اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آیا عشایر علی‌رغم مصرف بالای لبنیات، بیشتر به روماتیسم مبتلا می‌شوند؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری تب مالت نسبتا بین عشایر شایع است که علائمی مشابه بیماری روماتیسم دارد و با رعایت نکاتی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

آیا عشایر علی‌رغم مصرف بالای لبنیات، بیشتر به روماتیسم مبتلا می‌شوند؟

فریدون رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در پاسخ به این شایعه که عشایر علی‌رغم مصرف بالای لبنیات، اغلب به روماتیسم مبتلا می‌شوند، گفت: بیماری تب مالت بین عشایر نسبتا شایع است و از طریق لبنیات محلی انتقال پیدا می‌کند.

روماتیسم یا تب مالت؟

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه عامل اصلی این بیماری بروسلوزیس است، اظهار کرد: تب مالت علائمی مشابه روماتیسم دارد و به همین علت مبتلایان به این بیماری بیشتر به متخصصان روماتولوژی مراجعه می‌کنند.

رحمانی ادامه داد: این بیماری از طریق تماس با دام یا مصرف لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: این بیماری بین دامداران و کسانی که با دام و فرآورده‌های دامی سروکار دارند و در فصول بهار و تابستان بیشتر شایع می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه هرساله بیماران مبتلا به تب مالت به مراکز درمانی استان مراجعه دارند، افزود: متاسفانه موارد ابتلا به این بیماری امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده‌ است.

رحمانی، علائمی مانند تب، لرز، بدن‌درد، تعریق شبانه، سردرد، ضعف، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن را از علائم شایع تب مالت عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه افراد دارای علائم مذکور باید به پزشک مراجعه و نسبت به انجام آزمایش‌های مربوطه اقدام کنند، اظهار داشت: در صورت مثبت بودن آزمایش و تشخیص تب مالت، بیمار باید زیرنظر پزشک درمان شود.

حداقل دوره درمان تب مالت ۲ ماه است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نکته مهم در درمان بیماری تب مالت را رعایت دوره درمان و اجرای دقیق دستورات پزشک دانست و گفت: بیمار نباید به محض احساس بهبودی، ادامه درمان و مصرف دارو را قطع کند.

رحمانی توضیح داد: بیماران مبتلا به تب مالت ممکن است یک یا ۲ هفته بعد از شروع درمان کاملا احساس بهبودی پیدا کرده و مصرف دارو را قطع کنند که اشتباه محض است.

وی با اشاره به اینکه حداقل دوره درمان در استان حدود ۲ ماه است، افزود: حتی اگر حال بیمار کاملا خوب شده باشد باید دوره درمان به طور کامل به اتمام برسد.

پنیر محلی، منبع اصلی آلودگی تب مالت است

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری تب مالت مصرف لبنیات محلی به‌خصوص پنیر محلی است.

رحمانی با بیان اینکه پنیر محلی یکی از منابع اصلی آلودگی محسوب می‌شود، تشریح کرد: در گذشته توصیه می‌شد که اگر به مدت ۲ ماه پنیر در آب‌نمک قرار داده شود، عامل میکروب در آن از بین می‌رود و بیماری دیگر قابل سرایت نیست اما چون امکان دارد غلظت نمک کم باشد یا این زمان به طور کامل سپری نشود، باکتری باقی مانده و آلودگی اتفاق می‌افتد.

پنیر محلی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

وی تاکید کرد: باید از مصرف پنیر محلی که از شیر نجوشیده تهیه شده به طور کامل پرهیز شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری توصیه کرد: از خوردن پنیر محلی اجتناب و به جای آن از پنیرهای پاستوریزه استفاده شود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول