اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

بیایید یک حالی به بدن‌مان بدهیم!/روز جهانی غذا

طبیعت در این فصل الگویی الهام بخش برای انسان هاست تا از همین تنوع و رنگارنگی در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. دنیای رنگی رنگی که با دیدنش به وجد می‌آییم و حال دل و روح و روان مان خوب می‌شود. تصورش را کنید اگر این الگوی الهام بخش را با غذاهای متنوع به سراسر بدن مان تزریق کنیم و یک حالی به بدن مان بدهیم و آن را هم رنگارنگ کنیم، چه می‌شود. به بهانه روز جهانی غذا برای داشتن یک تغذیه سالم با دکتر «اُرُد ایرانی» کارشناس تغذیه به گفت‌وگو نشستیم.

بیایید یک حالی به بدن‌مان بدهیم!/روز جهانی غذا

گروه زندگی- فاطمه زهرا نصراللهی:  اعجاز رنگ ها را می‌بینی؟ پاییز خیلی وقت است که بی سر و صدا و سوت و کور آمده است و خودش را در روزمرگی های ما جا داده است. این روزهای دل انگیز پاییزی تا دلت بخواهد سوژه های خوب دارد و جان می‌دهد برای شعر و شاعری. از آسمان ابری اش که گاه‌گداری بغضش می‌ترکد و برایمان باران های رویایی و رنگین کمان ها را به ارمغان می‌آورد، گرفته تا برگ های رنگارنگش.

در این فصل درختان یک روی دیگر از خودشان را به ما نشان می‌دهند. یک رویی که به هزاران رنگ در می‌آید. از سبز تیره، صورتی، پوست پیازی و آبی روشن گرفته تا طلایی سیر، قرمز آتشین، نارنجی و خاکستری تیره! نمی‌خواهم بیشتر از این، از دلبری های پاییز برایتان بگویم، چراکه کلمه هم در مقابل این اعجاز کم می آورد. 

اگر با دیده جان به طبیعت اطراف مان بنگریم، متوجه صدای درختان و برگ های رنگارنگش می‌شویم. طبیعت در این فصل الگویی الهام بخش دیگر برای انسان هاست تا از همین تنوع و رنگارنگی در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. دنیای رنگی رنگی که با دیدنش به وجد می‌آییم و حال دل و روح و روان مان خوب می‌شود. تصورش را کنید اگر این الگوی الهام بخش را با غذاهای متنوع به سراسر بدن مان تزریق کنیم و یک حالی به بدن مان بدهیم و آن را هم رنگارنگ کنیم، چه می‌شود!

 امروز، روز جهانی غذا و تغذیه است. پس فرصت مناسبی هست که از دنیای رنگارنگ پاییز الهام بگیریم و غذاهای رنگارنگی  را در وعده های خودمان بگنجانیم. وعده های رنگارنگی که حال مان را جا می‌آورد. به بهانه این روز با دکتر «اُرُد ایرانی» کارشناس تغذیه به گفت‌وگو نششستیم تا در مورد تغذیه سالم و رنگارنگ خانواده برایمان صحبت کنند.

چطور یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟/ شورش را در نیاورید!

ایرانی می‌گوید: «مهم‌ترین شاخصه یک خانواده این است که از همه گروه‌های غذایی در وعده‌های خود استفاده کند. در طبیعت رنگ‌های مختلفی می‌بینیم که می‌تواند الگوی مناسبی برای تغذیه خانواده باشد. باید از تمام گروه‌های غذایی در   از ریز مغذی ها گرفته تا درشت مغذی‌ها در وعده‌های خودمان استفاده کنیم. 

شاید برخی افراد تصور کنند، داشتن تغذیه سالم به معنای حذف تمامی غذاهای موردعلاقه و ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی آن‌هاست. اما این یک تصور غلط است. برای داشتن تغذیه سالم و سلامت بدن باید بین گروه‌های غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی تعادل ایجاد شود. اینکه یک گروه غذایی را از رژیم خود حذف کنید، اشتباه است. 

تمام گروه‌های غذایی برای تامین نیازهای بدن ضروری هستند. اما نباید در خوردن هیچ چیزی زیاده روی کنید. زیاده روی در هر کاری می‌تواند نتایج بدی داشته باشد. هر چیز به اندازه درست و کافی آن خوب است. به عنوان مثال نمک در اندازه عادی خود باعث خوشمزه شدن غذا می‌شود، اما زیاده روی در استفاده از نمک، باعث شور شدن غذا می‌شود. بنابراین بهتر است حد میانه در هر کاری رعایت شود.» 

سبد غذایی خود را با مواد غذایی سالم پر کنید

همانطور که می‌دانید، غذا از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی است و جزء جدانشدنی زندگی‌مان به شمار می‌رود. در قرآن نیز به این نیاز بدنی انسان توجه شده و نام برخی از سوره‌ها با خوراکی‌ها آغاز می‌شود. اما ممکن است برخی بگویند استفاده از همه مواد غذایی در سفره خانواده هزینه زیادی دارد و نمی‌توان با افزایش قیمت‌ها تغذیه سالمی را داشته باشیم. 

کارشناس تغذیه در این باره می‌گوید: «برخی از خانواده‌ها تصور می‌کنند که هر چقدر یک میوه بزرگ‌تر باشد، ارزش غذایی بیشتری دارد، اما این طرز فکر غلط است. یک میوه چه درشت باشد و چه ریز، ارزش غذایی خود را دارد. همچنین مقدار استفاده از مواد غذایی هم همین روال را طی می‌کند. برخی هم می‌گویند فلان مواد غذایی گران است، اما برای خرید تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک و غیره به راحتی هزینه می‌کنند. در حالی که با همان هزینه می‌توان یک سبد غذایی سالم داشت. 

برای داشتن یک زندگی سالم بهتر است تنقلات مضر از برنامه غذایی حذف شود یا حداقل کاهش پیدا کند. برای مثال به‌جای خوردن چیپس، ذرت بوداده یا بلال‌های پخته را در برنامه خود قرار دهید. یا هنگام تهیه غذا به‌جای استفاده از روغن‌های مضر از روغن زیتون استفاده کنید. »

چطور غذاهای سالم را جایگزینِ فست فودها کنیم؟

در زندگی های امروزی فست فودها و غذاهای آماده  جای غذاهای سالم و دارای ارزش غذایی را گرفته است.در این میان کودکان و نوجوانان بیشتر از سایر افراد جذب غذاهای ناسالم می‌شوند و نمی‌توان آنها را از خوردن فست فودها منع کرد. چراکه غذاهای ناسالم از حق نگذریم به خاطر استفاده از مواد غذایی ناسالم خوشمزه تر هستند و رنگ  و لعاب شان آدم را به هوس می‌اندازد!

ایرانی می‌گوید: «خوردن بیش از اندازه غذاهای فست‌فود و غذاهای چرب یک تغذیه ناسالم است. به‌عنوان‌مثال سیب‌زمینی برای بدن بسیار مفید است. اما سیب‌زمینی سرخ شده کالری بالایی داشته و ترکیبات مضری را وارد بدن می‌کند. 

برای داشتن تغذیه سالم مادر و پدر خانواده باید مدیریت کنند و با اصلاح طبخِ غذا و شکل و شمایل آن بچه‌ها را به سمت غذای مفید جذب کنند. تا بچه از غذاهای ناسالم فاصله بگیرند. به عنوان مثال با تزئین میوه‌ها و غذاها و شیر و ماست بچه به آن تغذیه میل و رغبت بیشتری نشان می‌هد. 

در همان کودکی هم باید به بچه آموزش درستی داده شود. چراکه ذات انسان این چنین است که آن را از هرچیزی منع کنیم، حریص‌تر می‌شود تا آن را دریافت کند. اما با آموزش درست و گنجاندن مواد غذایی سالم و طبخ متفاوت می‌توانیم بچه را به سمت یک تغذیه اصولی و درست پیش ببریم. »

تنبلی بس نیست؟

در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی است بسیاری از افراد راحت طلب شده‌اند و کمتر به سمت ورزش و فعالیت های گروهی می‌روند که همین موضوع یکی از دلایل چاقی و بیماری هاست.

کارشناس تغذیه می‌گوید: «متاسفانه در کشور شاهدیم که فعالیت‌های روزانه کاهش پیدا کرده و برخلاف نسل‌های گذشته که ورزش‌های عمومی و گروهی انجام می‌دادند. نسل امروزی فعالیت کمی دارند. وقت اکثر مردم در جلوی تلویزیون و استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت ها، بازی‌های ویدئویی می گذرد. لایف استایل‌ها تغییر کرده است. اما برای زندگی سالم و بیماری کمتریک تغذیه صحیح و فعالیت لازم است. 

دست به کار شوید

با این تفاسیر باید هرچه زودتر دست به کار شویم و تغذیه خودمان و خانواده مان را اصلاح کنیم.کارشناس تغذیه در این باره می‌گوید: «کارشناسان تغذیه می‌توانند به افراد برای تغذیه سالم کمک کنند و با برنامه‌های غذایی و فعالیت‌های آن‌ها به سمت یک زندگی سالم راهنمایی کند. اما بهتر است افراد به متخصصین تغذیه‌ای که تحصیلات آکادمیک دارند مراجعه کنند و برنامه تغذیه روزانه خود را دریافت کنند و به هر شخصی که بدون هیچ زمینه‌ای صفحه‌ای باز کرده‌اند و مشاوره می‌دهند اکتفا نکنند. 

برخی از افراد به حوزه تغذیه ورود کرده‌اند و خود را کارشناس معرفی می‌کنند. اما کارشناس و دکتر تغذیه مراجعه کنید. برای داشتن یک رژیم سلامتی هزینه زیادی لازم نیست. مراکز مختلفی هم مانند خانه‌های بهداشت وجود دارند که در آن‌ها مشاوران تغذیه حضور دارند و به صورت رایگان مشاوره می‌دهند.» 

 هر ۳۶۵ روز از سال را به تغذیه سالم اختصاص بدهید

همانطور که گفته شد، تغذیه سالم در حفظ سلامت بدن نقش زیادی دارد و به گفته کارشناسان از ۸۰٪ بیماری‌های قلبی و سکته زودرس می‌توان از طریق تغییر عادت های بد غذایی پیشگیری کرد. اهمیت این موضوع به قدری است که انتخاب یک روز به عنوان روزِ غذا می‌تواند تلنگری باشد که یادمان نرود، برای یک زندگی شاد و بدنی سالم نیاز به تغذیه سالمی است.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه برای تغذیه درست و اصولی باید بیشتر تلاش کرد، می‌گوید: «این یک روز نمادین است و در جهت بهبود وضع تغذیه تاثیر آنچنانی ندارد. تنها کسانی می‌توانند در این مقوله تاثیر گذار باشند که با استفاده از مواد غذایی و تغذیه درست خودشان در جهت زندگی سالم قدم بردارند. اما بهتر است هر ۳۶۵ روز از سال را به تغذیه سالم اختصاص بدهیم.

متاسفانه درصد زیادی از مردم کشورمان تغذیه سالم ندارند. در مراجعان من برخی‌ها سوء تغذیه داشتند و برخی هم به عارضه چاقی مبتلا بوده اند. دولت به نحوی سیاست‌گذاری کند که ثروت تغذیه‌ای در کل کشور به طور یکنو اخت توزیع شود. اما تا رسیدن به یک نقطه مطلوب راه زیادی در پیش داریم.» 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول