اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دست‌های آلوده‌ای که سلامتی مردم را تهدید می‌کنند!

هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی فرصت مناسبی را برای رشد قارچ گونه افرادی به ارمغان آورده که با هدف منفعت طلبی و با دخالت در امور پزشکی سلامتی مردم را تهدید می‌کنند.

دست‌های آلوده‌ای که سلامتی مردم را تهدید می‌کنند!

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با توجه به اینکه هزینه خدمات دندانپزشکی به طور سرسام‌آوری افزایش یافته و بیشتر بیمه‌ها، خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و یا سقف بیمه های تکمیلی این خدمات را پوشش نمی‌دهد، گرایش مردم برای مراجعه به دندانسازهای تجربی و غیرمجاز افزایش یافته است.

تعداد زیادی از این دندانسازها طبق گزارشات دریافتی فاقد تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی بوده و حتی مشاهده شده که برخی از آنها با اینکه جوان هستند و لقب دکتر را یدک می‌کشند اما سواد خواندن و نوشتن هم ندارند.

فلسفه دندان سازان فقط ساخت دندان است و بس!

تکنسین های تجربی لابراتواری دندان یا همان دندانسازان با عنایت به قوانین موجود صرفا مجاز به ساخت پروتزهای دندانی در محل کارگاه دندان سازی می باشند. این افراد موظف به رعایت کلیه ضوابط و مقررات اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از جمله تعرفه‌های مصوب قانونی می باشند.

همچنین این قبیل افراد حق داشتن هیچ یک از لوازم و دستگاه‌ها و تجهیزات دندان پزشکی که به نحوی از آنها در امر دندان پزشکی استفاده می شود را در محل کار خود ندارند.

چنانچه دندانساز از این موارد تخطی کند طبق قانون می توان نسبت به شکایت از دندانساز تجربی اقدام کرد. 

این در حالی است که مشاهدات و مستندات ارائه شده به خبرنگار ما وجود تجهیزات دندانپزشکی در این مطب های غیرقانونی را تایید می کند، به طوری که این افراد بدون مجوز و طی کردن دوره های آموزشی و تحصیلی، خدماتی از قبیل عصب کشی، پروتز جراحی دندان، جراحی ریشه دندان، جراحی فک، ارتودنسی، پر کردن دندان، روکش و ... را به مردم ارائه می دهند.

میزان رعایت بهداشت در حد صفر!

از آنجایی که این مراکز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی نیستند و دانشگاه نیز قادر به شناسایی و برخورد با این مراکز نیست میزان رعایت نکات بهداشتی در این مطب های غیر قانونی بسیار پایین می باشد.

به عنوان نمونه برخی شهروندان اذعان می‌کنند در دوران کرونا مشاهده کرده‌ایم که دندان‌سازان غیرمجاز به صورت غیر بهداشتی فعالیت کرده و مشاهده شده که از یک دستکش و ابزار بدون ضدعفونی کردن برای درمان چندین بیمار استفاده می‌کردند.

تصاویر دریافتی و موجود در فضای مجازی نیز گواه وضعیت نابسمان این مطب ها است چرا که با توجه به برخورد قانون با این افراد، دندان سازان تجربی غیر مجاز به صورت زیر زمینی در مکان های غیر اصولی و بهداشتی فعالیت می‌کنند.

غفلت متولیان و سوء استفاده سود جویان!

در سایه غفلت متولیان امر و کم اهمیت شدن برخورد با دندان سازان قلابی و غیر مجاز هر روز تعداد این افراد به دلیل پر سود بودن و درآمد بالا در شهر قزوین و شهر های اطراف حتی روستاها در حال افزایش است.

هر چند دانشگاه علوم پزشکی قزوین پیگیری‌هایی در این زمینه داشته است اما همه این بازدید ها و معرفی به مراجع قانونی به دلیل قوانین سهل و عدم بازدارندگی رای های صادر شده موجب سوءاستفاده دندانسازان غیرمجاز شده و این فرصت را ایجاد کرده تا این افراد پا را فراتر گذاشته با دخالت در امور پزشکی خدمات خود را توسعه دهند.

سلطان دندانسازان غیرمجاز در قزوین!

همان طور که می‌دانیم تعداد دندانسازان در قزوین و شهرهای اطراف آن کم نیست و گویا ورود دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز چندان موفقیت‌آمیز نبوده و پس از شناسایی و معرفی به دستگاه قضایی، دوباره این افراد سر از جای دیگر درمی‌آورند.

از سویی زمانی که به دادگاه معرفی می‌شوند بازداشت، جریمه و در نهایت آزاد می‌شوند و نهایتا اگر شاکی خصوصی داشته باشند، شاکی خصوصی جریمه نقدی خودش را دریافت می‌کند. چرا که هزینه ساخت یک دست دندان معمولی برابر با جریمه نقدی جرم دخالت در امور پزشکی است که بعد از یک سال زمان در مراجع قضایی صادر شده و دندانساز قلابی با پرداخت این جریمه با خیال آسوده به کار خود ادامه می دهند. 

نتیجه این اغماض، وجود ده‌ها پرونده و نارضایتی عمومی از دندانسازان غیر مجاز است.

گزارش شهروندان حاکی از آن است که یک دندانساز غیر مجاز و پزشک قلابی در یکی از شهرهای نزدیک قزوین در سایه نظارت ضعیف متولیان به صورت مستمر بیش از 10 سال در یک مکان مشخص و با یک تابلو مشخص فعالیت دارد و در این مدت با توجه به تعدد جرم بارها علیه نامبرده در مراجع قضایی پرونده تشکیل شده، مطب نامبرده پلمب گشته و به جرایم مالی محکوم شده اما دوباره بعد از مدتی فعالیت خود را ادامه داده است. بر این اساس نیز مردم شهر به او لقب سلطان داده اند!

به دلیل اعتراض، کارم نیمه تمام ماند

یک جوان ۳۲ ساله می گوید: من به مطب یک دندان‌ساز مراجعه کردم و متاسفانه نام برده اصلاً موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کرد. در دوران کرونا از دستکش و لوازم کار خود برای چند بیمار بدون ضدعفونی استفاده می کرد و وقتی به این موضوع اعتراض کردم، آقای دندانساز عصبانی شد و کار را نیمه تمام رها کرد.

یک دندانساز تجربی به دندان‌ من آسیب جدی زد!

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به مراجعه به یکی از دندان‌سازهای تجربی اظهار می‌کند: این دندان‌ساز ۷ دندان بنده را نیازمند عصب‌کشی دانست و در حین انجام کار علاوه بر اینکه به دندانم آسیب زد به ۶ دندان ضربه وارد شد و به طرز نامناسبی دندان ها را پر کرد و 400 هزار تومان نیز دریافت کرد که عکس قبل و بعد ترمیم را دارم. البته بعدا متوجه شدم ایشان دندان‌پزشک نیست.

ریشه دندانی که جا ماند و جراحی شد! 

شهروند دیگری به نکته تاسف‌باری اشاره و تصریح می‌کند: حدود دو سال پیش به علت درد دندان (دندان آسیاب فک پایین سمت راست) نزد یکی از این دندان‌سازها رفتم و دندانم را کشیدم به دلیل درد شدید ساعت 2 نیمه شب به درمانگاه مراجعه کردم و دکتر گفت اگر زود مراجعه نمی‌کردید دچار عفونت شدیدی می‌شدید. حدود 3 ماه این درد را داشتم و بعد از مراجعه به دندانپزشک و گرفتن عکس، دکتر گفت که ریشه دندانم جا مانده و باید جراحی شود.

سلامت مردم در خطر است

شهروندی نیز با اشاره به مراجعه به یکی از دندان‌سازان تجربی و انجام عصب‌کشی در این مکان می‌گوید: بعد از چند روز متوجه شدم که اصلا عصب‌کشی دندانم انجام نشده و دندانی را هم که کشیده بود موجب صدمه دیدن لثه‌ام شده است. از مسئولان درخواست می‌کنم واقعا به وضعیت این دندان‌سازهای تجربی و دردسرساز رسیدگی کنند و اجازه ندهند سلامت مردم به خطر بیفتد.

ورود دادستان مرکز استان به پرونده دندانسازان غیر مجاز

«وفق قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، مواد خوردنی آشامیدنی و کلیه اصلاحات صورت گرفته در آن، دخالت غیر مجاز در دندانپزشکی را مستندا به صدر ماده ۳ قانون مرقوم اینگونه تعریف می دارد: هر کس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و غیره اشتغال ورزد، وفق قانون فوق الاشعار مجرم شناخته شده و به مجازات مقرر محکوم می گردد.» 

حسین رجبی دادستان قزوین در گفتگو با خبرنگار فارس در این خصوص گفت: در حال بررسی وضعیت فعالیت این افراد در جامعه هستیم و پیگیری لازم را برای تشدید برخورد های قانونی با افرادی که با جان مردم بازی می کنند خواهیم داشت.

وی از مردم خواست تا از حضور در این مراکز خودداری و سلامتی خود را با حضور در محل کار افراد فاقد مجوز و متخصص به خطر نیاندازند.

دندان‌سازان تجربی در کوچه پس کوچه‌ها فعالیت می‌کنند

حبیب‌الله شجاعی‌نژاد کارشناس مسئول دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه آمار دقیقی از وجود دندانسازان غیرمجاز در استان نداریم و در بازدیدها و بازرسی‌های میدانی، گزارشات بازرسان دانشگاه علوم پزشکی و بر اساس شکایت‌های واصله مردمی به سراغ آنها می‌رویم، می‌گوید: این دندان‌سازان در کوچه پس کوچه‌ها فعالیت می‌کنند که پس از شناسایی، آنان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم و هر حکمی صادر شود، اجرا می‌کنیم.

وی می‌افزاید: دندان‌سازی بوده که حداقل 10 حکم برای وی صادر شده و اخیرا هم شبانه دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شد و در بازداشت به سر می‌برد.

به گفته این مسئول مشکلات اقتصادی موجب سوق یافتن مردم به سمت دندان‌سازان غیرمجاز می‌شود اما عموم جامعه باید بدانند این افراد با هزینه ارزان اما غیر بهداشتی، غیر علمی و غیر استریل فعالیت می‌کنند و سلامت آنان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

لزوم معرفی دندان‌سازان موتوری در روستاها

کارشناس مسئول دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین معتقد است حتی پس از شناسایی و معرفی دندان‌سازان غیر مجاز و معرفی آنان به دستگاه قضایی و آزادی پس از بازداشت و زندان دوباره مانند قارچ رشد می‌کنند و در اطراف شهرک‌ها و شهرهای دیگر استان همچون آوج، الموت و آبیک و غیره فعالیت خود را ادامه می‌دهند و برخی از دندان‌سازان غیرمجاز هم داشتیم که مجبور شده‌اند به اطراف کرج بروند.

شجاعی‌نژاد می‌افزاید: جرم دندان‌سازان غیر مجاز که زیرزمینی و در کوچه پس کوچه‌ها فعالیت دارند و آمارشان بسیار بالاست، دخالت در امور درمان محسوب می‌شود و قاضی طبق قوانین موجود نسبت به صدور حکم این افراد اقدام می‌کند؛ دندان‌سازان غیرمجازی داریم که شب تا صبح مشغول فعالیت هستند و پس از شناسایی، وارد عمل شده و نسبت به برخورد و معرفی آنان به مراجع قضایی اقدام می‌کنیم.

کارشناس مسئول دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اذعان می‌کند: برخی از دندان‌سازان غیرمجاز، سیار و موتوری هستند و روستا به روستا نسبت به خدمات دندان‌پزشکی به مردم اقدام می‌کنند که از طریق استانداری به بخشداران، دهیاران و خانه‌های بهداشت اعلام شده در صورت مشاهده این افراد، اجاره فعالیت به آنها داده نشود و به واحد دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهند.

توصیه متولی نظارت بر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی به مردم

شجاعی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی هزینه‌های دندان‌پزشکی و گرایش مردم به سمت دندان‌سازان غیرمجاز و بعضا گلایه‌ها و شکایت‌های مردمی چه توصیه‌ای دارید، توضیح می‌دهد: علاوه بر مشخص بودن آمار پزشکان، آمار دندان‌سازان تجربی مجوز دار و دارای تاییدیه از وزارت بهداشت در قالب گروه‌های مختلف با نام‌های مختلف و شرح وظایف تعیین شده را داریم و مردم اگر می‌خواهند نزد این افراد بروند می‌توانند از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین استعلام بگیرند چرا که تمام رزومه آنها موجود است و در صورت تایید، این افراد به مردم معرفی می‌شوند که این کوتاه‌ترین مسیر، مسالمت‌ آمیز ترین و بهترین راه برای مراجعه به دندان‌سازان مجاز است.

وی متذکر می‌شود: دندان‌سازان غیرمجاز علاوه بر اینکه علم ندارند و اصول کنترل عفونت و رعایت مسائل بهداشتی را نمی‌‎دانند، فاقد امکانات و تجهیزاتی همچون اتوکلاو دندان‌پزشکی هستند، مسلط به شیوه‌های استریلیزاسیون نیستند و کاملا غیر بهداشتی و غیر اصولی فعالیت می‌کنند.

به گزارش فارس، متخصصین معتقدند هم‌اکنون بیماری های واگیر‌دار و سریع‌‌الانتقال از مراکز دندانپزشکی به دندانسازی‌های غیرمجاز و لابراتوارهای فاقد مجوز که نظارت و کنترلی بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد، منتقل می‌شود که نیاز است این دندانسازی ها قانونمند شوند و تاییدیه وزارت بهداشت را اخذ کنند تا مردم با اعتماد بیشتر و خیال راحت تری از خدمات آنها بهره مند شوند.

دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان متولی ضمن افزایش نظارت ها به معرفی این افراد به مراجع قضایی و پلمب این مکان های پرخطر اقدام کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول