اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد/ بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام

با آغاز به کار مرکز کنترل عملیات سنجشی ماهواره‌های ایران برای اولین بار در تاریخ فضایی جمهوری اسلامی ایران خودمان امکان دسترسی و بهره‌برداری از ماهواره‌های سنجشی بومی را به دست آوردیم.

مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران آغاز به کار کرد/ بهره‌برداری کاربردی از نخستین تصاویر رنگی و باکیفیت ماهواره خیام

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، مرکز کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی ایران امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز فضایی ماهدشت کرج افتتاح شد.

این مرکز در ساختمان خیام راه‌اندازی شده و پس از پرتاب ماهواره سنجشی خیام به بهره‌برداری رسیده است.

حسن سالاریه معاون زیر ارتباطات و سازمان فضایی ایران در مراسم راه‌اندازی این مرکز اظهار داشت: ساختمان خیام پیش از این به بهره‌برداری آزمایشی رسیده بود و امروز افتتاح رسمی می‌شود و با راه‌اندازی این مرکز می‌توانیم از همه ماهواره‌های سنجشی که دراختیار ما است استفاده کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این مرکز ادامه داد: ساختمان‌های مختلفی در حوزه سنجش در کشور فعالیت خواهند کرد و این اولین ساختمانی است که به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال تعداد چهار ساختمان برای کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سه سالن اصلی کنترل ماهواره طراحی، مأموریت ماهواره و سه سالن فنی دیگر شامل تله‌متری، تله‌‌کاند، کنترل آنتن‌های بیرون ساختمان، دریافت و پردازش تصویر در این مرکز راه‌اندازی شده است. همچنین بخش‌هایی برای استراحت افراد سالن غذاخوری و نمازخانه دیده شده و تأسیسات هم بیرون از محوط است که با توجه به الزامات پدافند غیرعامل در زیرزمین تعبیه شده‌اند.

وی گفت: افراد این مرکز به صورت بیست وچهارساعته فعالیت می‌کنند و 50 نفر می توانند در این مرکز فعالیت داشته باشند.

وی تأکید کرد: ساختمان‌هایی که برای بهره‌برداری از ماهواره‌ها ساخته می‌شوند استانداردهای سختگیرانه‌ای دارند و در ساخت این سازمان 20 استاندارد بین‌المللی و ملی لحاظ شده است. 

وی تأکید کرد: در طراحی و ساخت این مرکز کاملاً از پیمانکار داخلی استفاده شده است.

وی افزود: در این مرکز به طور هم‌زمان می‌توان در یک ساعت با 10 ماهواره ارتباط داشت.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: برنامه بلندمدتی برای افزایش ماهواره‌های سنجشی داریم و راهبرد ایران داشتن ماهواره‌های سنجشی بیشتر است، از این رو تعداد ایستگاه‌های در ارتباط با ماهواره باید افزایش پیدا کند و ساختمان‌های بیشتری ساخته می‌شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: 10 مرحله در کنترل عملیات ماهواره‌های سنجشی وجود دارد که شامل سفارش‌گذاری، مدیریت فرمان، تله‌متری، رهگیری، ارائه فرمان، تحلیل تله‌متری، اصلاح مسیر ماهواره، دریافت و پردازش تصاویر می‌شود.

سالاریه یادآور شد: امروز یک ایستگاه سیار کنترل عملیات ماهواره‌ای سنجشی هم راه‌اندازی می‌شود که این ایستگاه به صورت پشتیبان و به صورت اضطراری مورد استفاده خواهد بود و پشت تریلی قرار می‌گیرد و به محل مورد نظر حمل می‌شود.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول