اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

خشکسالی ساز کوچ عشایر کرمانشاه را یک ماه زودتر نواخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه زمان کوچ عشایر به ییلاق را امسال اول الی ۱۵ آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: قبلا این زمان اول تا ۱۵ آذرماه بود.

خشکسالی ساز کوچ عشایر کرمانشاه را یک ماه زودتر نواخت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، انشالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در نشست کارگروه استانی مدیریت چرا و کوچ پاییزه عشایر، اظهار کرد: در استان کرمانشاه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال‌هایی که بارش سالیانه و فصلی مناسبی داشته باشیم به طور میانگین ۳۱۱ هزار تُن علوفه تولیدی خواهیم داشت که حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی مجاز از نظر تخصصی و ظرفیت مراتع از آن تعلیق می‌کنند و همچنین ۶۱ هزار خانوار عشایر و دامدار از طریق آن معیشت و نیاز جامعه به به مواد گوشتی و لبنیاتی را تأمین می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در خصوص مراتع و پوشش با دو مشکل مواجه بودیم در وهله اول بارندگی مناسبی را نداشتیم و دوم دام موجود هم بیش از دو برابر در استان وجود داشت.این یعنی نصف شدن خوراک هر دام و از طرفی وارد کردن ضربه شدید به مراتع، به هر حال باید وضعیت عشایر زحمت‌کش هم با توجه به خشکسالی و تورم موجود برای تهیه علوفه مورد نیاز درک کرد.

وی زمان کوچ عشایر را امسال اول الی ۱۵ آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: قبلا این زمان اول تا ۱۵ آذرماه بود؛ پانزده روز را عشایر در اراضی مشخص شده همچون کرندغرب، سرخه دیزه شهرستان دالاهو و قلاجه گیلانغرب اتراق می‌کنند و پس از آن با رعایت دقیق تعداد دام ذکر شده در کارت چرا، عازم قشلاق و مناطق گرمسیری خواهند شد.

در این جلسه مقرر شد که اداره عشایر استان، مسئله آبرسانی به عشایر را با قوت ادامه دهند و همچنین اداره پشتیبانی و امور دام و شرکت تهیه و توزیع علوفه سازمان جهاد کشاورزی هم تلاش کنند در صورتی تخصیص اعتباری به عنوان حوادث غیرمتقربه در سازمان جهاد، علوفه مورد نیاز عشایر را با ارائه آموزش‌های لازم در خصوص چگونگی سیلو کردن در فضای باز را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اداره‌کل دامپزشکی استان هم در این جلسه مکلف شد، کما فی سابق رسیدگی به دام‌های موجود به هنگام کوچ را در دستور کار داشته باشد و دام به تعداد موجود برای حفظ مراتع مورد تأیید قرار گیرد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول