اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزیر دفاع قرقیزستان و دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی

در دیدار وزیر دفاع قرقیزستان با دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی آخرین وضعیت امنیتی آسیای مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار وزیر دفاع قرقیزستان و دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «بختی بیک بیک بولاتوف» وزیر دفاع قرقیزستان و «استانیسلاو زاس» دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در «بیشکک» دیدار و در مورد مسائل مهم منطقه گفت‌وگو کردند.

در این دیدار طرفین در مورد وضعیت نظامی-سیاسی جاری در حوزه مسئولیت سازمان از جمله وضعیت دشوار منطقه آسیای مرکزی تبادل نظر شد.

بولاتوف در عین حال بر روند مذاکرات جاری برای حل و فصل اوضاع در منطقه مرزی جمهوری قرقیزستان که در نتیجه اقدامات نظامی طرف تاجیکستان با استفاده از تجهیزات نظامی سنگین در ارتباط با تأسیسات مرزی و مراکز غیرنظامی انجام گرفت، تاکید کرد.

در این دیدار هم چنین بر تقویت نقش سازمان در حل و فصل شرایط بحرانی و همچنین بهبود مکانیسم‌های واکنش جمعی به درگیری‌هایی که بین کشورهای عضو  سازمان ایجاد می‌شود، اشاره شد. .

طرفین همچنین در مورد چشم اندازهای بیشتر همکاری نظامی-فنی و اقتصادی چندجانبه در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و نقش نیروهای مسلح جمهوری قرقیزستان در سیستم امنیت جمعی گفت‌وگو کردند

بولاتوف در پایان این دیدار نسبت به همکاری بیشتر برای حل سریع  مشکلات پیش روی سازمان و تقویت امنیت ابراز اطمینان کرد.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یک ائتلاف نظامی بین دولتی در اوراسیا است که در آن ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضویت دارند.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاشت.

یکی از دیگر از اهداف عمدهٔ این سازمان، محدود کردن زمینهٔ گسترش ناتو و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای تازه سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول