اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

روایت سردار صفوی از یک دیدار/ امام گفتند فرمانده کل قوا، خداست!

«با توجه ‏به سرکشی رودخانه اروند، نگران بودیم که مثلا اگر ما چند هزار نیرو را از ‏‎‎‏این رودخانه عبور بدهیم چه خواهد شد؟»؛ این را سردار رحیم صفوی درباره عملیات والفجر 8 تعریف کرده و بعد گفته چه شد.

روایت سردار صفوی از یک دیدار/ امام گفتند فرمانده کل قوا، خداست!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «عملیات والفجر۸» که عملیات فاو نیز نامیده می‌شود اواخر سال ۱۳۶۴ برای تصرف شبه جزیره فاو و تسلط بر اروندرود در دوران دفاع مقدس انجام شد و ماجرایش این بود: «می‌توان این عملیات را بزرگ‌ترین پیروزی در عملیات‌های تهاجمی ایران در جنگ ایران و عراق دانست. در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه‌جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس از طریق فاو مسدود شد؛ رمز عملیات «یا فاطمه الزهرا (س)» بود.

عملیات والفجر۸ به این سادگی‌ها نبود و سردار «یحیی رحیم صفوی» تعریف کرده است: «با توجه به سوابقی که در عدم موفقیت رزمندگان در‏‎‎‏عبور از رودخانه‌های دجله و فرات در عملیات بدر و خیبر داشتیم و با توجه‏‎‎‏به سرکشی رودخانه اروند، نگران بودیم که مثلا اگر ما چند هزار نفر نیرو را از ‏‎‎‏این رودخانه عبور بدهیم چه خواهد شد؟ از طرفی برای تثبیت مواضع‏‎‎‏ تصرف‌شده هم در مقابل خود، دشمن و در پشت سر، رودخانه را داشتیم».

بعد اتفاقی می‌افتد که سردار رحیم صفوی آن را چنین روایت کرده است: «چند روز قبل از عملیات والفجر۸ به اتفاق‏‎‎‏ تنی چند از فرماندهان، از جمله سردار [محسن] رضایی و سردار شمخانی خدمت ‏‎‎‏حضرت امام (ره) رسیدیم... با آن حال و سن زیاد حدود نیم‌ساعت از ‏‎‎‏روی نقشه به دقت توضیحات ما درباره عملیات را ملاحظه فرمودند و نگرانی‏‎‎‏ ما را هم متوجه شدند. سپس فرمودند: شما به خداوند اعتماد داشته باشید،‏‎‎‏ اصلا فرمانده کل قوا خداست. همان خدایی که به شما مأموریت داده که نماز ‏‎‎‏بخوانید، همان خدا به شما امر کرده که دفاع بکنید. بروید و مطمئن باشید که‏‎‎‏ پیروزید...

[رزمندگان با تکیه بر دلگرمی امام خمینی (ره) و اینکه ایشان فرموده بودند: بر خداوند اعتماد کنید، عملیات را شروع کردند] هنوز یک ساعت از شروع عملیات ‏‎‎‏نگذشته بود که خط اول دشمن در کناره اروند به‌وسیله لشکر ۲۵ کربلا‏‎‎‏ شکسته شد و به دنبال آن شهر فاو به تصرف سپاه اسلام درآمد».

پایان پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول