اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ارشادی: کشورهای دیگر هم پذیرای آوارگان افغانستانی باشند

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با اشاره به هزینه‌های مادی و معنوی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر و میزبانی از میلیون‌ها آواره افغانستانی گفت: کشورهای دیگر نیز باید پذیرای آوارگان افغانستانی باشند.

ارشادی: کشورهای دیگر هم پذیرای آوارگان افغانستانی باشند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد،  تروریسم و ظهور گروه‌های تروریستی را تهدیدی جدی برای افغانستان، همسایگان افغانستان، منطقه و جامعه بین‌المللی خواند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع افغانستان سخن می‌گفت، گزارش‌ها در مورد ظهور گروه‌های تروریستی مرتبط با داعش در افغانستان را نگران کننده خواند و عنوان کرد: مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید متعهد به مبارزه با تروریسم، تضمین همه گام‌های مناسب برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی علیه هرگونه صدمه و جلوگیری از حملات به اماکن، ماموران دیپلماتیک و کارمندان کنسولی باشند. افغانستان نباید دیگر به محل امنی برای گروه‌های داعش و القاعده تبدیل شود.

زهرا ارشادی توجهات را به گزارش اخیر سازمان ملل در مورد افغانستان جلب کرد که در آن آمده است، افغانستان با یک بحران انسانی فزاینده، سقوط اقتصادی و چالش‌ها در مورد ایجاد یک دولت فراگیر روبرو است و حقوق  اساسی زنان و دختران از جمله دسترسی به آموزش نادیده گرفته می‌شود.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان تصریح کرد: جامعه بین‌المللی باید به کمک به افغانستان ادامه دهد. دیگر  درگیری‌ها نباید توجهات را از شرایط  افغانستان منحرف کند. کمک‌های توسعه‌ای و انسانی برای اینکه مردم افغانستان زنده بمانند، ضروری است. البته اینها راه‌حل طولانی مدت نیستند و باید با توسعه اقتصادی تکمیل شود.

زهرا ارشادی اضافه کرد: تحریم‌ها علیه برخی افراد و مجموعه‌ها در افغانستان نباید مانعی در برابر همکاری‌ها در زمینه‌های انسانی، اقتصادی و یا توسعه‌ای با افغانستان باشد. تحریم‌ها نباید تاثیری بر روی تلاش‌ها برای احیای اقتصاد افغانستان داشته باشد. همانگونه که دبیرکل سازمان ملل به صورت مکرر خواستار اقدامات در جهت فرصت دادن به اقتصاد افغانستان شده است.

سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان به مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان یادآوری کرد به تعهدات بین‌المللی خود، به ویژه درخواست‌های مکرر برای تشکیل  یک حکومت فراگیر که منعکس کننده جامعه چند قومیتی افعانستان باشد، عمل کنند.

وی تأکید کرد: فقط یک حکومت متشکل از همه افغان‌ها می‌تواند حقوق آنها را تضمین و از آن محافظت کند.

زهرا ارشادی با اشاره به هزینه‌های مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر و همچنین میزبانی از میلیون‌ها آواره افغانستانی افزود: ایران به عنوان همسایه اقغانستان، از ظرفیت‌ها و منابع خود برای کمک به مردم افغانستان جهت غلبه بر چالش‌هایی که با آن مواجهند استقاده کرده است، اما ایران و دیگر همسایگان نباید احساس کنند که همه بار پذیرش آوارگان افغانستانی بر دوش آنها است. دیگر کشورها نیز باید پذیرای آوارگان افغانستانی شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول