برای این که اراک یا استان به قطب تولید آن محصول تبدیل شود.

در صورت انتخاب درست موضوع مثل صنعت مبل در بروجرد یا صنایع دستی در اصفهان و یا زعفران در خراسان و برنج در شمال کشور این اقدام در بسیاری از موارد می‌تواند ضمن کارآفرینی، به یک جاذبه گردشگری تبدیل و باعث جذب سرمایه‌ها به سمت استان و شهر اراک شود.

ترویج و تبلیغ گردشگری روستا به خصوص روستاهای دارای جاذبه تاریخی و طبیعی اراک و معرفی مشاهیر و بازسازی و تبدیل محل سکونت آنها و نیز کاروانسرهای قدیمی  به مکان گردشگری در اراک همانند ارگ بم یا ارگ گلپایگان و همچنین احیاء صنعت گیوه‌دوزی که هم اکنون در کردستان ایران نیز فعال است و جنبه صادراتی پیدا کرده و یا حتی تنوع بخشی به شکل و محتوا و نیز نوع بسته‌بندی فتیر و سایر شیرینی‌جات و محصولات غذایی بومی اراک به عنوان سوغاتی انحصاری و اختصاصی هم می‌تواند در همین راستا صورت بگیرد.

برنامه‌ریزی برای احداث مراکزی مانند باغ گل و گیاه، باغ پرندگان، شهرکتاب، شهر آکواریوم، بوستان بانوان، تله‌کابین، ساخت موزه، انواع نمایشگاههای دائمی و سایر جاذبه‌های گردشگری که در سایر شهرهای ایران یا خارج از ایران وجود دارد.

شناسایی صاحبان سرمایه، کارفرینان و سایر افراد ذی‌نفوذ کشور و به‌خصوص همشهریان اراکی و حتی ایرانیان و اراکی‌های مقیم خارج و یا خارجیان داوطلب سرمایه‌گذاری در اراک و ایجاد بانک اطلاعاتی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی برای جذب آنها.

برگزاری سفرهای کم‌هزینه کسب تجربه به شهرهای بزرگ کشور برای تبادل تجارب کاری و یا برگزاری نشست ویژه تبادل تجربه با همه شهرداران قبلی اراک و تقدیر از آنها برای ایجاد همدلی و ترجیحاً برگزاری همایش مشترک شهرداران قبلی اراک و شهرداران قبلی و جدید شهرهای منتخب با هدف تبادل اطلاعات در اراک.

ایجاد سایت اینترنتی ویژه، کانال و گروه‌های اختصاصی در فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اراک و بیان تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای جلب نظر و جذب صاحبان سرمایه و کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در اراک.

برگزاری همایش‌های کاربردی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک با حضور صاحب‌نظران استانی و کشوری.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک در شبکه تلویزیونی استان و همجنین رسانه ملی در تهران و جام جم برای هموطنان و همشهریان خارج از ایران.

تولید فیلم و کلیپ‌های جذاب و حرفه‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک و تبلیغ گسترده و هدفمند در سطح شهر اراک، استان مرکزی، کشور و خارج از کشور با همکاری سایر دستگاههای ذیربط.

هدفمند کردن وقف در استان و شهر اراک در جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌های عام‌المنفعه شهری.

تهیه و تنظیم و تبلیغ یک یا چند شعار برانگیزاننده و جذاب به منظور رفع برداشت‌های منفی و ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین شهروندان اراکی، با کمک متخصصین مذهبی، جامعه‌شناسی، روانشناسی و رسانه‌ای برای جلب مشارکت فعال همه آحاد مردم در سازندگی استان و شهر اراک.

***********

احمدرضا هدایتی

 

***********

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول