اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ایجاد مزارع الگویی زرشک در خراسان جنوبی/ ضرورت رفع موانع صادرات

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی ایجاد مزارع الگویی زرشک در خراسان جنوبی گفت: باید موانع صادرات این محصول مزیت‌دار کشاورزی برطرف شود.

ایجاد مزارع الگویی زرشک در خراسان جنوبی/ ضرورت رفع موانع صادرات

به گزارش خبرگزاری فارس از زیرکوه، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم نخستین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی اظهار داشت: آمادگی برای ثبت، حمایت و رفع مشکلات ۲ مزرعه الگویی زرشک در استان را داریم.

وی افزود: در سال جاری ایجاد ۴۰ مزرعه الگویی فناوری و نوآوری کشاورزی در کشور پیش‌بینی شده که به منظور حمایت از اقتصاد منطقه خراسان جنوبی آمادگی داریم که ۲ مزرعه الگویی زرشک را ثبت و به‌طور ویژه حمایت کنیم تا برخی مشکلات و چالش‌ها این حوزه برطرف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی کشور است و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این حوزه مسئولیت پذیر هستند، اما متاسفانه همه نقش آفرینی نکرده‌اند.

خیام‌نکویی یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی بخش کشاورزی، به عنوان بخشی مستقل در نظر گرفته شد و اگر بخواهد اتفاق بزرگی در این حوزه بیفتد باید هم قوه مقننه و قوه مجریه و هم وزارت جهاد کشاورزی نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئله درجه یک کشور، امنیت غذایی است، خاطرنشان کرد: آیا ما به بخش کشاورزی به عنوان امنیت غذایی نگاه کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی عمود خیمه تامین امنیت غذایی کشور است، ادامه داد: اگر همکاری سایر دستگاه های اجرایی نباشد اتفاق خاصی در این حوزه رخ نمی‌دهد.

خیام‌نکویی متذکر شد: محصول مزیت‌دار زرشک، اقتصاد منطقه  خراسان‌جنوبی را تشکیل می‌دهد و اگر از ظرفیت ها غافل شویم به این محصول یک نگاه عادی خواهیم داشت.

وی گفت: در حوزه دانش بنیان و گردشگری باید حداقل ۲۰ شرکت در رابطه با محصول زرشک راه اندازی و فعال شود تا بخش وسیعی از درآمد عاید بخش کشاورزی و کشاورزان شود و این ظرفیت ها نیازمند حمایت ها است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: زرشک یک محصول فرهنگی است، نباید تنها به عنوان یک محصول کشاورزی به زرشک نگاه کرد و این مشکل در حوزه زعفران نیز وجود دارد و چرا کشوری که ۹۵ درصد زعفران جهان را تولید می کند سهمش کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار باشد.

خیام نکویی با بیان اینکه متاسفانه زرشک کاران از ارزش افزوده زرشک محروم هستند، افزود: ظرفیت دانش کشور در حوزه کشاورزی بسیار است ولی در این حوزه ورود نکرده است که باید این ظرفیت ها را بالفعل کرد و متاسفانه ضریب ورود دانش به حوزه کشاورزی در کشور ۶ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: الگوی کشت کشاورزی طراحی شده می‌تواند تا سالی ۳ میلیون مترمکعب در زمینه مصرف آب را صرفه جویی کند و پیش بینی شده ظرف مدت چهار سال حداقل ۱۱ درصد نیز افزایش تولیدات کشاورزی داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه قابلیت ارتقای کیفی در تولید زرشک وجود دارد، ادامه داد: این موضوع نیازمند ورود ظرفیت های دانش بنیان است و باید در این زمینه تدبیر شود.

خیام‌نکویی از آمادگی ثبت و حمایت دو مزرعه الگویی زرشک در خراسان‌ جنوبی خبر داد و گفت: از این رهگذر  می‌توان مشکلات و چالش‌ها را برطرف کرد تا اقتصاد منطقه دچار مشکل نشود و شاهد کاهش بیماری های آفاتی زرشک باشیم.

وی گفت: آمادگی داریم تا ارزش افزوده زرشک را با کمک به بخش خصوصی در صورت تامین شرایط به شهرستان زیرکوه تزریق کنیم و شاهد ایجاد تحولی در این حوزه باشیم و برای توسعه محصول زرشک آمادگی راه اندازی نهالستان ها را داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای افزایش بازدهی و ارزش محصول باید از ظرفیت‌های علمی استفاده کنیم، ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانش می تواند سبب کاهش رواج بسیاری از بیماری‌ها شود و استفاده از فناوری نانو نیز می‌تواند عمر محصول زرشک را چنیدن برابر کند.

خیام نکویی با اشاره به اهمیت رفع موانع صادراتی زرشک خراسان جنوبی اظهار داشت: آمادگی داریم تا یک جلسه ویژه در این خصوص را در کمیسیون صادرات کشور برگزار کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مرکز ترویجی در زیرکوه گفت: به دانش بومی ارج دهید و در کنار آن از دانش های به روز دنیا استفاده کنید و زرشک  قابلیت ارگانیک شدن را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زرشک ابتدا باید در سطح کشور جاگیر شود، ادامه داد: از ظرفیت فروشگاه های زنجیره ای در این حوزه استفاده کنید و قابل قبول نیست که قیمت زرشک به گونه ای باشد که کشاورز از آن بهره مند نشود.

خیام‌نکویی با اشاره به اینکه آمادگی ایجاد سردخانه زرشک در خراسان جنوبی را داریم، گفت: تلاش خواهیم کرد تا زرشک را به جایگاه واقعی خود برسانیم و شاهد تحولی در این حوزه باشیم؛ دانشگاهیان باید در جنبه های دارویی زرشک کار جدی انجام دهند.

وی بیان کرد: حمایت از زرشک تولیدی خراسان جنوبی در  راستای افزایش قیمت زرشک در سطح کشور باید در دستور کار مسئولان ملی و محلی قرار دهید.

انتهای‌پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول