به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده: حملونقل دریایی بخش جدانشدنی و غیرقابلانکار تجارت بهویژه در سطح بینالمللی و به دلیل تأثیر مستقیم بر قیمت تمامشده کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.
ایران باوجود دریاچه خزر در شمال کشور ازجمله کشورهای مهم درزمینهٔ حملونقل دریایی است و باوجوداینکه سهم بالایی از کالاها در کشور از طریق ترابری دریایی انجام میشود، بسیار حائز اهمیت است.
اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، متولی سه بندر انزلی، آستارا و چمخاله در لنگرود است. البته نباید نام بندرِ کاسپین را هم فراموش کرد، اگرچه مدیریت این بندر تحت نظرِ منطقه آزاد بندر انزلی انجام میشود، اما این اداره کل در بسیاری از فعالیتهای مربوط به دریانوردی و امور بندری نقشآفرینی میکند.
حسن یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اخیراً اعلام کرده که یکی از بندرهای گیلان ( آستارا) به عمق مناسب تردد دریایی دستیافته است؛ به این معنا که یعنی تمام کشتیهایی که در دریای خزر تردد میکنند را این بندر میتواند پهلو دهد و به معنای دیگر یعنی اینکه با این اقدام بندر آستارا منبعد میتواند میزبان کشتیهای رو-رو نیز باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان میگوید دستیابی به عمق مناسب جهت تردد ایمن کشتیها در بندر آستارا دستاورد مهمی است که طی مدت چهارماهه حاصل شده است؛ تلاش شبانهروزی یک تیم صد نفره از متخصصین دریایی و فنی و با بهره گیری از حداکثر ظرفیت تجهیزات لایروبی بنادر شمالی کشور و در قالب یک برنامه عملیاتی مدون و منسجم توأم با صدها ساعت کار کارشناسی.
آنطور که یونسی در تشریح این خبر خوب بیان کرده، دستیابی به عمق مناسب تردد دریایی در بندر آستارا در پی هماهنگی بینظیر میان چهار فروند شناور لایروب در یک محدوده عملیاتی پرمخاطره ازلحاظ نقاط بحرانی کمعمق و هم شرایط نامساعد جوی متعدد و با بهره گیری از تیمهای تخصصی آبنگاری (هیدرو گرافی) در کلیه مراحل لایروبی این توفیق حاصل شده که هماکنون این بندر نقش مکمل و بااهمیتی را برای سایر بنادر استان ایفا میکند.
آنطور که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اعلام کرده، کانال ایمن ایجادشده مناسب برای تردد کشتیها در بندر آستارا دارای حداقل عرض ۱۰۰ متر و حداقل عمق ۵ و نیم متر و همچنین حوضچهای با حداقل عمق پنج و نیم متر است بتواند مأموریت خود را در مناسبترین شرایط ممکن به انجام برساند.
ایجاد شرایط لازم برای تردد ایمن در بندر آستارا برای کشتیها بدون شک موجبات رونق اقتصادی بیشتر منطقه و همچنین ایجاد اشتغال مضاعف جوانان شهرستان آستارا با توجه به قرابت مرزی این شهرستان با کشور همسایه جمهوری آذربایجان میشود.
افزوده شدن کانال ایمن ترابری دریایی در بندر آستارا در کنار بندرانزلی میتواند جمهوری اسلامی ایران باوجود دریاچه خزر در شمال و همچنین بنادر جنوبی درزمینهٔ حملونقل دریایی کارآمدتر کند.
انتهای پیام/۳۳۸۹