اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کارشناس رسانه: روایت‌های دروغ جامعه را متشنج کرده است / نبود سواد رسانه‌ای مهمترین عامل تشدید اغتشاشات اخیر

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه هنوز ابعاد پرونده خانم امینی مشخص نشده بود که در ۲۴ ساعت اول شاهد روایت‌های گوناگون، متفاوت و عموماً هم دروغ در فضای مجازی بودیم، گفت: این روایت‌ها سبب شد فضای جامعه متشنج شود و وقتی متشنج شود دشمنان نظام جمهوری اسلامی از این موضوع غفلت نمی‌کنند.

کارشناس رسانه: روایت‌های دروغ جامعه را متشنج کرده است / نبود سواد رسانه‌ای مهمترین عامل تشدید اغتشاشات اخیر

سعید کسرایی‌نیا کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند، با اشاره به شیوع رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و هر پیام رسانی که امکان ارسال یک پیام را دارد، اظهار کرد: در این حوزه‌ها در بحث سواد مدیریت رسانه غفلت شده است.

وی با بیان اینکه ما در حقیقت در بستر فضای مجازی دچار چالش هستیم، گفت: عامه مردم، افراد هنرمند، بلاگر و فعال فرهنگی، سیاسی و همه اقشار در اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌ها اقدام به ایجاد یک رسانه اگرچه با ۵۰ تا ۵۰۰ مخاطب کردند و این‌ها سواد مدیریت رسانه را ندارند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک خبرگزاری رسمی یا سایت رسمی به دست افرادی داده می‌شود که شاخصه‌های لازم برای مدیریت رسانه را ندارند، افزود: این شاخص‌ها دو بخش بوده، یکی فنی و یک سری هم شاخص‌های بصیرتی است یعنی فرد باید بتواند تصمیم درست گرفته و با مهارت درست آن را منتقل کند.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه متأسفانه در این سال‌ها باید توجه لازم به آموزش مدیریت رسانه انجام می‌گرفت که انجام نشد، اضافه کرد: یکی از دلایلی که محدودیت‌ها در فضای اینترنت اتفاق می‌افتد نیز همین موضوع است.

وی با بیان اینکه ما با رسانه‌های غیررسمی و با تعداد بالایی مواجه هستیم که دو مؤلفه لازم را آموزش ندیده‌اند، تصریح کرد: مانند این است که ما یک ماشین را به دست یک نفر دادیم که نه تنها مهارت رانندگی را ندارد بلکه چشمانش نیز ضعیف است و در جاهایی حتی دچار نابینایی بوده و این به شدت خطرآفرین است و این خطرآفرینی گاهی اثر غرض و مرض نیست گاهی از سرناآگاهی و از سر عدم آموزش است.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به اتفاقی که برای خانم امینی افتاد، یادآور شد: بعد از اتفاقی که برای خانم امینی افتاد، قضاوت نادرست و بدون تحقیق بود و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود فرمودند: «اتفاقی که افتاده، نیاز به تحقیق دارد» و قوه قضائیه مأمور این کار شده است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه هنوز ابعاد پرونده مشخص نشده بود در ۲۴ ساعت اول شاهد روایت‌های گوناگون، متفاوت و عموماً هم دورغ در فضای مجازی بودیم، ادامه داد: این روایت‌ها سبب شد فضای جامعه متشنج شود و دشمنان نظام جمهوری اسلامی از این موضوع غفلت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه اکنون شاهد هستیم هیجان شکل گرفته در قشر جوان است، افزود: هم در بستر فضای مجازی و هم در بستر فضای واقعی عمدتاً کسانی در صحنه هستند و دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند و محتوای خرابکارانه منتشر می‌کنند که در فضای هیجانی و احساسی قرار گرفته‌اند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما در بستر فضای مجاری سه لایه داریم که نخستین آن لایه نخبگان است، اضافه کرد: این لایه در دست ایران است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه آنچه در این اتفاقات آزادهنده بوده، همراهی جمع بیشتری از جوانانی است که در فضای هیجانی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: این‌ها فضای هیجانی دو طرفه را دنبال می‌کنند و این موضوع با تکنیک‌ها و اتاق‌های فکر دشمن ادامه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه آنچه به شدت مهم است توجه به سواد مدیریت رسانه است، یادآور شد: تکیه بر دو اصل بصیرت و مهارت فنی می‌تواند به توسعه کشور، اقتدار و قدرت ملی ما کمک کند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه قطع شدن بستر اینترنت به زیان مردم است، ادامه داد: جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر معیشت و کسب و کارشان با بستر اینترنت پیوند خورده است.

کسرایی‌نیا با بیان اینکه رسانه‌های عمومی دست افرادی است که نه تنها مدیریت رسانه‌ای ندارند بلکه بصیرت لازم را نیز ندارند، افزود: با یک پیام دروغ وارد فضای هیجانی می‌شوند و آنچه مهم است و باید دستگاه‌های فرهنگی و حکومتی به آن توجه کنند این است که رسانه را نمی‌توانیم بگیریم ولی باید سواد آن را هم بدهیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول