اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف بزرگ‌ترین ابر گازی جهان توسط تلسکوپ «فست»

یک تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری موسوم به «فست» بزرگ‌ترین ابر گازی جهان را کشف کرد که 20 برابر بزرگ‌تر از کهکشان راه شیری است.

کشف بزرگ‌ترین ابر گازی جهان توسط تلسکوپ «فست»

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، یک گروه بین المللی به رهبری دانشمندان چینی روز چهارشنبه در مجله بین المللی نیچر مقاله ای منتشر کردند که بر اساس آن بزرگترین ابر گازی جهان توسط تلسکوپ فست شناسایی شده است.

دانشمندان با استفاده از بزرگ‌ترین تلسکوپ تک ظرفی جهان، گروهی از کهکشان‌ها را رصد کردند. نتیجه نشان می دهد یک ساختار گازی با چگالی کم در مکانی نسبتاً دور از مرکز پنج کهکشان نزدیک به هم موسوم به کوئینتت استفان وجود داشته است.

پهنای ابر اتمی مذکور تقریباً 2 میلیون سال نوری است و از اتم های هیدروژن تشکیل شده است. یک سال نوری معادل حدود 9.46 تریلیون کیلومتر است.

آخرین یافته‌ها نشان می دهد این ساختار گازی ممکن است تحت تأثیر فعل و انفعالات بین کهکشان ها شکل گرفته باشد و احتمالا از یک میلیارد سال قبل وجود داشته است. این مطالعه همچنین نشان داد ممکن است ساختارهای گازی اتمی در مقیاس بزرگتر و با چگالی کم در فضا وجود داشته باشد.

پایان پیام/ ت 37

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول