اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی

فارس من | با سیاست حجاب را مٌد کنیم

«از هنرهای ایرانی در طراحی لباس‌ها استفاده کنیم» عنوان پویشی است که مخاطبان فارس من ثبت کرده‌اند و در آن خواسته‌اند طراحان لباس با بهره‌گیری از هنرهای اصیل ایرانی، لباس‌های اصیل برای خانم‌ها تولید کنند.

فارس من | با سیاست حجاب را مٌد کنیم

گروه زندگی: لباس اصیل هر قوم و کشور، دریچه‌ای به سوی فرهنگ و تمدن مردم آن است. لباس قوم‌های مختلف ایرانی، بسته به نوع اقلیم و هنرهای رایج در آن دیار، جزو زیباترین لباس‌هایی هستند که ممکن است دیده باشید.

«از هنرهای ایرانی در طراحی لباس‌ها استفاده کنیم» عنوان پویشی است که مخاطبان فارس من ثبت کرده‌اند و در آن خواسته‌اند طراحان لباس با بهره‌گیری از هنرهای اصیل ایرانی، لباس‌های اصیل برای خانم‌ها تولید کنند.

با ثبت‌کنندهٔ این پویش تماس گرفتیم تا از دغدغهٔ ایشان جویا شویم. سهیلا خلیلی می‌گوید: «این کمپین مربوط به سیاست‌های دولت دربارهٔ حجاب و بی‌حجابی است. دولت باید با سیاست در این حوزه وارد شود. مسئولان، یک عده طراح لباس را دور هم جمع کنند تا آنها لباس‌های اصیل ایرانی را با دوخت و هنرهای بومی مثل گلدوزی، گلابتون، منجوق‌دوزی و... ارائه دهند تا بازار لباس‌هایی با دوخت و مدل ایرانی و پوشیده تقویت شود.».

خلیلی با بیان اینکه باید با سیاست ایجاد زیبایی و جذابیت از طریق هنر ایرانی، لباس‌های پوشیده را مد کنیم، می‌افزاید: «سی سال پیش مثل امروز بی‌حجابی نبود. با لباس‌هایی که به تدریج در بازار ریختند، ذائقه و سلیقهٔ مردم را تغییر دادند. خیلی‌ها درگیر و دار باحجابی یا بی‌حجابی نیستند. صرفاً دنبال مد هستند. برایشان مهم نیست حجاب مناسبی دارد یا نه. همین که مد شود، می‌پوشند. اگر زمانی ساق دست مد شود، ناگهان می‌بینید همه ساق دست استفاده می‌کنند.».

ثبت‌کنندهٔ این پویش با انتقاد از افزایش لباس‌های ناهنجار و خلاف شأن بانوی ایرانی در بازار، پیشنهاد می‌کند: «کاش گشت ارشاد را برای فروشگاه‌ها می‌گذاشتند و با فروشگاه‌ها بابت فروش لباس‌های نامناسب برخورد سفت و سخت می‌کردند. زمانی نظارت بر فروشگاه‌ها شکل گرفت. ولی آن‌قدر جدی نبود. فروشنده‌ها باز همان جنس‌ها را می‌آورند و می‌فروشند. شلوارهای پاره چطور در کشور اسلامی به فروش می‌رسد و کسی با فروشنده برخورد نمی‌کند؟»

اضافه‌شدن گلدوزی و دیگر هنرهای دستی به لباس‌ها قیمت لباس را افزایش می‌دهد. خلیلی در توجیه قیمت این‌گونه لباس‌ها می‌گوید: «اتفاقاً در این صورت آدم با دل و جان پول می‌دهد. چون می‌داند اگر یک میلیون تومان بابت یک مانتو می‌پردازد، روی لباس کار شده و برای هنر تولیدکننده، دارد پول می‌دهد. الان یک تکه پارچهٔ تنگ و کوتاه را به همین مبالغ و حتی بیشتر می‌فروشند. آدم دلش نمی‌آید این همه پول بابت چنین محصولی بدهد که هیچ کار خاصی رویش انجام نشده. این گران‌فروشی است. چون می‌بینند مد است و مردم می‌خرند، قیمت را بالا می‌برند».

خلیلی در انتها با تأکید بر اهمیت مدسازی می‌گوید: «مسئولین از طراحان لباس و هنرهای ایرانی حمایت کنند تا با سیاستِ زیباسازی، حجاب و لباس‌های پوشیده و اصیل را مد کنند».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول