اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

طرح تشویقی شهرداری برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از طرح تشویقی شهرداری تهران برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که برای جمع آوری و حمل پسماند‌های پزشکی شان اعلام آمادگی کنند، خبر داد.

طرح تشویقی شهرداری برای مدیریت پسماندهای بیمارستانی

به گزارش خبرگزاری فارس،  محمدمهدی عزیزی  مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: با توجه به قانون مدیریت پسماند و تقسیم بندی آن‌ها در قوانین کشوری، پسماند انواع مختلف داشته که یکی از حساس‌ترین آن، پسماند بیمارستانی و یا پزشکی است. وجود عوامل خطرناک سمی و یا بیماری‌زا از جمله مواد پاتولوژیک، دارو‌های شیمیایی و رادیو اکتیو باعث شده نگرش و نحوه مدیریت این نوع پسماند با دقت و حساسیت خاصی مورد توجه قرار گیرد. اثرات نامطلوبی که این پسماند‌ها برای محیط و بهداشت عمومی ایجاد می‌کنند تنها با به کارگیری مدیریت صحیح پسماند در راستای دستیابی به یک محیط سالم و بی خطر قابل پیشگیری است.

عزیزی افزود: بررسی­‌های انجام شده نشان داده‌­اند که عدم کنترل در مدیریت پسماند و توجه نکردن به جمع­‌آوری، نگهداری و دفع صحیح آن می‌­تواند مشکلات خاصی را در کشور‌ها پدید آورد که پیامدآن سلامتی مشهروندان را به‌طور جدی مورد تهدید قرار می‌دهد. زیان‌های اقتصادی و زیست محیطی ناشی از عدم کنترل پسماند‌های پزشکی در مناطق شهری، همچنین افزایش روز افزون پسماند‌های پزشکی بخصوص در شهر‌های بزرگ و صرف هزینه‌های گزاف به منظور جمع‌آوری و دفع آن‌ها، لزوم برداشتن گام‌های مؤثر و اساسی را در زمینه کنترل به منظور جلوگیری از اختلاط و آلودگی پسماند‌های پزشکی (عفونی، تیز وبرنده، شیمیایی و دارویی) را بیش از پیش ضروری و اجتناب ناپذیر می‌سازد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: براساس برآورد‌های صورت گرفته کلانشهر تهران دارای حدود ۱۷۵۰۰ واحد پزشکی، درمانی و بهداشتی فعال است که بیش از ۱۲۰۰۰ واحد از این مراکز دارای پتانسیل تولید پسماند پزشکی ویژه بوده و از این تعداد در حدود ۱۶۰ بیمارستان (آموزشی، نظامی، تامین اجتماعی و خصوصی) با بیش از ۲۷۵۰۰ تخت فعال جهت ارائه خدمات تشخیصی و درمانی هستند. در همین راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با استناد به ماده هفتم قانون مدیریت پسماندها، به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی در سطح شهر و کمک به حفظ بهداشت و سلامت شهروندان نسبت به جمع­آوری پسماند‌های "عفونی" و "تیز و برنده" تولید شده اقدام و به منظور رعایت و توسعه استاندارد‌های زیست محیطی و همکاری با مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، با رعایت قوانین، پسماند‌های تولیدی آن‌ها را توسط پیمانکاران واجد شرایط بخش خصوصی (تحت نظارت شهرداری تهران) و بصورت کاملا مکانیزه با خودرو‌های ویژه جمع­آوری و به سایت دفن پسماند‌های عفونی مجنمع پردازش و دفع آرادکوه حمل می‌کند.

وی افزود: با توجه به مقررات موجود و دستور نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص اجباری بودن عقد قرارداد حمل پسماند عفونی، این سازمان در راستای حمایت و تشویق جامعه پزشکی به مشارکت در حفظ محیط زیست و سلامت شهر و شهروندان با اخذ موافقت شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ اقدام به حذف آبون‌مان ثابت ماهیانه و حمل رایگان زباله‌های غیرعفونی مراکز به روش مکانیزه و کاملا بهداشتی کرده و به منظور تشویق در صورت مراجعه داوطلبانه و عقد قرارداد مراکز درمانی با بخش جمع آوری پسماند‌های پزشکی سازمان مدیریت پسماند به پاس این همراهی دونوبت ابتدایی دریافت و حمل پسماند‌ها به صورت رایگان انجام خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول