اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده182 قانون آیین‌نامه‌ داخلی موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تفکیک بررسی لایحه احکام و ارقام سالیانه بودجه موافقت کردند.

مجلس با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده182 قانون آیین‌نامه‌ داخلی موافقت کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز چهارشنبه 20 مهر پارلمان با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده(182) قانون آیین نامه داخلی مجلس رای موافقت کردند.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در تشریح این طرح پیشنهادی گفت: طی 11 دوره مجلس نمایندگان صرفا احکام بودجه را بررسی کردند در واقع کمیسیون‌های تخصصی 3 ماه وقت دارند که به بررسی احکام بپردازند و این در حالی است که به مصارف، هزینه‌ها و جداول پرداخته نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی قوه مقننه با تأکید بر اینکه این طرح با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، دیوان، دولت و سایر مسئولان به دقت مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس احکام از ابتدای آذرماه به مجلس ارائه شده و طبق روال تا بهمن ماه بررسی می‌شود؛ همچنین جداول نیز در بهمن ماه به نمایندگان ارائه شده تا به بررسی آنها بپردازند.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع طی روش گذشته در مجلس احکام را تصویب می‌کنیم اما به دلیل اینکه جداول از سوی دولت به موقع ابلاغ نمی‌شود در کشور دچار مشکل می‌شویم؛ این در حالی است که با اجرای این طرح این موضوع برطرف شده و احکام و جداول با همدیگر ابلاغ می‌شود.

وی افزود: زمانبندی پیش‌بینی شده برای ارائه پیشنهاد نمایندگان بدون احتساب روزهای تعطیل دو تا سه روز در نظر گرفته شده است.

محمودی با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه از جمله دغدغه‌ها و نکاتی است که رهبر انقلاب به آن پرداخته‌اند، گفت: باید تأکید کرد بررسی سالیانه احکام و عدم بررسی جداول صرفا قانون روی قانون گذاشتن است.

* موافقان و مخالفان چه گفتند؟

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس به عنوان  مخالف این طرح اظهار کرد: اصلاح ساختار بودجه یکی از تاکیدات رهبری و مسئولان است که باعث بروز برخی مشکلات فعلی کشور شده است، لذا فرصتی برای بررسی احکام و ارقام به صورت جداگانه قرار داده است.

وی افزود: پیش از این نیز قانون اجازه بررسی هر دو بخش لایحه بودجه را می داد؛ این خود مجلس و هیات رئیسه بود که به بررسی بخشی از بودجه یعنی جداول نمی پرداخت  بر همین اساس تنها اتفاقی که در این اصلاح افتاده این است که بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، نمایندگان 10 روز فرصت اظهارنظر داشتند که این موضوع به 3 روز تقلیل یافته که نباید به آن رأی داد.

سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس هم در مخالف با این طرح گفت: دغدغه اساسی ما در کمیسیون تلفیق این بود که همواره از رئیس کمیسیون می خواستیم جداول را دیده و بررسی کنیم؛ بودجه سند مالی دولت برای یک سال بوده و مهم ترین ابزار نظارتی مجلس است.

وی افزود: تزریق بودجه عمومی به پروژه های عمرانی قطره چکانی است و یک ریال نیز به آن تعلق نمی گیرد؛ جداول باید مبتنی بر قوانین و احکام باید به صورت دائمی باشد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل نیز در موافقت با این طرح گفت: در حال حاضر وضعیت بررسی بودجه اینگونه است که دولت لایحه می دهد که لایحه احکام است و به پیوست، جداول ارقام ارائه می شود که ما از آذرماه تا پایان سال درگیر بررسی بودجه می شویم.

وی افزود: در جریان بررسی بودجه صرفا احکام در قالب تبصره های بودجه بررسی می شود، اما از منابع و مصارف جداول غافل هستیم؛ بر همین اساس دولت برداشت ها و اولویت های خود را از بودجه داشته و ما نیز نمی توانیم نظارت داشته باشیم؛ لذا این ایراد در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس برطرف شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطر نشان کرد: با پیشنهاد جدید اصلاحی برای بررسی لایحه بودجه ابتدا احکام تصویب می شود و دولت طبق آن منابع و مصارف را تعیین می کند و فرصت لازم برای بررسی پیشنهادات نمایندگان نیز وجود خواهد داشت.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس هم در موافقت با این طرح گفت: پیش از این برای رسیدگی به لایحه بودجه، فرصت کافی نداشتیم؛ در بررسی لایحه بودجه به صورت همزمان به احکام فراوانی از سوی دولت رسیدگی می کنیم و به بررسی اعداد و ارقام نیز می پردازیم 

وی افزود: اعضای کمیسیون آئین نامه ساعت ها روی این طرح کار کرده اند تا بررسی بودجه به صورت دو زمانه باشد و بخش اول که احکام پیشنهادی دولت است از ابتدای آذر به مدت 2 ماه و سپس جداول شامل ارقام و ردیف ها که اصل بودجه است، از بهمن ماه رسیدگی شود که این گام اول اصلاح ساختار بودجه است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول