اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

خبر خوب| نخبه‌های اینجا مهاجرت نمی‌کنند

دانش آموز بااستعدادی که می داند یک نفر که اصلاً او را نمی شناخته برایش مهم بوده که او درس بخواند و ادامه تحصیل بدهد، نمک‌گیر این مهر و محبت می شود حتماً. جایی نمی رود و اگر برود زود برمی گردد؛ این داستان نخبه‌هایی از خطه سیستان و بلوچستان است که مهندس و دکتر و دانشمند شدن‌شان را برای این سرزمین خرج می کنند.

خبر خوب| نخبه‌های اینجا مهاجرت نمی‌کنند

گروه خبر خوب- فاطمه رنجبر دنیای امروز، عصر ارتباطات است و مهم ترین اصل این دنیا تبادل اطلاعات و اخبار است، اما به راستی روزانه چقدر اخبار خوب و درست درمان در دنیا مخابره می شود و چقدر از آن به گوش من و شما می‌رسد؟ شاید اساس رسانه های دنیا به نشر وقایعی از جنس سخت و خشن باشد و فقط به همین اکتفا کنند، اما ما در اینجا نگاه زیبای شما به وقایع را ثبت کرده و در نشر آن تلاش می‌کنیم. چراکه در کنار همه اتفاقات تلخ و امور ناخوشایند دنیا، همیشه و هنوز آدم های خوب و انجام درست کارها موجودیت دارد و چه بهتر ما هم از خودمان شروع کنیم و خوب دیدن را هر روز کنیم.

از این رو با ما همراه باشید با بسته خبرهای خوب امروز:

نخبه‌های این موسسه مهاجرت نمی‌کنند

به این تصویر نگاه کنید، این ها کودکانی از سیستان و بلوچستان اند که در نوع خود استعداد درخشان محسوب می شوند به خودی خود باید کمی بعد از سواد خواندن و نوشتن کمک خرج خانه می شدند یا کمی بعدترش ازدواجی زودهنگام را تجربه می کردند. اما همین آقا «عبدالرحمن هوتی» که در عکس می بینید و اینقدر با ذوق در میان بچه ها ایستاده، در زندگی این بچه ها و راه موفقیتشان هم ایستادگی کرده، او که خود بازماندگان از تحصیل بااستعدادتر از خودش را به دلیل فقر مالی سالها پیش به چشم دیده، سال  1392 بالاخره توانست مجوز شعبه بنیاد کودک «فنوج» استان سیستان و بلوچستان را بگیرد، اولویت شناسایی دانش آموزان معدل الف؛ ممتازان تحصیلی هستند به خصوص آنانی که یتیم، عضو خانواده طلاق، اعتیاد و به طور کلی آسیب های اجتماعی اند و دقیقاً به سبب همین مشکلات از درس و مدرسه جا ماندند.

تا به حال در ساخت 12 مدرسه نقش مستقیم داشته و توانسته 150 دانش آموز نخبه با شرایط خاص بلوچ را به «بورسیه تحصیلی ملّی» برساند. نخبه هایی که بعضی از آنها حالا خود حامی شده اند و  هوتی نگران مهاجرتشان نیست چراکه معتقد است دانش آموز بااستعدادی که می‌داند یک نفر که اصلاً او را نمی شناخته برایش مهم بوده که او درس بخواند و ادامه تحصیل بدهد، نمک‌گیر این مهر و محبت می شود حتماً. جایی نمی رود و اگر برود زود برمی گردد. 

طلبه دهه هفتادی که با کمک‌های ۲ هزار تومانی، ۳۵ معتاد را ترک داد

دهه هفتادی‌ها را دیده اید؟ شاید من و شما هم برای همین دهه باشیم اما دلمان بخواهد برای ما کاری انجام شود و امتیاز ویژه ای داشته باشیم. اصلا از زمین و زمان طلبکار باشیم که چه امکانات و چه کاری تا به حال برای ما انجام شده؟ ولی بیایید با خودمان رو راست باشیم و یک بار هم بپرسیم ما برای جامعه مان چه کار کردیم و چه قدمی برداشتیم؟ اگر هم نمونه می‌خواهید که مگر کسی در سن و سال ما کار خاصی کرده، مثال که زیاد است اما یکی از مثال های دلچسب  آقا«میلاد قاجاری»، طلبه جوان دهه هفتادی است. 

او که از سال 92 برای تبلیغ به روستاهای دورافتاده می رفت، سال  ۹۷  وقتی دید در روستای بشرآباد شرایط اعتیاد بغرنج است دست روی دست نگذاشت تا نهاد و جمعیتی دست به کار شوند و «مجمع ۳۱۳ یار» را راه‌اندازی و تلاش کرد ۳۱۳ نفر را عضو آن کند. افراد عضو از 2 هزار تومان تا 100 هزار تومان ماهانه کمک می کردند و  با لطف خدا و همین کمک های ناچیز تا به حال 35 نفر معتاد ترک کردند و حتی برای زندگی بعد از ترک شان هم برنامه ریخته شده.

«در منطقه جنوبی روستا، کارخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری بود که نیازمند نگهبان بودند. با مسئولین این مراکز که افراد خیری هم بودند، رایزنی شد تا این افراد بعد از خروج از کمپ، چند ماهی در آن‌جا مشغول شوند تا بتوانند اراده لازم برای حضور در اجتماع و محافظت از خود را کسب کنند. حقوق ماهیانه‌ای هم به آنان پرداخت می‌شد تا بتوانند برای زندگی خود هزینه کنند.» این ها را قاجاری می‌گوید و این راه حل او برای ترک دائمی اعتیاد و هدیه زندگی سالم به این افراد است، و چه هدیه ای شیرینی. گوارای وجود همه این 35 نفر.

مرهم زخمی وطنی برای دیابتی‌های خسته از زخم

اگر بیماری دیابت داشته باشید یا یکی از عزیزانتان مبتلا باشد خوب می‌دانید که ماجرای زندگی‌ به روال عادی نیست و نه تنها در خورد و خوراک باید مراعات کرد که بیشتر از همه باید مراقب بود که بیمار دیابتی زخمی برندارد، چراکه یک زخم کوچک برداشتن  همان و یک ماه درگیر خوب شدن و عفونت نکردنش بودن همان. این داستان تلخی است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت، اما این روزها یک شرکت دانش بنیان ایرانی خوش خبری آورده برای بیماران، به خصوص بیماران دیابتی چراکه توانسته پانسمان پیشرفته نانولیفی را تولید کند که با آن  زخم  تا 70 درصد زودتر بهبود پیدا می کنند و زخم های بیمارن دیابتی هم به جای یک ماه، یک هفته ای خوب می شود و چه خبری بهتر از این.

خانه پدری برای کودکان استثنایی

کودکان استثنایی، این بچه های دوست داشتنی اما متفاوت از بقیه هم سن و سال هایشان در زمینه های حسی، حرکتی، رفتاری، مثل همه بچه های دیگر حق تحصیل و پیشرفت دارند، اما خب همه می دانیم همه جایی امکانات لازم را برای این بچه های عزیز ندارد خصوصا اگر در شهرهای بزرگ نباشند پیدا کردن محل تحصیل مناسب سخت تر هم می‌شود. 

اما هر جایی که باشیم همیشه آدم هایی به فکر و امیدوار به آینده پیدا می شوند،‌نمونه اش همین آقای دکتر بیژنی است که فقط به عضو موسسه  نیکوکاری بودن اکتفا نکرده است بلکه از خیر خانه پدری  درندشت و باصفایش گذشته و آن را تبدیل به مدرسه کودکان استثنایی کرده است. 

او به کمک بقیه اعضای موسسه خیریه «امید و دانش» که همگی از جراحان پلاستیک هستند در خانه پدری اش که حالا مدرسه کودکان استثنایی است شرایط درس خواندن و تحصیل هزار کودک را فراهم کرده است.

به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله

اما همه این ها که گفتیم و شنیدید  به لطف خداست که محقق می شود ، به قول استاد اخلاق «میرزا اسماعیل دولابی» از هر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه‌ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله.

خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و...) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هریک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

انتهای پیام/ ت 1

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول