اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

برگزیدگان جشنواره رسانش؛ پیامبران شبکه‌های اجتماعی/ «فارس نوجوان» راه‌اندازی می‌شود

چهارمین دوره جشنواره رسانه‌های دانش‌آموزی (رسانش)، صبح امروز در خبرگزاری فارس و با تقدیر از برگزیدگان، به ایستگاه پایانی رسید.

برگزیدگان جشنواره رسانش؛ پیامبران شبکه‌های اجتماعی/ «فارس نوجوان» راه‌اندازی می‌شود

باشگاه خبرنگاران توانا| ام‌البنین خسروی: در آئین پایانی و تقدیر از برگزیدگان چهارمین جشنواره «رسانش» که امروز چهارشنبه در خبرگزاری فارس برگزار شد، معاون وزیر ورزش در امور جوانان، از نوجوانان خواست پیامبران شبکه‌های اجتماعی باشند.

«وحید یامین‌پور» با تقدیر از حضور و فعالیت خبرگزاری فارس در شبکه‌های اجتماعی گفت: «خبرگزاری فارس با هوشمندی وارد شبکه اجتماعی شده است. چون می‌داند روزنامه‌ها و سایت‌ها کمتر دیده می‌شود. امید وارم شما نوجوانان برگزیده رسانش هم که به عنوان کنشگر وارد این شبکه‌ها می‌شوید، به سلامت از آن عبور کنید و جزو تلفات و میخ شدگان آن نباشید.»

وی افزود: «می‌دانید که کار پیامبران، هدایت افکار عمومی بود. مهم‌ترین کار رهبر انقلاب هم هدایت افکار عمومی است که شما زیر این پرچم هستید و به‌نوعی باید شما هم با تاثیرگذاری و خلاقیت، همچون پیامبران شبکه‌های اجتماعی باشید.»

 

دبیر شورای عالی جوانان افزود: «من هم قبلاً در این دوره‌ها بودم. البته رسانه ما در آن زمان، روزنامه دیواری بود. من موبایل را بعد از دیپلم دیدم. بعد از دو سال از دوران دانشجویی، توانستم موبایلی بخرم که تنها زنگ می‌خورد و پیامکی هم نبود؛ اما تصور اینکه ده تا پانزده سال بعد، این گوشی کوچک، تبدیل به هیولایی می‌شود و زندگی بشر را می‌بلعد نداشتیم. ما امروز در جهان موبایل زندگی می‌کنیم. به بیان بهتر، حالا ما یکی از وسایلی هستیم که کنار موبایل زندگی می‌کنیم. نسل ما زندگی بدون موبایل را تجربه کرده است.»

وی افزود: «این روزها، رسانه با دوران پیش از موبایل و شبکه‌های اجتماعی، اصلاً قابل مقایسه نیست. شبکه‌های اجتماعی، جهانی به موازات جهان واقعی خلق می‌کند و شهروندان را می‌پذیرد. ما در عین حال که در کشور خودمان زندگی می‌کنیم، حاکمیت آن شبکه‌های اجتماعی را هم پذیرفته‌ایم. در این شرایط، باید ببینیم بیشتر مثل شهروندان کشوری که در آن زندگی می‌کنیم هستیم و پذیرایی احکام و قواعد جغرافیای ایران هستیم یا شبکه‌های اجتماعی و هنجارهای آن شبکه اجتماعی را پذیرفته‌ایم. باید پذیرفت که دیگر حاکمیت معنای جغرافیایی ندارد. اصلاً جنگ بر سر این است که ما همه دوتابعیتی هستیم. یک تابعیت شبکه‌های اجتماعی و یک تابعیت کشوری که زندگی می‌کنیم.»

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: «باید بررسی کنیم که کدام تابعیت را بیشتر پذیرفته‌ایم. ما می‌گوییم حجاب و خانواده، برای ما ارزش است؛ اما ارزش‌های آنها فردگرایی، برهنگی و بی توجهی به خانواده است. این جنگ ادامه دارد. وقتی نوجوان می‌شویم باید ببینیم شهروندی کجا را انتخاب کنیم. شما هم خطیرترین نوع کنشگری را انتخاب کرده‌اید. یکی از مهمترین دعواهای بشر، دعوای قدرت و حفظ آن بوده است. از ملزومات داشتن قدرت، ثروت و قدرت اقناع و گفتمان و البته زور است. از ساده‌ترین مصداق‌ها هم زور قدرت نظامی است که با استفاده از آن می‌توانیم خواسته‌های خود را تحمیل کنیم.»

یامین‌پور افزود: «زر، زور و تزویر، ابزار تولید و حفظ قدرت است. اثر تزویر در گذشته کمتر بوده است؛ اما در دوران امروز، از قدرت زر و زور کاسته شده و بر اهمیت مؤلفه سوم یعنی قدرت گفتمان افزوده شده است. وقتی که شمشیر بود نیاز به اقناع نبود اما امروزه مهمترین بخش قسمت گفتمان و اقناع است.»

در کار خبر به رهبر انقلاب اقتدا کنیم

مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز، در این آئین، ضمن ابراز خوشحالی از حضور برگزیدگان جشنواره رسانش در خبرگزاری فارس، در سخنان کوتاهی با اشاره به عملکرد رسانه‌های معاند در آشوب‌های اخیر گفت: «امروز، شیوه تسلط پیدا کردن، تغییر کرده است و رسانه‌ها هستند که تسلط پیدا می‌کنند. در این مدت و ایام، ۱۷ هزار دروغ توسط رسانه‌های دشمن منتشر شد. در حالی که خبرگزاری فارس هیچ دروغی منتشر نکرد و واقعیت همه خبرها و گزارش‌های ما، یک به یک در حال اثبات شدن است.»

 

«پیام تیرانداز» با بیان خاطره‌ای از روش رفتاری رهبر انقلاب در جریان فتنه سال 88 گفت: «ما باید به حضرت آقا اقتدا کنیم که در همه امور به صحت اخبار بسیار پایبند هستند.»

 

جشنواره رسانش تلنگر دهه هشتادی‌ها بود

در ادامه، دبیر جشنواره ملی «رسانش» با اشاره به تاریخچه برگزاری این مراسم گفت: «در دی ماه سال ۹۷ اولین دوره را رسانش را برگزار کردیم. البته قبل از آن، جشنواره رسانه‌های مکتوب مداد کمرنگ هم برگزار می‌شد؛ اما با گسترش حوزه‌ها و زمینه‌های رقابت، ما امروز این جشنواره ۱۶ رشته به چهارراه صوتی، تصویری، مکتوب و فضای مجازی برگزار می‌کنیم.»

«محمدصالح جباری» افزود: «امسال ۲۴ هزار و 779 اثر از سراسر کشور دریافت کردیم و ۸۰ هزار داوری را در سه مرحله انجام دادیم و ۳۵۰۰ اثر به مرحله نهایی رسیدند تا بالاخره برگزیدگان از بین این آثار، امروز معرفی و جوایز خود را دریافت کنند.»

 

 

جباری ادامه داد: «آثار در جشنواره بسیار به هم نزدیک بود و رقابت را بسیار سخت و سنگین و البته داوری‌ها را هم مشکل کرده بود. این اتفاق در کنار وقایع اخیر که نقش دهه هشتادی‌ها هم در آن پررنگ است، در واقع تلنگری بود تا که جدی‌تر به این بچه‌ها نگاه کنیم.»

 

«فارس نوجوان» برای بیان دغدغه‌های نوجوانان راه‌اندازی می‌شود

در ادامه، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس، با تبریک به برگزیدگان جشنواره رسانش گفت: «من باید دو تبریک به دانش آموزان بگویم. اول این‌که جزو برگزیدگان این جشنواره شده‌اید و تبریک دوم، برای اولین قدم‌های شما در راه ورودتان به فضای جدی و حرفه‌ای رسانه‌ای در کشور است. کارهایی را که دیدم کارهایی قوی بود و ما به انتشار این کارها در خبرگزاری فارس و باشگاه توانا کمک می‌کنیم تا بیشتر به مخاطبان ما شناسانده شوید.»

«علیرضا طاهری» با اشاره به ویژگیهای دوران نوجوانی گفت: «حضرت علی می‌فرمایند دل نوجوان مانند زمین آماده است که از هر سبزه و گیاهی خالی است که در آن هر بذری که در آن باشد می‌پذیرد و می‌پروراند. طبق این فرمایش لطیف، دوران نوجوانی مثل بهار زندگی شماست؛ بنابراین سعی کنید در این دوران، به خودسازی بپردازید و در مرحله بعد، دغدغه‌های دوران نوجوانی را پیگیری کنید.»

 

رئیس باشگاه خبرنگاران توانا، با اشاره به راه‌اندازی صفحه ویژه «فارس نوجوان» همزمان با روز دانش آموز افزود: «با تأسیس صفحه فارس نوجوان می‌توانیم با کمک شما دغدغه‌های نوجوانان را پیگیری کنیم. ضمن این‌که از همین حالا هم شما به عضویت باشگاه خبرنگاران توانا درآمده‌اید تا با بهره‌گیری از بهترین اساتید حوزه رسانه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مختلف، در حوزه‌های مختلف رسانه توانمند شوید.»

طاهری ادامه داد: «اخبار باید دارای جامعیت باشد و چیزهای مورد نیاز مخاطب را در اختیار او قرار دهد. سامانه فارس من با بیش از ۲۰۰ هزار پویش ثبت شده از سراسر کشور، به شما کمک می‌کند که دغدغه‌های مردم را شناسایی کنید و به سراغ حل آن بروید.»

 معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس افزود: «رویکرد تعاملی با مخاطب بسیار مهم است. خبرگزاری فارس با سامانه فارس من این رویکرد را داشته است. شما هم سعی کنید دغدغه‌ها و مسائل را شناسایی کنید. اطلاعات مورد نیاز مخاطب را پیدا کنید و از آن غبار زدایی کنید. مسائل اصلی را مطرح کنید. از پرداختن به حاشیه‌ها خودداری کنید و سعی کنید کاری کنید تا تشخیص سره از ناسره برای همه مخاطبان آسان شود.»

طاهری ادامه داد: «۲۲ بهمن امسال، خبرگزاری فارس ۲۰ ساله می‌شود؛ یعنی این خبرگزاری، جوان است و ویژگی‌های رسانه ارزشی و انقلابی را دارد. انبوه مخاطب را دارد که سرمایه اصلی خبرگزاری است. زورمندان عالم، ابزار قلدری در دستشان است و ما در زمین بازی آنها هستیم؛ اما باید رویکرد خود را مشخص کنیم. انقلابی و اسلامی بودن برای ما بسیار مهم است. ما در فارس، شاخص سرعت انتشار اخبار را که مهم است رعایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در فضای مجازی که فضایی مبهم و براساس جنگ روایت‌ها و جنگ شناختی است، رویکردی کنشگرانه و فعالانه داشته باشیم.»

 

فارس؛ فرصتی برای برداشتن قدم‌های بلند در رسانه

قائم مقام خبرگزاری فارس نیز با ابراز خرسندی از حضور نوجوانان مستعد و برگزیده رسانه‌ای در این خبرگزاری گفت: «شما قرار است به ظرفیت خبرگزاری فارس ملحق شوید و صفحه نوجوان خبرگزاری برای شما راه اندازی شده است. این، فرصت بزرگ و مهمی است که می‌توانید با ورود به خبرگزاری، قدم‌های بلندتری در مسیر موفقیت در رسانه بردارید.»

«عباس درویش توانگر» با اشاره به جایگاه خبرگزاری فارس در میان خبرگزاری‌های کشور افزود: «خبرگزاری فارس در دسته بندی خبرگزاری‌های کشور رتبه اول را دارد و با فاصله، از بقیه همکاران رسانه‌ای خود جلوتر است. ما اکنون و طبق آخرین آمار، به رقم ۶۲ میلیون مخاطب رسیده‌ایم و البته در وقایع اخیر هم مخاطب ما افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.»

وی راه‌اندازی «باشگاه خبرنگاران توانا» بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب را یکی از دستاوردهای خبرگزاری فارس دانست و اضافه کرد: «از سال‌های پیش باشگاهی در خبرگزاری شکل گرفت به اسم توانا که ما، این باشگاه را در راستای منویات مقام معظم رهبری و برای کادرسازی رسانه راه اندازی کردیم و اکنون که بسیاری از دانش آموختگان این باشگاه، در مناصب مهم رسانه‌ای در کشور مشغولند، مجموعه خبرگزاری فارس خوشحال است که با این کار توانسته دل نائب امام زمان را شاد کند.»

 

توانگر ادامه داد: «در دوره فعلی مدیریتی خبرگزاری فارس، نگاه ما متکی بر ایجاد خلاقیت‌های خبری بود که یکی از میوه‌های شیرین آن، «سامانه فارس من» است. در این سامانه که برای انعکاس مشکلات مردم و افشای فسادها و سوت زنی راه‌اندازی شده‌است، تاکنون ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو شده‌اند و هر روز، کمپین‌هایی جدید ثبت می‌شود تا خبرنگاران ما، آن‌را پیگیری کنند. در حقیقت، ما می‌توانیم مشکلات واقعی کشور را از صفحه فارس من ببینیم و پرچمدار جریان‌های مطالبه‌گر در کشور باشیم. موضوعی که البته رسانه‌های معاند را هم بسیار ناراحت کرده است.»

قائم مقام خبرگزاری فارس، ضمن دعوت از برگزیدگان جشنواره «رسانش» به کار خستگی ناپذیر و مجاهدانه در عرصه رسانه افزود: «تنها علم رسانه نیاموزید. اخلاق، تقوا و اخلاص را هم بیاموزید. شما از بین ۲۷ هزار نفر انتخاب شده‌اید. سعی کنید سواد رسانه آکادمیک خود را تقویت کنید. چرا که شبهه و شایعه در فضای مجازی زیاد است. این را در نظر داشته باشید که اگر انسان در رسانه تهمت بزند، جبران آن سخت است؛ بنابراین باید خوب درس بخوانید و با دانسته‌های خود در رسانه تأثیر گذار باشید. ضمن این‌که اگر بخواهم نصیحتی هم برایتان داشته باشم، این است که به خانواده خود احترام بگذارید و زبان عربی و انگلیسی را هم حتماً یاد بگیرید.»

وی در پایان با تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) به حدیثی از ایشان اشاره کرد که باید نصب‌العین مسئولان و مدیران باشد: «شما را درباره جوانان به خیر و خوبی سفارش می‌کنم. چرا که آنان دلی رقیق‌تر و فضیلت‌پذیر تر از دیگران دارند.»

برای جنگ رسانه آماده باشید

رئیس انجمن اسلامی دانش آموزان، سخنران بعدی این آئین بود. «حسین تاریخی» با اشاره به اتفاق‌های اخیر در کشور گفت: «در این روزها، اهمیت استفاده از فضای مجازی، بیشتر معلوم می‌شود. ولی تفاوت کار ما با دشمنان در نحوه برخورد با این ابزار رسانه‌ای است.»

وی افزود: «آن‌ها برای خود استفاده از هر شیوه‌ای را مجاز می‌دانند. دروغ و تهمت سازی. در این ایام دیدیم که چگونهه دروغ پراکنی می‌کنند و برای رسیدن به هدف خود هر چیزی را مجاز می‌دانند. ولی ما در جبهه انقلاب، مجاز به استفاده از این ابزار نیستیم و اخلاق مداری برای ما در اولویت قرار دارد.»

 

تاریخی ادامه داد: «جنگ حاضر جنگ رسانه است که با بستر فضای مجازی عجین شده است. این که یک رسانه بتواند بر روی فکر و ایدئو لوزی اثر بگذارد چیز تازه‌ای نیست بعد از شهادت حضرت علی (ع) در محراب، مردم شام گفتند مگر علی نماز می‌خواند یا مردم کوفه، پشت امام حسین (ع) را به خاطر زر و شایعه لشکر ابن زیاد ترک کردند.»

 

فضای مسخ کننده را بشکنید

مدیر عامل «همشهری» سخنران دیگر این آئین بود. او با بیان این‌که اهمیت کار رسانه‌ای نوجوانان در دنیای حاضر، به کنشگری آگاهانه آنان است، به مقایسه روزنامه‌های قطع بزرگ و اپلیکیشن «اینستاگرام» پرداخت و گفت: «تفاوت این روزنامه‌ها و اینستاگرام در ابعاد آن‌ها است. ابعاد روزنامه‌های قطع بزرگ، می‌گوید در ماشین نمی‌شود آن را خواند. باید با آرامش و طمأنینه آن را در خانه‌هایمان بخوانیم؛ اما امروز، ما در اینستاگرام زندگی می‌کنیم. نفس می‌کشیم. حرف می‌زنیم روابط و تعامل داریم.»

 

وی افزود: «اینستاگرام تمرکز و توجه شما را می‌گیرد و پیام، به طور ناخودآگاه در ذهن شما ثبت می‌شود. اگر متوجه تسلط بر خود نباشیم، اختیار خود را از دست می‌دهیم و رسانه بر ما مسلط می‌شود. مثل چیزی که امروز می‌بینیم. امروز شاهد خیزش مسخ شده‌ها هستیم. خیزش کسانی که هیچ چیزی نمی‌دانند؛ اما اگر خودتان بر رفتاری که در مقابل رسانه دارید، مسلط باشید، امکان ندارد آنها بتوانند روی شما تأثیر بگذارند.»

وی ادامه داد: «هر کدام از شما، اگر این فضای مسخ کننده را نشکنید، اراذل و اوباش دیده می‌شوند. دروغ بالا می‌آید. اگر حق ببینید و چیزی نگویید، اراذل مسلط می‌شوند. مثل ماجرای مشروطیت و بر دار رفتن شهید شیخ فضل‌الله نوری یا ماجرای کودتای ۲۸ مرداد که اهل حق، ساکت بودند و اوباش فضا را به دست گرفتند.»

اخلاق‌مداری، مهم‌ترین رکن فعالیت رسانه‌ای‌تان باشد

سردبیر خبرگزاری فارس نیز در این آئین، با اشاره به ویژگیهای حضور مؤثر در عرصه رسانه، خطاب به نوجوانان برگزیده جشنواره رسانش گفت: «باید خودتان را آماده ورود به فضایی هیجانی و در عین حال جدی کنید. حتی شاید فضا تلخ و گاهی اشک‌آور باشد؛ اما رسانه، دنیایی دوست داشتنی و هیجانی است. باید سعی کنید اخلاق مدار باشید. چرا که رسانه‌ها هر چقدر هم که آزادی بیان داشته باشد، قرار نیست انتقام‌جو باشد.»

«محمد کریمی» با اشاره به اهمیت توجه به سه چراغ قرمز مهم در حوزه رسانه ادامه داد: «قانون مطبوعات و رسانه‌ها، امنیت ملی و اخلاق، سه چراغ قرمز مهمی هستند که در کار رسانه، باید به انها توجه ویژه‌ای داشت. چرا که گذشن از هر کدام از این چراغ‌ها در مسیر رسانه، صدمات جبران‌ناپذیری برای رسانه و خبرنگار به‌همراه خواهد داشت.»

کریمی با بیان بایسته‌های حضور در کار خبر و رسانه افزود: «تاریخ مصرف شما دست خود شماست. باید حتماً مطالعه داشته باشید. می‌توانید با مطالعه، دایره لغات خود را افزایش دهید و فن بیان بهتری پیدا کنید. شما باید اطلاعات خود را بیشتر کنید و اخلاق را رعایت کنید. با قوانین حوزه رسانه آشنا باشید. جسارت داشته باشید اما بی ادبی هرگز.»

 

در این آئین، از برگزیدگان چهارمین جشنواره دانش آموزی «رسانش» تقدیر شد و برگزیدگان در پایان، عکسی به یادگار با مدیران خبرگزاری فارس گرفتند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول