اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شهر تبریز چند خواهر خوانده دارد/ شهرها چگونه خواهرخوانده می‌شوند؟

شهردار تبریز گفت: تبریز تاکنون با شهرهای استانبول، قازان، ازمیر، بورسا، گنجه، کربلا، باکو، غزه، خنجد، ارزروم، قارص، طرابوزان و قونیه پیوند خواهر خواندگی داشته است.

شهر تبریز چند خواهر خوانده دارد/ شهرها چگونه خواهرخوانده می‌شوند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  شهردار تبریز در حاشیه نخستین کنفرانس ملی شهرسازی جمهوری آذربایجان، با سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار و گفتگو کرد.

 یعقوب هوشیار که برای شرکت در نخستین مجمع ملی شهرسازی جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده بود با سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور دیدار کرد.

در دیدار یعقوب هوشیار و سید عباس موسوی، در خصوص لزوم تقویت دیپلماسی شهری با شهرهای خواهرخوانده در کشورهای همسایه گفتگو و تبادل نظر شد.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه تبریز به عنوان یک کلانشهر از جایگاه جهانی برخوردار است، گفت: فعال کردن دیپلماسی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر تبریز است و مدیریت شهری تبریز تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

وی ادامه داد: تبریز تاکنون با شهرهای استانبول، قازان، ازمیر، بورسا، گنجه، کربلا، باکو، غزه، خنجد، ارزروم، قارص، طرابوزان و قونیه پیوند خواهر خواندگی داشته است.

 

گسترش روابط فرهنگی تبریز از طریق خواهرخواندگی با شهر لاپاز بولیوی

شهردار تبریز از بررسی موضوع خواهر خواندگی با شهر "لاپاز" کشور بولیوی خبر داد و گفت: با این اقدام می‌توانیم روابط خود در حوزه‌های فرهنگی را گسترش دهیم.

یعقوب هوشیار در دیدار با سفیر بولیوی در ایران اظهار کرد: دیدگاه ضد امپریالیستی علیه آمریکا و صهیونیست نزد بولیوی خوشحال کننده است و دقیقا همان پیامی است که پنجاه سال پیش حضرت امام خمینی (ره) مطرح کرد.  

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده شاهد شکست قطعی امپریالیسم و صهیونیسم خواهیم بود، افزود: جبهه مشترکی که مردم در برابر صهیونیست و امپریالیست غرب تشکیل داده اند بسیار مهم است. تفکر صهیونیستی، تفکری وحشی است و هیچ دین، ملیت و زبانی را به رسمیت نمی‌شناسد.  

هوشیار ابراز امیدواری کرد: آرزومندم کشور بولیوی و مردمان آن در سال‌های آتی رشد قابل توجهی داشته و استقلال و امنیت خود را حفظ کنند.

شهردار تبریز از تحصیل یکصد هزار دانشجو در این شهر خبر داد و افزود: به لحاظ علمی و دانشگاهی تبریز یکی از شهرهای مطرح ایران است و شرکت‌های دانش بنیان زیادی در آن فعالیت دارند.  

هوشیار با اشاره به برخی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تبریز اظهار کرد: بازار تبریز بزرگترین بازار مسقف تبریز بوده و مجموعه مقبره‌الشعرا مدفن ۴۰۰ شاعر است. همچنین بیش از یکصد مجموعه تاریخی در سطح بین‌المللی در شهر تبریز وجود دارد.

وی از تبریز به عنوان یکی از قطب های صنعتی ایران نام برد و افزود: به لحاظ جغرافیا و استراتژیکی اقتصادی تبریز دروازه ورود به اروپا است و مردم این شهر به اقتصادی بودن معروف هستند.

شهردار تبریز با بیان اینکه تبریز با دو میلیون جمعیت در دنیا به عنوان یک جهانشهر مطرح است، گفت: یکی از عمده‌ترین موضوعات در مورد مردم تبریز مذهبی بودن آنها است و امیدوارم این مزیت تبریز پیام صلح این شهر برای جهانیان باشد.

 

شهرها چگونه خواهرخوانده می‌شوند؟

امروزه بسیاری از شهرهای دنیا با یکدیگر پیوند خواهرخواندگی یا برادر خواندگی بسته‌اند و هم‌اکنون بیش از ۲۴۰۰ رابطه خواهرخواندگی رسمی بین شهرهای جهان بسته شده است.
 
خواهرخواندگی در واقع قراردادی است بین سران مملکتی یا مسئولان اجرایی دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد فرهنگی بیشتر بسته می‌شود. به‌طور معمول این قرارداد بین شهرهایی منعقد می‌شود که دارای منافع، خصوصیات و وجوه مشترک مانند سابقه تاریخی، شهرهای دانشگاهی، شهرهای گردشگری و مانند آن هستند و در قالب این تفاهمنامه در صدد تعمیق روابط میان خود هستند.

 


خواهرخواندگی اصطلاحی است که از ادبیات اروپا وارد دیگر کشورها شده و برای نخستین‌بار از سال ۱۹۲۰ میلادی بعد از جنگ جهانی اول این قرارداد بین یک شهر انگلیس و یک شهر در فرانسه منعقد شد. هدف از این قرارداد، پیوند و اتحاد بین شهروندان این دو شهر بود که مسئولان آن معتقد بودند این دو شهر دارای تشابهات و منافع مشترک هستند. ایجاد روابط خواهرخواندگی با پرورش تفاهم و دوستی و اعتماد در سطح بین‌المللی و تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که به توسعه صنعت گردشگری منجر می‌شود، انجام می‌شد.

خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی دو شهر است که شهرداران دو شهر برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌کنند.

پیمان خواهرخواندگی بین شهرهایی امضا می‌شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، نمادهای مشترک و... با یکدیگر داشته باشند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند و با اعزام گروه‌های کارشناسی از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند.

این پیوند با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی، برای نخستین بار در بین شهرهای کشورهای اروپایی شکل گرفت. مدتی بعد و در سال ۱۹۵۶م، رییس‌جمهوری وقت امریکا یعنی ژنرال آیزنهاور در ارائه برنامه «مردم به مردم» خود در شکل‌گیری پیمان‌های خواهرخواندگی بین شهرهای امریکا با شهرهای جهان تاکید کرد و بدین ترتیب حرکتی جهانی برای این موضوع آغاز شد.

 


هدف آیزنهاور از تاکید روی این طرح، درگیر کردن افراد و سازماندهی گروه‌ها در تمامی سطوح جامعه برای کاهش درگیری‌ها در سطح جهان با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بود. ایجاد روابط خواهرخواندگی با پرورش تفاهم و دوستی و اعتماد در سطح بین‌المللی و تبادل برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی به توسعه گردشگری و تجارت کمک می‌کند. بنابراین روابط خواهرخواندگی کاتالیزور بی‌نظیری برای رشد اقتصادی است.

امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها شبکه غیرانتقاعی و غیردولتی گسترده‌ای از شهروندان و همکاران بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.


خواهرخوانده‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟

دو شهر برای خواهرخواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلا دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی یا دو بندر و حتی دو نماد مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند. رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابان‌هایی به نام شهر خواهرخوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرهاست.

روال کار این‌گونه است که شهردار دو شهر همدیگر را ملاقات کرده و با همدیگر آشنا می‌شوند و پس از آن مقدمات آشنایی و خواهرخواندگی شهرهای خود را فراهم می‌آورند. به طور کلی بهتر است شهرهایی با یکدیگر روابط خواهرخواندگی داشته باشند که از نظر مسائل جغرافیایی، جمعیتی، صنعتی و در کل منافع، مشترکات بسیاری با هم دارند؛ تا این انگیزه را ایجاد کند. بعضی شهرها به دلیل همنام بودن یا به‌خاطر اینکه جشن و جشنواره مشابهی دارند با یکدیگر خواهرخوانده می‌شوند.



فواید خواهرخواندگی شهرها

پیمان خواهرخواندگی ظرفیت لازم را برای مشارکت شهرها فراهم می‌کند که این امر باعث توسعه پایدار شهرهای درگیر می‌شود. طرح‌های مشارکتی در بین این شهرها در راستای برنامه نشست جهانی ۲۰۰۲م سازمان ملل در توسعه پایدار است. اهداف توسعه هزاره که مورد تاکید سازمان ملل است در امضای تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرهای جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که این اهداف، توسعه پایدار را به دنبال خواهند داشت.

پیمان خواهرخواندگی اهداف بشر دوستانه را بین شهرها دنبال می‌کند و آنها را در راه رساندن پیام صلح به سراسر دنیا پیش می‌برد. پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهرخوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش بسزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهر خوانده هر ساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیشبرد این هدف کمک بسیاری می‌کنند.


خواهرخوانده‌ها چطور همدیگر را پیدا می‌کنند؟

شهرها از راه‌های مختلفی یکدیگر را پیدا می‌کنند؛ در مواردی گروه یا افرادی از اجتماع، معلمان، تجار یا اعضای انجمن‌های قومی جریان امور را به‌دست می‌گیرند و کمیته خواهرخواندگی ایجاد می‌کنند و سپس از رهبران منتخب خود می‌خواهند همکاری رسمی بین دو کشور شکل گیرد. بعضی شهرها بخاطر هم نام بودن، یا بخاطر اینکه جشن و فستیوال مشابهی دارند با یکدیگر خواهرخوانده می‌شوند. به‌طور کلی بهتر است شهرهایی با یکدیگر روابط خواهرخواندگی داشته باشند که از نظر مسائل جغرافیایی، جمعیت، صنایع و منافع مشابهت دارند. از سوی دیگر مشاهده شده که قطب‌های متضاد نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری موفقی داشته باشند.


خواهرخوانده‌ها چه می‌کنند؟

برنامه‌های شهرهای خواهرخوانده شامل نوع منحصربه‌فردی از همکاری و مشارکت در سه بخش اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی حکومت محلی، تجارت و بخش‌های خصوصی می‌شود. این برنامه بیش از هر برنامه بین‌المللی دربرگیرنده فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تبادلات متنوع و گسترده هستند. تقریباً هر نوع فعالیتی که در یک اجتماع انجام می‌شود، برای مثال بهداشت و مراقبت‌های پزشکی، محیط زیست، هنر، آموزش، توسعه اقتصادی و تجاری، امنیت عمومی، آموزش‌های شهری، جوانان و... هریک می‌توانند موضوع یکی از پروژه‌های شهرهای خواهر خوانده شوند.

برای داشتن روابط خواهرخواندگی موفق شرایط و مسائلی باید رعایت شوند که از جمله آنها می‌توان به حمایت و مشارکت شورای شهر، تشکیل کمیته‌های ویژه، مشارکت مستقیم دپارتمان‌های شهری مختلف مانند توسعه اقتصادی، فنی، امنیت عمومی و...، امکان همکاری بخش خصوصی مانند شرکت‌ها و تجارت‌های کوچک، توجه به تفاوت‌های فرهنگی بین دو جامعه برای جلوگیری از برخوردهای فرهنگی جدی، برگزاری مباحث و سمینارهای بین فرهنگی و تعریف اهداف واضح برای روابط و همکاری‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول