اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: پهپادهای مورد استفاده در اوکراین تولید خودمان است

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تاکید کرد پهپادهایی که در اوکراین استفاده می‌شود، تماماً در روسیه تولید شده است.

روسیه: پهپادهای مورد استفاده در اوکراین تولید خودمان است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، او ضمن بیان این توضیح، گفت مقام‌های غربی بهانه‌های ساختگی برای اعمال فشار می‌آورند. این مقام روس افزود دبیرخانه سازمان ملل صلاحیت انجام تحقیق درباره استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در اوکراین را ندارد.

وی ضمن بیان این که «[دبیرخانه سازمان ملل] هیچ ماموریتی برای تحقیق درباره چیزی راجع به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را ندارد»، تصریح کرد: نقش آن همانطور که در یادداشت رئیس شورای امنیت ۲۰۱۶/۴۴ در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تصریح شده، صرفاً فنی است؛ آماده‌سازی اتاق‌های جلسات، بخش‌نامه‌های به گردش درآمده. 

سخنگوی کاخ کرملین هم اخیراً با رد ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپاد از ایران، گفت روسیه در جریان عملیات نظامی در اوکراین از تسلیحات تماماً روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کند.

پیش‌تر و در ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران، یک سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه (۱۹ اکتبر) گفت «اتحادیه اروپا در حال کار برای (اعمال) تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از جمع‌آوری شواهد کافی مبنی بر اقدام ایران در ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در اوکراین است».

به گزارش رویترز، «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است. 

در واکنش به اتهام‌زنی‌ها، سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل این ادعاها را به عنوان اطلاعات نادرست و بخشی از دستورکار سیاسی محکوم کرد و گفت: ما به طور قاطع ادعاهای بی‌اساس و غیرمستند مبنی بر این که ایران پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین ارسال کرده را رد می‌کنیم.

به گزارش اسپوتنیک، اولین بار در ماه ژوئیه این اتهامات بی‌اساس از سوی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شد و از آن زمان وزارت خارجه آمریکا گفته که قصد دارد از تحریم‌ها برای جلوگیری از انتقال چنین سلاح‌های خطرناکی استفاده کند. 

 روزنامه انگلیسی «گاردین» پیش‌تر در گزارشی درباره جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا به همین بهانه، مدعی شد بروکسل قصد دارد تحریم‌هایی را علیه سه فرمانده ارشد نظامی ایران و شرکت تولیدکننده پهپادهای ایرانی اعمال کند. طبق این گزارش، فهرست نهایی باید قبل از اجرایی شدن مورد تایید دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد. به اذعان گاردین، تحریم‌های اتحادیه اروپا عمدتا نمادین است و طبق آن‌ها، ورود افراد به کشورهای عضو این بلوک ممنوع و هر گونه دارایی آن‌ها در این اتحادیه مسدود می‌شود. 

مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران  شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه‌شنبه) ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول