اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

آغاز به کار سیستم شبه سوئیفت ایران و روسیه در آینده نزدیک

نماینده تجاری روسیه در ایران با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ می‌شود و در صورت توافق این سیستم به زودی شروع به کار می‌کند.

آغاز به کار سیستم شبه سوئیفت ایران و روسیه در آینده نزدیک

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق بازرگانی تهران، کاوه زرگران در نشست فعالان اقتصادی جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه و ایران در اتاق بازرگانی تهران که با هدف امکان سنجی فرصت های همکاری برگزار شد، اظهار داشت: مناسبات تجاری ایران و روسیه طی پنج سال گذشته از رقم 285 میلیون دلار به 570 میلیون دلار در سال گذشته رسیده و واردات ایران از روسیه از 680 میلیون دلار به 1.6 میلیارد دلار رسیده است. 

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی پیش روی توسعه روابط تجاری دو کشور، نبود زیرساخت‌های لازم در حمل‌و‌نقل میان دو طرف است، افزود: با این حال، محصولات غذایی تولید شده از ایران از کیفیت مطلوب و قابل رقابت برای جایگزینی محصولات اروپایی و دیگر کشورهای خارج شده در بازار روسیه برخوردار است. در مقابل نیز، شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که مایحتاج کالاهای اساسی ایران را از روسیه و جمهوری‌های خودمختار این فدراسیون، تامین کنند.

زرگران همچنین از آمادگی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کشاورزی برای در اختیارگیری  هزار هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرتستان روسیه خبر داد و افزود: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران در توسعه کشت فراسرزمینی، از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

* ایجاد هاب لجستیک منطقه در باشکرتستان

همچنین در این نشست، الکسی گوسف، وزیر صنعت و خدمات جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه از افزایش شش برابری مبادلات کالایی میان این جمهوری و ایران طی سال گذشته میلادی خبر داد و گفت:  شرکت‌های دو طرف می‌توانند در تبادل محصولات مرتبط با صنعت ماشین‌سازی، صنایع شیمیایی، کائوچو، فلزات از باشکرتستان و محصولات فولادی و مواد غذایی و خوراکی از ایران، اقدام کنند.

وی با اشاره به حجم مبادله 352 میلیارد دلاری جمهوری باشکرتستان روسیه با کشورهای اسلامی، گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این ایالت به میزان 25 میلیارد دلار طی پنج سال اخیر افزایش یافته است. 

وی افزود: برنامه حمایتی گسترده‌ای از سوی دولت مستقر در باشکرتستان روسیه برای جذب شرکت‌های خارجی در این منطقه طرح‌ریزی شده است.

* شروع به کار سیستم شبه‌سوئیفت ایران و روسیه در آینده نزدیک

در این جلسه همچنین، رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران نیز با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی دو هفته آینده در روسیه که میان اعضای کابینه دولت‌های دو کشور برگزار می‌شود، گفت: تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.

* تلاش برای اصلاح تراز تجاری ایران و روسیه

در این دیدار، بهمن عشقی با اشاره به تحریم ایران و روسیه از سوی غرب، بر ضرورت تعامل گسترده همکاری‌ها میان دو طرف در حوزه‌‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: توسعه روابط در بخش لجستیک و صنایع غذایی در اولویت این تعاملات است.

وی با اشاره به برگزاری سومین نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که قرار است آذرماه امسال با تمرکز بر تجارت و سرمایه‌گذاری در زمینه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در تهران برپا شود، افزود: این رویداد کمک به معرفی ظرفیت‌های تولیدی ایران و باشکرتستان روسیه  است.

دبیر‌کل اتاق بازرگانی تهران  از دیگر زمینه‌های همکاری دو طرف را در سرمایه‌گذاری در صنایع تولید مواد غذایی از جمله قند در باشکرتستان و نیز امکان واردات نهاده‌های دامی و غلات از این منطقه به ایران عنوان کرد و با اشاره به آمار تجارت ایران و روسیه، از تراز منفی ایران در تبادلات کالایی با این کشور طی سال‌های اخیر خبر داد و افزود: دو طرف تلاش کنند تا صادرات ایران به روسیه و مناطق جمهوری این فدراسیون افزایش یافته و زمینه توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور فراهم شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول