اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

فخرزارع: ساختار فرهنگی کشور نیازمند بازاندیشی اساسی است/ برگزاری همایشی با همین منظور

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: تغییر و بازسازی ساختار فرهنگی کشور که در عبارات حضرت آقا ظهور دارد اشاره به بازاندیشی در باب معیارها و رهیافت‌های فرهنگی است.

فخرزارع: ساختار فرهنگی کشور نیازمند بازاندیشی اساسی است/ برگزاری همایشی با همین منظور

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، نشست خبری «همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور»، صبح امروز بیستم مهرماه سال ۱۴۰۱ با حضور مسعود فیاضی مدیر پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و  سیدحسین فخر زارع دبیر علمی این همایش در پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار شد. این همایش روز شنبه با حضور صاحب‌ نظران و مسئولین فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.

اصل ایده

مسعود فیاضی در ابتدای این نشست گفت: حضرت آقا در اولین دیدار با هیأت دولت به تاریخ ششم شهریورماه سال ۱۴۰۱ به «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» کشور اشاره کردند. پس از سخنان ایشان بود که این بخش از سخنان رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در نتیجه دبیرخانه‌ای برای آن در سازمان تبلیغات اسلامی برپا شد.

فرهنگ یعنی چه؟

وی افزود: اما در این راستا سؤال اصلی این است که «منطق» و «روش» این تحول در ساختار به چه شکل باید باشد تا به مطلوب خود برسیم؟ به هرحال ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و ما شاهد کارآمدی و ناکارآمدی‌هایی در عرصه فرهنگی کشور هستیم و طبیعی است تغییر و تحولی اگر قرار است صورت گیرد باید با توجه به داشته‌هایمان باشد. در اینجا لازم است دو تلقی و تعریف را از فرهنگ بیان کنیم: ۱ـ فرهنگ به معنای سیاست، فرایند، نهاد و سازمان‌ها، ۲ـ اما در تلقی دیگر فارغ از سازمان‌ها و نهادها آن ذات فرهنگی مدنظر است. در خود فرهنگ کانون‌های فرهنگ‌ساز وجود دارد مثل خانواده، دین، آموزش، رسانه و... آن چیزی که در مباحث فرهنگی اصالت دارد و ساختارها و نهاد‌ها هم در این راستا تعریف می‌شوند.

نقطه عزیمتی برای شروع یک تحول

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تصریح کرد: منطق بازسازی ساختار فرهنگی کشور و ماهیت آن در پژوهشگاه ما مطرح بوده و نتیجه فعالیت‌های انجام شده همایشی است که قرار است روز شنبه صورت بگیرد. امید است این همایش نقطه عزیمت در تحول ساختار فرهنگی کشور باشد. قصد اصلی ما بررسی‌های تئوری و نظری دقیق در باب فرهنگ است. چون غیر از این اگر باشد باز مجبور هستیم به کارهای سلیقه‌ای رو بیاوریم و چهل سال درگیر آزمون و خطا باشیم. 

فیاضی گفت: همایش ما در روز شنبه با حضور مهمان‌های ویژه‌ای مثل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس صدا و سیما، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و اساتید و صاحب‌نظران صورت خواهد گرفت. ما همایش ترکیبی از صاحب‌نظران و کارگزاران داریم. وظیفه این همایش ارائه ایده است به مسئولین اجرایی کشور در ساحت فرهنگی. ۶ محور اساسی شامل رابطه ساختار فرهنگی با دین، خانواده، تعلیم و تربیت، رسانه و فضای مجازی، مردم و دولت در پنل‌های جداگانه بحث خواهد شد.

باید بازاندیشی کرد

در ادامه فخرزارع هم در ادامه این نشست اشاره داشت: این همایش و محورهای اساسی آن حاصل ۲۲ نشستی است که در طول مدت‌ قابل توجهی صورت گرفت و در آن فرهیختگان و اساتید موضوعات و نظرات خودشان را بیان کردند. 

وی افزود: در سخنان آقا دو عبارت انقلابی و ساختار؛ در باب بازسازی فرهنگ کشور قابل توجه هستند. کلمه انقلابی اشاره به آن دارد که آرمان‌های اولیه انقلابی ما در طول زمان و دنیای جدید رسانه‌ای دستخوش تغییرات و تزلزلاتی شده که باید آن را احیا کرد. عبارت ساختار هم اشاره به نهاد ندارد، بلکه مقصود ایشان آن معیارها و رهیافت‌های فرهنگی است که باید با یک بازاندیشی دوباره آن‌ها را تصحیح و اصلاح کرد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول