باشگاه خبرنگاران توانا|زهره محمدی: مدیرمسئول روزنامه همشهری در حاشیه چهارمین رویداد رسانش دانش آموزی و در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا با اشاره به حوادث اخیر و سهم نوجوانان و دانشآموزان گفت: «حاکمیت باید متوجه باشد که شناخت دقیقی از نسل نوجوان و دهه هشتادیها نداریم و یکی از برکات حوادث اخیر توجه دادن مسئولان به لزوم شناخت این قشر آینده ساز و ادبیاتشان بود که البته این موضوع فارغ از ارزشگذاری رفتار نوجوانان ماست.»
«محسن مهدیان» افزود: «نوجوان ما حتماً متعلق به دین و انقلاب است اما این به این معنا نیست که به شناخت کافی از این نسل رسیدهایم و رخدادهای اخیر کشور باعث شد بیشتر از هر زمانی متوجه اهمیت حرفها و دغدغههای نوجوانان کشور باشیم پس باید بتوانیم متناسب با مسائل این نسل حرف بزنیم و عمل کنیم.»
مهدیان با اشاره به لزوم بازنگری در گزینش معلمان گفت: «نکته مهم دیگری که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، بررسی کادر آموزشی و معلمان دخیل در امر آموزش این نسل است. به عبارت دیگر باید افرادی که بر ذهن و فکر دانش آموزان تأثیرگذار هستند را بهتر بشناسیم.»
مهدیان در توضیح این نکته، به اتفاقی دردناک در بازدید از یک مدرسه روستایی در منطقهای محروم اشاره و بیان کرد: «چند سال قبل که به آن روستا رفتم با معلم معتادی روبرو شدم که به آنجا تبعید شده بود و این فاجعه است. زیرا تبعید یک معلم معتاد به روستا خطایی بزرگی است که آثار آن در سالهای بعد بر نسل نوجوان تحت تعلیم او خود را نشان خواهد داد.»
وی افزود: «در مورد آنچه که در کف خیابان اتفاق میافتد، یک مساله ذهن نوجوان است و دیگری رفتارش. ذهن نوجوان حتماً باید روشن شود زیرا آنها تحت تأثیر فضای پلتفرم و عصر شبکهای امروز هستند که متأسفانه انواع و اقسام دروغها، افتراها، تهمتها و روشهای غلط استدلال مانند استقراء ناقص و تعمیم شتابزده را به شکلهای ناجوانمردانه ارائه میکنند به شکلی که مخاطبان نوجوان و بزرگسال و حتی خواص کشور را تحت تأثیر قرار داده و آنها را دچار خطاهای جدی شناختی کرده است. بنابراین طبیعی است که در این فضا باید تلاش کنیم تبیین و روشنگری جدیتری داشته و ذهن نوجوانان را روشن کنیم.»
مهدیان به مساله دوم که به رفتار نوجوان برمیگردد نیز اشاره کرد و گفت: درباره حوادث اخیر رهبر معظم انقلاب فرمودند «با تنبیه» که برخی افراد از این فرمایش رهبری دچار خطا شده و برداشت تنبیه بدنی و برخورد قضائی داشتند در حالی که «تنبیه» در نظام تربیتی اسلامی معنا و مفهوم روشنی دارد به طوریکه گاهی اوقات به شکل اخم و گاهی هم گرفتن تعهد است. در تنبیه، داشتن تحکم به نحوی که مخاطب را متوجه رفتار غلط او میکند، هم وجود دارد زیرا آتش زدن اموال عمومی، حمله به افراد و آسیب رساندن به اموال شخصی مردم جرم است و فرد خاطی را باید متوجه خطایش کرد اما تبیین در جایی به کار میرود که فضا فتنهگون است و حق و باطل مشخص نیست.
وی درباره راهبرد صحیح در برابر این نسل بیان داشت: «در بخش اول که ذهن نوجوان مورد حمله و هجمه بی امان و ناجوانمردانه رسانههای اهریمنی و شیطانی قرار گرفته باید کمک کنیم که مسالههای ذهنی نوجوانان روشن شده و به سؤالات آنان پاسخ داده شود اما در بخش رفتاری، مساله روشن است ولو اینکه درباره موضوعی ابهام داشته باشد، نباید مرتکب چنین خطاهایی در خیابان شود که در اینجا با تنبیه متناسب با کنش فرد باید با او مواجه شد و تنبیهی که رهبر انقلاب فرمودند برای این بخش است.»
مهدیان درادامه گفت: «فکر میکنم اگر در برخورد با این موضوع به صورت کوتاه مدت به این روش عمل شود مفید خواهد بود اما در بلندمدت حتماً لازم است یک غربالگری و اصلاحاتی در نظام تربیتی در فضای آموزش و پرورش داشته باشیم.»
وی در پایان درباره میزان اثرگذاری رسانههای داخلی بر روشنگری اذهان نسل نوجوان هم گفت: «متأسفانه سالهاست مساله نوجوانان در رسانههای داخلی مورد غفلت واقع شده و نسبت به آن بی توجه بودهاند اما حوادث اخیر اهمیت پرداختن به آن را در رسانهها نیز جدیتر کرده است.»
انتهای پیام/