اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح چالش‌های تفکیک بازرگانی از صنعت، گفت: از اصلی‌ترین اصول موفقیت در رسیدن به رشد اقتصادی و ثبات در بازار، مدیریت یکپارچه تولید و تجارت است اما دولت قبل در این زمینه ترک فعل کرد و این مسئله هنوز هم برقرار است.

ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد

‌حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی نتیجه‌ای جز ناهماهنگی و ایجاد مشکلات جدید نخواهد داشت، گفت: من هم موافق ادغام این دو وزارتخانه بودم و هستم و با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفم چون در صورت جداسازی، مشکلات و ناهماهنگی و عدم جزئی نگری بوجود خواهد آمد.

* وزارت صمت‌ بدون معطلی نماینده‌های استانی تعیین کند

وی در عین حال افزود: اما‌ نکته‌ای که وجود دارد این است که وزارت صمت باید بدون معطلی مسئولیت‌های استانی را تقسیم‌ و مثل وزارتخانه‌های دیگر نماینده‌های استانی تعیین کند تا مشکلات موجود به حداقل برسد؛  به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی در مراکز استان‌ها، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل جهاد کشاورزی و اداره‌‌ دامپزشکی و غیره دارد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به‌نظر من وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید در استان‌ها تفکیک ایجاد کند، به این صورت که بخشی را برای مجموعه‌‌ صنف پیش‌بینی کند و بخشی را برای صنعت و معدن، این کار شدنی است و با مدیریتی واحد می‌تواند بسیار کمک کننده‌‌ وضع موجود باشد‌.

* تشکیل وزارت بازرگانی چیزی شبیه معرفی ارز ۴۲۰۰​ تومانی است

حاجی دلیگانی نتیجه تشکیل وزارت بازرگانی را توسعه واردات و ایجاد سیاست‌هایی مانند ارز 4200 تومانی عنوان کرد و اظهار کرد: وزارت بازرگانی طبیعتا به فکر تامین است و تولید را زیر نظر نخواهد داشت، از همین رو سعی در واردات بیشینه خواهد داشت؛ با توجه به تجربه‌‌ قبلی در این زمینه و وجود وزارت بازرگانی، نتیجه جز تخصیص میلیاردها دلار ارز برای تامین کالای اساسی با واردات نخواهد بود.

وی گفت: ما طی سال های اخیر، تصمیماتی از جنس وزارت بازرگانی نظیر ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشتیم که نتیجه‌ای جز فساد و رانت از طریق تحویل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات و معضلات فراوان ضربه به تولید نداشت بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی به طور قطع تولید کشور را تحت فشار بیشتر قرار می‌دهد.

‌‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تضعیف تولید داخل و وابستگی بیشتر به واردات با تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: وجود وزارت بازرگانی از این نظر که کشور را وابسته به واردات می‌کند و موجب تضعیف تولیدات داخلی می‌شود، مورد انتقاد است. باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تحریم‌های اقتصادی، وجود و تشکیل دوباره‌‌ این وزارتخانه به نفع مردم نخواهد بود.

* ترک فعل دولت قبل در مدیریت یکپارچه تولید و تجارت رشد اقتصادی را مختل کرد

حاجی دلیگانی ادامه داد: از اصلی‌ترین اصول موفقیت در رسیدن به رشد اقتصادی و ثبات در بازار، مدیریت یکپارچه تولید و تجارت بوده است که متاسفانه دولت قبل در این زمینه ترک فعل کرده بود و این مسئله هنوز هم برقرار است.

* جهاد کشاورزی‌ بین تولیدات داخل، واردات، صادرات و تامین امنیت غذایی‌ تناسب ایجاد کند

وی اظهار کرد: اجرای قانون «تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» مهمتر از تشکیل وزارت بازرگانی است، از طرفی تامین و تقویت داخلی و تنظیم‌گری درست بین تولید داخل و واردات و صادرات نیز می‌توانند به شرایط موجود کمک کنند که با تشکیل وزارت بازرگانی به محاق خواهد رفت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما قبلا در خصوص اینکه چه زمانی گندم را وارد کنیم همیشه دچار مشکل بودیم اما فکر می‌کنم از سال قبل و با تلاش جهاد کشاورزی مشکلات خیلی کمتر شده است اما این نکته وجود دارد که جهاد کشاورزی باید سیستم‌ خود ر‌ا تقویت کند تا بتواند بین تولیدات داخل، واردات، صادرات و تامین امنیت غذایی مردم تناسب ایجاد کند تا کمترین زیان متوجه مردم و کشاورزان شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول