اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

آمادگی آمریکا برای فروش جت‌های «اف-16» به نیروی هوایی پاکستان

علیرغم نگرانی‌ هند نسبت به فروش جنگنده «اف-16» به پاکستان، آمریکا آماده ارسال این جت‌ها به اسلام آباد است.

آمادگی آمریکا برای فروش جت‌های «اف-16» به نیروی هوایی پاکستان

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علیرغم نگرانی‌های هند نسبت به فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به پاکستان، ایالات متحده آماده فروش این جت‌ها به اسلام آباد است.  

روزنامه «تایمز ایندیا» روز چهارشنبه نوشت که سنای آمریکا در ۳۰ روز اخیر هیچ مخالفتی به فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به پاکستان نکرده است. در مدت ۳۰ روز مقرر، هیچ یک از ۱۰۰ قانونگذار آمریکا نسبت به این فروش اعتراضی نداشتند و اینک ایالات متحده آماده فروش اف-۱۶ به پاکستان در قالب یک بسته ۴۵۰ میلیون دلاری است.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا حدود یک ماه و نیم قبل به کنگره در مورد تصمیم دولت بایدن برای فروش تسلیحات جنگی به پاکستان تحت برنامه فروش نظامی خارجی اطلاع داد. ماه گذشته، دولت آمریکا تصمیم دولت ترامپ مبنی بر تعلیق کمک‌های نظامی به اسلام آباد به دلیل ایجاد پناهگاه‌های امن برای طالبان در افغانستان را لغو و برنامه پشتیبانی از ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ به پاکستان را تایید کرد.

هند، همسایه و رقیب پاکستان به شدت مخالف این اقدام واشنگتن است. «اس. جایشانکار» وزیر خارجه هند ماه گذشته در سفری به ایالات متحده سئوالاتی را در مورد تصویب این بسته ۴۵۰ میلیون دلاری مطرح کرد. دولت بایدن استدلال کرده که برنامه فروش اف-۱۶ به پاکستان بخش مهمی از روابط گسترده‌تر با پاکستان است.

«راجنات سینگ» وزیر دفاع هند نیز نگرانی‌های خود را در مورد تصمیم واشنگتن در ارائه اف-۱۶ به  پاکستان به وزیر دفاع ایالات متحده گفته است .

ایالات متحده اعلام کرده که ناوگان اف-۱۶ به پاکستان اجازه می‌دهد تا از عملیات ضد تروریسم حمایت کند و ایالات متحده از پاکستان انتظار دارد تا علیه همه گروه‌های تروریستی اقدامات مستمر انجام دهد.

همزمان با تقویت نیروی هوایی پاکستان، نیروی هوایی هند برای برتری بر رقیب خود  قصد خرید ده‌ها فروند جنگنده پیشرفته را دارد. نیروی هوایی هند در قالب یک طرح در حال برنامه ریزی برای خرید ۱۱۴ جنگنده است که ۹۶ فروند آن در هند ساخته می‌شود و ۱۸ فروند دیگر از یک کشور خارجی وارد می‌شود.

مقام‌های آگاه هند گفتند که اخیراً، نیروی هوایی هند جلساتی با فروشندگان خارجی برگزار کرد. انتظار می‌رود شرکت‌های هواپیماسازی  از جمله «بوئینگ»، «لاکهیدمارتین»، «ساب»،«میگ»،« ایرکوت» و «داسو» در این مناقصه دولت هند شرکت کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول