اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پاییز خشکی در راه است/‌ همدان چرا بی‌آب شد‌

دبیر انجمن صیانت از منابع آب کشور گفت: در ۵۴ سال گذشته رتبه بارشی سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ رتبه ۲ از آخر است، یعنی در پاییز سال آبی جاری با یک سال خشک کم سابقه مواجه هستیم.

پاییز خشکی در راه است/‌ همدان چرا بی‌آب شد‌

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست انجمن صیانت از منابع آب کشور صبح امروز ۲۴ مهر سال جاری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سجاد سلطانی، دبیر انجمن صیانت از منابع آب کشور ضمن اشاره به وضعیت کشور در حوزه آب اظهار داشت: در مدتی که از سال آبی جاری گذشته است، شاهد کاهش قابل توجه بارش در کل کشور هستیم و نسبت به متوسط بلند مدت ۸۱ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده هستیم.

دبیر انجمن صیانت از منابع آب کشور گفت: در ۵۴ سال گذشته رتبه بارشی سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ رتبه ۲ از آخر است، یعنی در پاییز سال آبی جاری با یک سال خشک کم سابقه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مسئله امروز تامین منابع آب در حال حاضر مسئله تامین آب شرب است و پیش از مطالبه حقابه کشاورزی و محیط زیست باید انتظار داشته‌ باشیم که آب شرب تامین شود.

سلطانی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت نیرو به عنوان متولی منابع آبی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که در مسئله تامین آب آشامیدنی به مشکل نخوریم.

وی افزود: عمده فعالان محیط زیستی از وضعیت تالاب‌ها و حقابه محیط زیست صحبت می‌کنند اما حرفی از خشکسالی نمی‌زنند که این مصداق حرف غیر علمی است.

* علت اصلی مسئله آب همدان چه بود

سلطانی در تشریح اولویت‌بندی منابع آبی گفت: مشکلات آبی که در کشور به صورت محدود در سال گذشته رخ داد‌ باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود و بدانیم چرا ما با مسئله مواجه می‌شویم.

دبیر انجمن صیانت از منابع آب با اشاره به دلیل شکل‌گیری مسئله آب در همدان گفت: همدان اخیرا با مشکل مواجه شد که علت آن تخلیه ۹۹ درصدی سد اکباتان بود، حالا ریشه مسئله اینجاست که چرا باید سد اکباتان با این وضعیت مواجه شود، خب چرا هیچکس از نقش برداشت غیرمجاز بالادست سد سخن نمی‌گوید.

وی ادامه داد: ما در بالادست سد کرخه هزاران هکتار کشت غیرمجاز داریم که موجب می‌شود ورودی به سد به صورت قابل توجه با بارش‌ها تطبیق نداشته و نتیجه مسئله آب شرب برای همدان را به وجود بیاورد.

* فشار کشاورزی به منابع آب کشور

در ادامه این نشست، علی‌اکبر فلاح‌زاده، کارشناس انجمن صیانت از منابع آب گفت: منابع آبی در کشور ما شفاف است و اگر با سیاست‌گذاری صحیح به سوی متناسب‌سازی مصارف پیش برویم، مسئله‌ای به وجود نمی‌آید.

این کارشناس کشاورزی گفت: ‌جهاد کشاورزی در کشور ما چه وضعیتی دارد، بخش عمده ارز کشور برای تامین غذا مصرف می‌شود، ۶۵ تا ۷۰ درصد آب کشور برای نیاز غذا می‌رود، بعد در زنجیره توزیع نیز مشکلاتی زیادی داریم و مردم مسئله دارند‌؛ چرا کسی این سوالات را نمی‌پرسد، در کشوری که ۲۴ استان متوسط بارش بالای ۲۰۰ دارند، سهم کشت دیم چرا اینقدر پایین است.

فلاح‌زاده گفت: تنها حرکت از سمت دام سنگین به سمت دام سبک در هر سال 9 میلیارد متر مکعب به منابع آبی فشار وارد می‌کند. یعنی یک زمانی ما گوشت قرمز را بر مبنای گوسفند و مرتع داری بنا کرده بودیم که ریشه تاریخی دارد اما به یکباره در دهه 70 به سمت گاو حرکت کردیم و مرتع که مبتنی بر نوعی کشت دیم بود متوقف شد.

وی ادامه داد: واقعا باید بازنگری شود چرا ما دو برابر سرانه جهانی روغن مصرف می‌کنیم و در حالی که 95 درصد روغن خوراکی وارداتی است و این مسئله بر منابع آبی چه اثری دارد.

این کارشناس حوزه کشاورزی گفت: مسئله آب مسئله دولت است و باید از دولت مطالبه شود، از وزارت نیرو شفافیت در مصارف، از وزارت جهاد حرکت به سمت کاهش مصارف و از سازمان محیط زیست هم باید مطالبه‌گری صورت گیرد نه اینکه این سازمان دولتی خود منتقد دولت باشد.

پایان پیام/‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول