اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

پیشنهاد دانش بنیان‌ها برای قطع دست دلالان حوزه آبزی پروری

دانش‌بنیان‌ها با رصد نیازهای فناورانه، صنعتی و حتی اقتصادی فعالان این عرصه پا در میدان عمل گذاشته و مدتی است در تلاش هستند تا بعد از چندین سال نمایشگاه تخصصی صنایع شیلاتی ایران را در قطب آبزی‌پروری ایران برگزار کنند.

پیشنهاد دانش بنیان‌ها برای قطع دست دلالان حوزه آبزی پروری

خبرگزاری فارس – بوشهر، محمدامین خلجی: پرورش آبزی می‌تواند با کم‌ترین آسیب ممکن به اکوسیستم دریایی و کنار زدن محدودیت‌های صید آبزیان، مواد غذایی دریایی را به مقدار کافی برای انسان‌ها تأمین و نیاز صنایع دیگر به آن را رفع کند؛ لذا با ظهور فناوری‌های نوین در این عرصه، کشورهای دارای اقلیم مناسب و شرایط جغرافیایی مطلوب به دنبال آن هستند تا صنعت آبزی‌پروری را همواره توسعه دهند.

استان بوشهر به‌عنوان قطب مهمی در زمینه پرورش آبزی در کشورمان، نقش عمده و تأثیرگذاری در این حوزه داشته و در تأمین نیاز پرورش دهندگان آبزی نیز به طراحی، تولید ابزار و تجهیزات مورد نیاز این بخش پیش‌گام بوده است.
 


این استان سابقه درخشانی در بخش شیلات از جمله تأمین نیاز صنایع وابسته داخلی همچنین نقش‌آفرینی در صادرات غیرنفتی محصولاتی از این گروه دارد؛ لذا نیاز بوده است تا با برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مرتبط با این حوزه ضمن تبیین جایگاه استان در کشور، معرفی ظرفیت‌های موجود در سطح شرکت‌ها و پرورش دهندگان بومی، در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی این صنعت وابسته به دریا گام برداشته شود.

اکنون نیز مثل گذشته دانش‌بنیان‌ها با رصد نیازهای فناورانه، صنعتی و حتی اقتصادی فعالان این عرصه پا در میدان عمل گذاشته و مدتی است در تلاش هستند تا بعد از چندین سال نمایشگاه تخصصی صنایع شیلاتی ایران را در یکی از قطب‌های آبزی‌پروری ایران برگزار کنند.

نکته جالب آن که سالیانی است نمایشگاه‌هایی با این عناوین در پایتخت سیاسی کشور برگزار می‌شود اما بوشهر از برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حوزه شیلات و آبزی‌پروری محروم مانده است!
 


در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با مصطفی محمدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان چتر نوین آموزان لیان (فرانو)، از متولیان برگزاری این نمایشگاه تخصصی به گفت‌وگو نشست:

آغاز سخن

فارس: ایده و جرقه اولیه‌ای که باعث شد به فکر برگزاری چنین نمایشگاهی بیفتید چه بود؟ آیا دغدغه شخصی داشتید یا صرفاً وظیفه‌ای بود که بر دوش شما و شرکت افتاد؟

استان بوشهر از استان‌های استراتژیک در صنعت شیلات و آبزی‌پروری کشور بوده و در حال حاضر به‌عنوان قطب پرورش میگو و ماهی در قفس کشور شناخته می‌شود. در استانی با این ظرفیت، برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه شیلات و آبزی‌پروری از مواردی بود که طی سالیان گذشته در نطفه خفه و در حد نمایشگاه‌های درون‌ استانی برگزار می‌شد.

از اوایل سال ۱۴۰۱ پس از برگزاری دوره‌های مرتبط با شیلات و بررسی جوانب مختلف آن در شرکت، این نمایشگاه به بخشی از دغدغه‌های ذهنی من تبدیل شد، چرا که وجود و استفاده از ظرفیت‌های چنین نمایشگاهی برای بهره‌برداران و صنعت گران می‌تواند بسیار مفید و سودمند بوده و منجر به ارتقاء صنعت پرورش آبزی درون استان شود؛ لذا این‌گونه بود که ایده و جرقه اولیه نمایشگاه صنایع شیلاتی ایران یا همان ایرانفکس شکل گرفت.

فارس: وظیفه این شرکت دانش‌بنیان در برگزاری نمایشگاه به چه شکل بوده و چه مجموعه‌هایی متولی امر هستند؟

پس از شکل‌گیری ایده اولیه، شتاب‌دهنده ایده بان به ما اضافه و همراه با فرانو و اس تی اس (شتاب‌دهندگان تجارت سیراف) در قامت مجری و برگزارکنندگان نمایشگاه، جلسات متعددی را با سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های ذی‌ربط برگزار کردیم.

متولیان این نمایشگاه شرکت دانش‌بنیان فرانو، اس‌تی‌اس و شتاب‌دهنده تخصصی ایده‌بان است.

معرفی ظرفیت‌های گمنام استان

فارس: در این نمایشگاه چه اهدافی دنبال خواهد شد و چهارچوب‌ها چیست؟

مهم‌ترین هدفی که در این نمایشگاه دنبال می‌کنیم، کاهش فاصله بهره‌بردار و تولیدکننده حوزه شیلات و آبزی‌پروری است که در پیشرفت روزافزون این صنعت کمک شایانی خواهد کرد.
 


از طرفی دیگر می‌توان به معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استانی و ملی در زمینه تولید، بازرگانی و خدمات مربوط به شیلات و آبزی‌پروری، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی در جهت ارتقای کیفیت تولید و شناسایی واحدهای برتر در چهارچوب موضوعاتی اصلی نمایشگاه اشاره کرد.

چهارچوب کلی نمایشگاه ایرانفکس شامل موضوعاتی از جمله تجهیزات، آبزی‌پروری، صیادی، غذاهای دریایی و صنایع وابسته است و فعالیت‌ها در ذیل آن‌ها انجام می‌شود.

ارتباط نزدیک بین بهره‌بردار و تولیدکننده دست دلالان را می‌بُرد!

فارس: تأثیر این نمایشگاه در فضای اقتصادی و صنعتی حوزه پرورش آبزی استان ما به چه شکل است و چه نیازی از جامعه آبزی پروران را رفع می‌کند؟

در حقیقت نمایشگاه‌ها به دو بخش اصلی ویترین و بازار تقسیم می‌شوند که با توجه‌ به زمانی که برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده، بخش بازار برای این نمایشگاه طرح‌ریزی‌شده است.

تأثیر این نمایشگاه را می‌توان در سالیان آتی بر روی اقتصاد تولید کننده و واحدهای فعال این عرصه مشاهده کرد و به اهمیت وجود این نمایشگاه پی برد؛ نبود بستری برای نمایش و بروز ظرفیت‌ها فرصت‌سوزی‌های بسیاری در این مدت داشته است.

ایجاد ارتباطی نزدیک‌ بین طرف بهره‌بردار و تولید کننده می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و نیازهای آبزی پروران را رفع کرده و حتی دست دلالان و خام فروشان را از این بازار استانی و ملی کوتاه کند.

یکی از بخش‌هایی که در نمایشگاه امسال اجرایی خواهد شد، بررسی نیازهای فناورانه در حوزه شیلات و آبزی‌پروری است که می‌تواند در کنار نمایشگاه تکمیل‌کننده اهداف اصلی ما باشد تا حضور فناورانه شرکت‌ها و تپش تکنولوژی در این شاخه از صنعت نیز ایجاد شود.
 


فارس: با توجه‌ به مواردی که درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه ذکر کردید تاریخچه برگزاری این نمایشگاه در سال‌های گذشته به چه شکل بوده است؟

در سال‌های گذشته اداره کل شیلات استان بوشهر، در ادوار مختلف اقدام به برگزاری جشنواره‌های غذای دریایی کرده که در این جشنواره‌ها شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نیز شرکت می‌کردند؛ پژوهشکده میگوی کشور نیز در چند دوره هم‌زمان با برگزاری رویدادهای حوزه آبزی‌پروری نمایشگاه‌هایی در پژوهشکده میگوی کشور یا شیلات بوشهر برگزار کردند ولی تاکنون نمایشگاهی تخصصی در این حوزه در استان با این ابعاد برگزار نشده است.

با جلسات اداری متعدد کار جلو نمی‌رود!

فارس: اگر استان ما به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم آبزی‌پروری و فعال در زمینه شیلات است و به برگزاری چنین نمایشگاهی نیاز دارد، چرا تاکنون به برگزاری نمایشگاه ملی یا بین‌المللی با این موضوع کم‌تر توجه شده است؟

ما مسئله این نمایشگاه را به استان به‌خصوصی مثل استان خودمان بوشهر ربط نمی‌دهیم، استان بوشهر باتوجه‌ به داشتن صنایع شیلات و آبزی‌پروری مثل پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، پرورش جلبک و همچنین بخش صیادی بستری مناسب برای فعالان حوزه آبزی‌پروری است؛ همچنین هم‌جواری با استان‌های جنوبی فرصتی مناسب برای اکوسیستم شیلات و آبزی‌پروری جنوب کشور بوده تا زیر یک سقف گرد هم بیایند.

البته که در استان چالش‌هایی نیز وجود دارد و عدم یک‌دست بودن سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه منجر شده بود تا چنین رویداد مهمی برگزار نشود؛ ما از ابتدای کار تاکنون، چالش‌های مختلفی را پشت سر گذاشتم.
 


به طور معمول بخش دولتی منتظر بخش خصوصی است و بخش خصوصی هم منتظر حمایت بخش دولتی می‌ماند، تا زمانی که این انتظارات به نتیجه مطلوبی برسد، فرصت‌های بسیار زیادی برای شکل‌گیری اتفاقاتی مثل رویداد یا نمایشگاه از دست می‌رود.

ما هم در جلسات هماهنگی برگزار شده مشاهده کردیم که مسیر این نشست‌ها به سمت گرفتن عکس‌های یادگاری و ارائه گزارش کار کاغذی ختم می‌شود؛ لذا تصمیم گرفتیم بدون بروکراسی‌های معمول پیش رفته و به نتیجه هم رسیدیم.

دستگاه‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را هم در زمان نیاز به کار خواهیم گرفت.

تلاش برای برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی

فارس: آیا این پتانسیل در استان ما وجود دارد که این نمایشگاه به‌طور بین‌المللی و سالانه در بوشهر برگزار شده، دستاوردهای شرکت‌های بومی را نمایش دهد و سهمی برای آن‌ها در بازار خارجی ایجاد کند؟

به‌طور قطع این‌چنین است؛ در حال حاضر با شرکت‌های خارجی هم رایزنی‌هایی انجام شده، برای حضور اظهار تمایل کردند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور این شرکت‌ها در حال انجام است.

زمانی عنوان نمایشگاه بین‌المللی مطرح می‌شود که شرکت‌های خارجی یا بازدید کننده‌هایی از کشورهای گوناگون در نمایشگاه حضور داشته باشند؛ ما در تلاش هستیم که این مورد با وجود هم‌جواری استان بوشهر با کشورهای حاشیه‌نشین و فعال در زمینه پرورش آبزی و شیلات محقق شود.

فارس: در فرایند برگزاری چه مجموعه‌هایی همراه هستند و چه نقشی ایفا می‌کنند؟

دستگاه‌های اجرایی گوناگونی همراه ما هستند؛ از جمله استانداری بوشهر، اداره کل شیلات استان بوشهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارک علم و فناوری خلیج‌فارس، شرکت پینوکس، پژوهشکده میگو کشور، شرکت شهرک‌های صنعتی، نمایشگاه بین‌المللی استان بوشهر، دانشگاه خلیج‌فارس، اتحادیه صیادی، اتحادیه آبزیان، انجمن آبزیان، مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های راه دور چابهار و خوشه آبزیان.
 


دلی پردرد اما ساکت...

فارس: در این مسیر با چه چالش‌هایی از درون و برون استان روبرو شدید؟

به این موضوع در دو عبارت اشاره می‌کنم: بدعهدی و سنگ‌اندازی!

استقبالی فراتر ظرفیت!

فارس: استقبال شرکت‌ها از حضور در این نمایشگاه به چه شکل بوده است؟ آیا همچنان امکان حضور در نمایشگاه برای سایر شرکت‌های فعال وجود دارد؟

استقبال شرکت‌ها تا این لحظه بسیار عالی بوده و تاکنون بیش از ۴۰ شرکت مطرح و فعال در این حوزه غرفه رزرو کرده و سایر مجموعه‌ها نیز در حال تکمیل مراحل ثبت‌نام خود هستند.

نمایشگاه ایرانفکس بر خلاف سایر نمایشگاه‌ها بر اساس ظرفیت برای هر بخش طرح‌ریزی‌شده و حتی چند بخش از نمایشگاه تکمیل ظرفیت شده است.

برنامه دبیرخانه نمایشگاه امسال برای برگزاری نمایشگاه در سالن ۱۸۰۰ مترمربعی خلیج‌فارس بود که با توجه‌ به استقبال گسترده شرکت‌ها و مجموعه‌ها، در حال طرح‌ریزی برای اضافه‌شدن سالن لیان نمایشگاه به مساحت نمایشگاهی برای ایجاد غرفه‌های فعال بیش‌تری هستیم.

فارس: در کلام آخر چه صحبتی با مسؤولان ذی‌ربط و فعالان این عرصه دارید؟

امید داریم مسؤولان و فعالان این حوزه را امسال در تاریخ ۴ تا ۷ بهمن ۱۴۰۱ زیر سقف نمایشگاه ایرانفکس برای حل چالش‌های این صنعت همراه هم ببینیم و سالیان آتی با چالش‌های کم‌تری در این صنعت روبه‌رو باشیم.

به گزارش فارس، با توجه‌ به وجود ظرفیت‌های بسیار استان بوشهر در بخش شیلات، با مدیریت جهادی و تلاش روزافزون مدیران سطح استان، می‌توان علی‌رغم ارتقا سطح این صنعت در استان، در راستای اشتغال‌زایی برای جوانان و صادرات هرچه بیش محصولات ایرانی با برند ایران، بدون جابه‌جایی در کارتن‌های سفید و بدون نام و نشان، گام برداشت.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول