اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

اقبالی:‌ با این سبک بازی در جام جهانی به مشکل می‌خوریم/ هر کسی جای کی‌روش بود تدافعی کار می‌کرد

کارشناس فوتبال کشورمان به تشریح شرایط تاکتیکی تیم ملی پس از بازی با سنگال پرداخت.

اقبالی:‌ با این سبک بازی در جام جهانی به مشکل می‌خوریم/ هر کسی جای کی‌روش بود تدافعی کار می‌کرد

مسعود اقبالی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره شرایط تیم ملی فوتبال با هدایت کارلوس کی روش اظهار داشت: کی‌روش مقابل سنگال نسبت به بازی با اروگوئه، هفت تغییر در ترکیب اصلی تیم ملی ایجاد کرد  و با تشکیل ساختاری دفاعی مستحکم سعی داشت تیم ما در ابتدا گلی دریافت نکند. مشخص بود شرایط فیزیکی بازیکنان حریف از ما بهتر است ولی از لحاظ مهارت فردی بهتر از بازیکنان ایران نبودند و در حفظ مالکیت توپ اشتباهات زیادی داشتند.

وی افزود: سنگال بارها درون محوطه جریمه ما فرصت به دست آورد اما خوش‌شانس بودیم که مانند اروگوئه در زدن ضربات نهایی مشکل داشت. با وجود اینکه سادیو مانه، یک مهاجم تمام عیار است اما او بیشتر در خط میانی حضور داشت و بیشتر سعی می‌کرد بازیسازی کند تا به عنوان یک مهاجم هدف یا مهاجم دوم کاری انجام بدهد. تغییرات زیادی در سنگال دیدم اما به قول معروف هر تیمی مقابل ما بازی می کند، سحر می‌شود(باخنده). حریف ما آن تیمی نبود که قهرمان آفریقا شده است. قطعا در جام جهانی سنگال متفاوتی را می‌بینیم که تغییر ماهیت و سبک داده و سرعت بازی‌اش بیشتر می‌شود.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه آیا تاکتیک‌های سرمربی ایران در سحر شدن تیم‌های حریف تاثیرگذار نیست، توضیح داد: تیم‌های آسیایی و آفریقایی استاندارد درجه یک دنیا را نداشته و اشتباهات زیادی دارند. وجه تمایز تیم ما با سنگال، فیزیک بازیکنان، قدرت بازی‌سازی و سرعت در حملات حریف بود. در کل سنگالی ها تیم کامل‌تری از ما دارند؛ اما هدف ما در درجه اول خوب دفاع کردن است. اولویت قرار دادن ساختار دفاعی این موضوع را به بازیکنان ما القا می‌کند که احتمال باخت‌شان نسبت به حریف بیشتر است اما هر وقت بچه‌ها در فاز حمله قرار می‌گرفتند به ویژه در نیمه دوم که با تعویض‌های کی‌روش شرایط ما از دفاع به حمله تغییر کرد، خودباوری بیشتری به دست آوردیم. تهاجمی‌تر بازی کرده و در حفظ توپ بهتر شدیم.

اقبالی افزود: تیم ما در دو بازی اخیرش فقط یک کرنر زده است. این موضوع نشان‌دهنده ضعف تیم ملی در حمله است و به این دلیل که تفکر کادرفنی ما، دریافت نکردن گل و حفظ ساختار دفاعی است، در امور تهاجمی کار زیادی از پیش نمی‌بریم. تیم ملی در بازی با سنگال پس از گل خوردن تغییر شکل داد و سبک بازی‌اش عوض شد. به این باور رسید که می‌تواند حمله کند و به دروازه حریف نزدیک شود. قطعا کی‌روش در جام جهانی نیز همین شیوه را دنبال می‌کند. یعنی ساختار دفاعی متراکم را شکل می‌دهد و در ضد حملات به فکر گلزنی است.

وی عنوان کرد:  البته در این زمینه مشکل بزرگی داریم و آن هم نداشتن بازیکنان کارآمد در ضد حملات است. این تاکتیک به عناصر خاصی نیاز دارد. در ابتدا باید نفراتی داشته باشیم که در ارسال اولین پاس رو به جلو دقت زیادی دارند. مهاجمی هم که پاس را دریافت می‌کند، باید از لحاظ تکنیکی و مهارتی سطح بالایی داشته باشد تا نزدیک‌ترین راه به دروازه حریف را پیدا کند. متأسفانه ما نفرات لازم برای ضدحمله زدن را نداریم. اگر می‌خواهیم گلی به ثمر برسانیم باید این شیوه دفاعی را تا حدی تغییر بدهیم و با شروع کار دفاعی از یک سوم میانی، پس از صاحب توپ شدن به دروازه حریف نزدیک شویم. در واقع باید ضدحملات را از میانه زمین شروع کنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان تصریح کرد:‌ برای شروع ضد حملات از یک سوم دفاعی خودمان، بازیکنی در اختیار نداریم تا توانایی ضدحمله زدن، ارسال صحیح پاس، حرکت سرعتی رو به جلو و ... را داشنه باشد. کی‌روش باید تیمش را مقداری جلوتر بیاورد و در یک سوم میانی تراکم دفاعی را به وجود آورد. اگر خط اول دفاعی را از آنجا شکل بدهیم، پس از بازپس گرفتن توپ می‌توانیم سریع‌تر به دروازه حریف برسیم اما اگر خیلی عقب برویم و پشت محوطه جریمه خودمان جمع شویم، پس از دریافت توپ توانایی عبور از خطوط دفاعی حریف و ضد حمله زدن درست را نداریم. به همین دلیل با این سبک بازی در جام‌جهانی با مشکل مواجه خواهیم شد.

اقبالی خاطرنشان کرد:‌ اروگوئه دو بر صفر کانادا را شکست داد  اما آن تیمی نبود که مقابل ما بازی کرد. در نیمه اول با استفاده از جلو آمدن دفاع حریف دو گل به ثمر رساند و خیلی راحت هم بازی کرد. سنگال نیز در جام‌جهانی نمایشی متفاوت از بازی مقابل ایران خواهد داشت زیرا تیم ما با تراکم زیاد در خط دفاعی فرصت ایجاد موقعیت‌های متعدد را از این تیم‌ها گرفت.

وی در مورد اینکه آیا نمی‌توان تقویت ساختار دفاعی تیم ملی را جزو نقاط مثبت عملکرد کی‌روش پس از بازگشت به تیم ملی دانست توضیح داد: صد درصد عملکرد او در این زمینه مثبت بوده است. من هم اگر الان سرمربی تیم بودم به جز اتخاذ این سبک، راه دیگری نمی‌توانستم برای تیمم پیدا کنم زیرا بازیکنانی که توانایی زدن ضدحمله‌های سریع و مشارکت فعال در حمله را داشته باشند، در اختیار نداریم.  مهدی طارمی و سردار آزمون سرعت لازم برای پا به توپ شدن را ندارند. نفرات خط میانی نیز بازی رو به جلو را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند. هر زمانی صاحب توپ می‌شوند اولویت آنها ارسال پاس رو به عقب و در عرض است.

مربی اسبق استقلال اضافه کرد: در حال حاضر در دنیا سبک بازی رو به جلو ، استفاده از نفر سوم و استفاده از لایه‌های دفاعی تیم حریف متداول است. بازیکنان ما باید این تفکر را تغییر داده و سعی کنند رو به جلو بروند. بازیکنان ما هر وقت صاحب توپ می‌شوند اولویت‌شان ارسال پاس به عقب یا در عرض است. این ذهنیت را تقویت کرده‌ایم که درست هم نیست. باید مقداری زیباتر بازی کنیم. دفاع صرف در جام‌جهانی منطقی نیست و زیبایی فوتبال را از بین می‌برد. تماشاگران دنبال فوتبال زیبا هستند، حتی اگر این موضوع منجر به باخت یک تیم شود. به همین دلیل از تیم ملی می‌خواهیم بهترین بازی‌اش را ارائه بدهد. ایران یکی از برترین تیم‌های آسیا است و باید در جام‌جهانی نشان بدهد که توانایی نزدیک شدن به سمت دروازه حریفان را دارد.

وی در خصوص اینکه آیا نمی‌توان دلیل کم موقعیت بودن تیم ملی در بازی با سنگال را تغییر 7 بازیکن نسبت به ترکیب اصلی دیدار با اروگوئه دانست گفت:‌ به هر حال کی‌روش هم مجبور است تمام نفراتش را امتحان کند تا از کیفیت همه نفرات ارزیابی‌ به دست آورد. آرایش اولیه تیم ملی در جام‌جهانی مشخص است اما باید در خط میانی خود بالانس ایجاد کنیم. اگر خوب دفاع می‌کنیم باید نفراتی را هم درون زمین قرار بدهیم که در حمله مشارکت فعالی داشته باشند.

اقبالی افزود:‌ در بازی با اروگوئه مهدی طارمی پس از ورود به زمین موقعیت‌های زیادی به دست آورد اما مقابل سنگال می‌توان گفت هیچ کاره بود. برعکس سردار آزمون که برابر سنگال به نسبت بازی با اروگوئه عملکرد خوبی داشت. این مسائل نشان می‌دهد حمله کردن تیم ما بر اساس تاکتیک و الگوهای خاصی نیست و روی خلاقیت بازیکنان صاحب فرصت می‌شویم.  باید قبول کنیم تیم ملی ما از لحاظ مهارت‌های فردی و شعور تاکتیکی نسبت به تیم‌هایی مثل اروگوئه، سنگال و سایر تیم‌های قدرتمند جهان عقب است این موضوع تقصیر سرمربی تیم ملی نیست بلکه از پایه خوب کار نکرده‌ایم.

وی افزود: باید از رده نونهالان و نوجوانان این مسائل را یاد گرفت. اکنون هم نمی‌توانیم از بازیکنی که به 30 سالگی رسیده توقع خاصی داشته باشیم. متأسفانه تملک تیم ما ضعیف است و پس از ارسال 4 پاس توپ را لو می‌دهیم. این موضوع را کی‌روش نیز نمی‌تواند حل کند. تنها کاری که او می‌تواند انجام بدهد این است که استراتژی مناسبی را در دفاع به کار بگیرد و چشم به ضدحملات داشته باشد. هر مربی جای کی‌روش به تیم ملی می‌آمد باید همین کار را انجام می‌داد. البته در این تاکتیک شانس هم دخیل است. برخی مواقع ده‌ها موقعیت حریف تبدیل به گل نمی‌شود و یک توپ ما  وارد دروازه می‌شود. همانگونه که سیدحسین حسینی چندین فرصت سنگال را مهار کرد اما روی یک موقعیت سردار آزمون به گل رسیدیم.

انتهای پیام/ ت 10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول