اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تهدید قطع گاز طبیعی به یونان از سوی سیاستمدار ترکیه‌ای

یک سیاستمدار ترکیه‌ای یونان را به قطع گاز طبیعی و تبدیل وضعیت این کشور مشابه اوکراین تهدید کرد.

تهدید قطع گاز طبیعی به یونان از سوی سیاستمدار ترکیه‌ای

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رهبر حزب راستگرای ترکیه یونان را تهدید کرد که در صورت ایجاد مزاحمت برای این کشور، گاز طبیعی به یونان را قطع می‌کند.

به نوشته روزنامه «کیپ تاکینگ گریس» رهبر حزب راستگرای ترکیه روز سه شنبه گفت که با قطع گاز طبیعی ترکیه به یونان، این کشور به اوکراین تبدیل شود. «دولت باحچلی» رهبر حزب راستگرای «حرکت ملی» گفت که یونان نباید برای ترکیه مزاحمت ایجاد کند در غیر این صورت عرضه گاز طبیعی به این کشور از طریق خط لوله  «تی ای پی»  قطع  خواهد شد.

باحچلی گفت: «ترکیه امن‌ترین مسیر برای انتقال منابع غنی گاز طبیعی و نفت از خاورمیانه، مدیترانه شرقی و قفقاز به اروپاست. خط انتقال انرژی به یونان نیز " تاناپ" است. اگر یونان مزاحمتی برای ترکیه ایجاد نکند و صبر ما را آزمایش نکند، به نفع امنیت انرژی این کشور خواهد بود.»

گاز تولید شده از میدان «شاهدنیز» در جمهوری آذربایجان از طریق این خط لوله از  ترکیه به  یونان منتقل می‌شود.

 

وی از یونان و سایر کشورهایی که هفته گذشته به امضای توافقنامه جدید ترکیه و لیبی واکنش منفی نشان دادند، انتقاد کرد و افزود: «قرارداد هیدروکربنی که ترکیه با لیبی امضا کرد نیز ماهیت تاریخی دارد و کشورهای غربی را به شدت آشفته کرده است.»

اشاره او  به «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان  است که روزهای گذشته یادداشت تفاهم  امضا شده بین لیبی و ترکیه را به شدت رد کردند.  سامح شکری، وزیر خارجه مصر  از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا در قبال این  مسئله موضع گیری کند.

شکری با اشاره به دولت وحدت ملی در لیبی که پس از مجمع گفتگوی سیاسی لیبی در سال ۲۰۲۱ به رهبری سازمان ملل متحد آغاز به کار کرد، گفت که سازمان ملل نباید صرفا تماشاگر باشد. وی افزود که جامعه بین‌المللی باید به درخواست‌ها عمل کند.

وزیر امور خارجه یونان نیز با بیان اینکه ماموریت دولت وحدت ملی لیبی به پایان رسیده و دیگر نماینده مردم لیبی نیست، گفت: «دولت وحدت ملی نمی‌تواند قراردادهای بین المللی امضا کند.»

به نوشته این منبع خبری،  باحچلی استدلال کرد که برخلاف ترکیه اروپا امسال با سرمای شدید در فصل زمستان و کمبود انرژی مواجه خواهد شد.

گفتنی است، یکی از دلایل کلیدی حضور ترکیه در لیبی، دستیابی به منابع انرژی است. ترکیه سعی دارد با دور زدن یونان و ایجاد مرز آبی در شرق  دریای مدیترانه، سهمی از ذخایر نفت و گاز منطقه را به خود اختصاص دهد. یونان نیز در تقابل توافق لیبی با ترکیه، توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی را با ایتالیا به امضا کرده است.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول