اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

جایگاه ویژه ایران در روابط خارجی برزیل

شهردار ریودوژانیرو در دیدار سفیر ایران با بیان این‌که ایران جایگاه ویژه‌ای در روابط خارجی برزیل دارد، گفت که آماده کمک به گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربه از جمله در زمینه‌های گردشگری و صنایع نفت و گاز است.

جایگاه ویژه ایران در روابط خارجی برزیل

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «حسین قریبی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل با «ادواردو پایس» شهردار ریودوژانیرو به عنوات دومین شهر بزرگ برزیل، دیدار و طرفین در مورد موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو کردند.

در این ملاقات، راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور با محوریت ایالت ریو به خصوص در حوزه نفت و گاز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین ضرورت افزایش نقش این شهر در مراودات ایران و برزیل از جمله در حوزه گردشگری مورد تأکید طرفین بود.

سفیر کشورمان که برای شرکت در نمایشگاه نفت و گاز ریو و افتتاح غرفه ایران در این شهر حضور داشت، در  دیدار خود با «پایس» ضمن برجسته کردن سابقه دانش و توان فنی ایران در زمینه نفت و گاز، بر آمادگی ایران برای توسعه و متنوع سازی روابط از طریق این شهر مهم برزیل تأکید کرد.

شهردار ریودوژانیرو نیز در این دیدار، ضمن ابراز علاقه خود به ایران و اشاره به اهمیت تاریخی و ژئوپلتیکی آن، اظهار داشت که به عنوان شهردار دومین شهر بزرگ برزیل و یک سیاستمدار، معتقد است ایران جایگاه ویژه‌ای در روابط خارجی برزیل داشته و در این راستا آماده کمک به گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربه از جمله در زمینه‌های گردشگری و صنایع نفت و گاز است.

در این فرصت، روابط تاریخی دو کشور و برنامه‌های سال آینده که مصادف با یکصد و بیستمین سالگرد روابط ایران و برزیل است و نیز سابقه استقرار سفارت ایران در ریودوژانیرو به عنوان پایتخت سابق برزیل مورد توجه قرار گرفت.

لازم به ذکر است که نمایشگاه نفت و گاز برزیل که از چهارم مهرماه در شهر ریودوژانیرو آغاز به کار کرده، بیش از ۳۵۰ شرکت صاحب نام خارجی و برزیلی مرتبط با صنعت نفت و گاز را گرد هم آورده است. جمهوری اسلامی ایران نیز برای اولین بار با برپایی غرفه اختصاصی خود در این نمایشگاه حضور یافته است.

غرفه ایران روز دوشنبه چهارم مهرماه با حضور سفیر ایران در برزیل، شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و مسئولان گروه گسترش نفت و گاز پارسیان گشایش یافت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول