اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

گپ‌وگفتی با قهرمان لرستانی رشته پنج‌گانه/ بداق:بدنبال کسب مدال طلای المپیک نظامیان جهان هستم

سجاد بداق ورزشکار لرستانی حاضر در تیم ملی پنج‌گانه معتقد است این ورزش آن‌گونه که باید به مخاطبان معرفی نشده و با وجود ظرفیت بالای ایران برای قهرمانی در این مسابقات، اما مسوولان باید در تقویت و معرفی ورزش پنج‌گانه اهتمام بیشتری داشته باشند.

گپ‌وگفتی با قهرمان لرستانی رشته پنج‌گانه/ بداق:بدنبال کسب مدال طلای المپیک نظامیان جهان هستم

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، پنجاه و دومین دوره مسابقات جهانی پنج‌گانه هفته گذشته در برزیل برگزار شد و در این دوره از رقابت‌ها، ورزشکاران ایرانی توانستند برای نخستین نایب قهرمان جهان شوند.

تیم ایران که پس از چند دوره ناکامی در مسابقات جهانی پنج‌گانه با امید کسب مدال در این دوره از رقابت‌ها حضور پیدا می‌کرد توانست با درخشش اعضای شرکت کننده در رده تیمی به عنوان دومی جهان دست پیدا کند.

این نخستین افتخارآفرینی تیم پنج‌گانه ایران در مسابقات جهانی پس از 52 دوره برگزاری مسابقات است، اگرچه ایران در همه این دوره‌ها حضور نداشته، اما در آخرین سری از این رقابت‌ها که از سوم تا دوازدهم اکتبر برگزار شد، توانست مقام نایب قهرمانی جهان را کسب نماید.

سجاد بداق ورزشکار لرستانی حاضر در تیم ملی پنج‌گانه معتقد است این ورزش آن‌گونه که باید به مخاطبان معرفی نشده و با وجود ظرفیت بالای ایران برای قهرمانی در این مسابقات، اما مسوولان باید در تقویت و معرفی ورزش پنج‌گانه اهتمام بیشتری داشته باشند.

با این ورزشکار خرم‌آبادی و عضو تیم ورزش پنجگانه که به تازگی از مسابقات جهانی برزیل بازگشته، لحظاتی را به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را می خوانید.

 

معرفی اولیه‌ای از خود برای مخاطبان بفرمایید؟

ناوبان یکم تکاور دریایی سجاد بداق، 25 ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه افسری علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر هستم.

از همان نونهالی و نوجوانی ورزش می‌کردم؛ کشتی، شنا، دو میدانی.. و به ورزش کردن خیلی علاقه داشتم. در سن ۱۸سالگی که وارد دانشگاه افسری شدم، چندین دوره قهرمان مسابقات کشتی نیرو دریایی و ارتش و دانشگاه‌های ارتش شدم.

با علاقه‌ای که نسبت به ورزش شنا و دوومیدانی داشتم، در نهایت رشته پنج گانه دریایی را برای ادامه انتخاب کردم و از سال ۹۷ به صورت حرفه‌ای وارد این رشته شدم.

از سال ۹۷ در استان مازندران و در دانشگاه افسری به طور حرفه‌ای استارت زدم و با اردوهای متعددی که در دانشگاه داشتیم، خداروشکر به اآمادگی خوبی رسیدم.

از اعضای خانواده کسی سابقه ورزش حرفه‌ای دارد؟ برخی از خانواده‌ها معتقدند ورزش به تحصیل فرزندانشان صدمه می‌زند، برای شما واکنش خانواده نسبت به این موضوع چگونه بود؟

ما چهار فرزندیم؛ دو پسر و دو خواهر، هر چهار نفر ورزشکار هستیم، برادرم کشتی‌گیر و خواهرانم جودکار و تا رده قهرمانی کشور پیشرفت کرده و به امید خدا به زودی به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

از همان دبیرستان تا همان دانشگاه درسم خوب بود و با برنامه‌ریزی مرتب درس‌ها را می‌خواندم.

با توجه به سابقه ورزشی، خانواده‌ام مخالفتی نداشتند، فقط بعضی مواقع به دلیل سنگین بودن رشته ورزشی‌ام و حضور طولانی مدت در اردو با شکایت مادرم مواجه می‌شدم که لاغر شدی و کمتر به خودت فشار بیاور. مادر و پدرها همیشه نگران فرزندان هستند، با این وجود در ادامه راهم حامی و مشوق خوبی برایم شدند.

ضمن اینکه در حال حاضر نیز در حال ادامه تحصیل برای ارشد هستم.

 

خاطره تلخ و شیرین خود را تا این لحظه از دوران ورزشی بفرمایید؟

خاطره تلخ بر می‌گردد به آسیب دیدگی زانویم که چهار هفته‌ای از میادین ورزشی به دور بودم.

خاطره شیرینم نیز همین اواخر وقتی مدال نقره را کسب کردیم، فکر می‌کنم نه تنها برای من بلکه برای کل تیم و سرپرست‌ها این اتفاق بسیار خوشایند بود، چرا که برای نخستین بار توانستیم برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.

ایران پیش از این دوره از رقابت‌ها، در رشته پنج‌گانه هیچ مدالی کسب نکرده بود و برای نخستین بار تیم ما توانست این موفقیت را برای کشور کسب و پرچم ایران را به اهتزاز درآورد.

مسابقات پیش رو چه رقابت‌هایی و به میزبانی چه کشوری است؟ انتظار ما از شما برای کدام مدال باشد؟

مسابقات بعدی، مسابقات جهانی ۲۰۲۳ به میزبانی فرانسه است که گویا این میزبانی لغو

و با توجه به نتایج خوب تیم ایران احتمال زیاد به کشور ما برسد.

تمام توان و قدرت را به کار می‌بریم که نقره را به طلا تبدیل کنیم.

 

رشته پنج گانه چه آیتم‌هایی دارد و هر فردی می‌تواند به این حوزه ورود کند؟

رشته پنج‌گانه همان طور که از اسمش پیداست، پنج آیتم دارد؛ اولین رشته میدان موانع شامل یازده مانع به طول ۳۱۰ متر که هر فرد باید مسیر را طی و به انتها برسد.

آیتم دوم شنای غریق نجات به مسافت ۷۵ متر است، این آیتم از شنا با لباس رزمی بوده که فرد پنچاه متر شنا می‌کند، نفر بعد پنجاه متر باید داخل همان آب لباس‌ها رو درآورده و به عمق چهار متری برود و آدمک غرق شده کف آب را بالا بیاورد و ۲۵ متر با آن شنا کند.

آیتم سوم شنای کاربردی با مسافت ۱۲۵ متر است، این قسمت دارای چندین چالش شامل حمل اسحله، رد شدن از زیر تور نصب شده در عمق ۳متری، باز کردن کوپلینگ آتش‌نشانی، شیرجه زدن از روی بشکه نصب شده در آب است.

آیتم چهارم ملوانی یا همان قاقیرانی به مسافت ۳۳۰ متر با چالش‌هایی مانند اینکه باید از تیرک ۵ متری بالا رفته و گوی‌ها را در جایی که تعبیه شده، قرار دهیم، کشیدن طناب لنگر از داخل آب و سپس ۳۳۰ متر پاروکشی قایق.

و آیتم اخر مسابقه دوی ۲۴۰۰ متر که فرد با اسحله همراه خود ۸۰۰ می‌دود و اهداف پنج گانه تعبیه شده را بزند.

با این اوصاف رشته پنج گانه مختص کارکنان نظامی و با اهداف خاص است؟

این رشته بیشتر در سطح نیروهای مسلح برگزار می‌شود، اما به تازگی قرار است وارد استان‌ها و همه کشور شود، رشته پنج گانه بیشتر مرتبط با حوزه کارهایی که یک پرسنل دریایی باید انجام بدهد، است.

 

مهمترین دغدغه‌ ورزشکاران رشته پنج‌گانه از نظر شما چیست؟

رشته پنج‌گانه خیلی در بین مردم شناخته شده نیست، با توجه به اینکه این رشته بدن و روح آدمی را میسازد، چرا که چالش‌های زیادی به همراه داشته و آمادگی بدنی را نیز در سطح بالایی نگه می‌دارد، بنابراین ضمن معرفی هر چه بیشتر این رشته به علاقمندان، چندین پیست و باشگاه پنچ‌گانه نیز در سراسر کشور احداث شود.

و اوج آرزوی ورزشی شما؟

کسب مدال طلای جهانی و المپیک نظامیان جهان.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول