اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

گزارش وزیر کشور از آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی/ ضرب و شتمی در کار نبوده است

وزیر کشور درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی گفت: در ابتدا اعلام شد خانم امینی مورد ضرب و شتم قرار گرفته، اما نتیجه بررسی‌های مختلف نشان داد ضرب و شتمی صورت نگرفته و شکستگی جمجمه در کار نبوده است.

گزارش وزیر کشور از آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی/ ضرب و شتمی در کار نبوده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور امشب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی گفت: بعد از این واقعه تلخ که موجب تاسف همه شد بر اساس دستور رئیس جمهور که بنده را مسئول پی گیری حادثه کردند از همان زمان؛ برنامه‌ای طراحی شد که چند بخش و مرحله داشت؛ یک بخش پزشکی بود که توسط مجموعه وزارت بهداشت دنبال می شد، بخش دیگر بخش قانونی بود که به دلیل مرجعیت پزشکی قانونی توسط این عزیزان انجام شد.

* در گزارش پزشکی قانونی رسما اعلام شد شکستی جمجمه و له شدگی احشا وجود ندارد

وی ادامه داد: تحقیقات محلی هم باید صورت می گرفت، گزارش های بررسی دستگاه های نظارتی هم بود که باید نظرات آنها جمع آوری می شد. برای هرکدام از اینهاکمیته هایی تشکیل شد و تلاش کردیم موضوع با سرعت و دقت پیش رود.

وحیدی با اشاره به بازبینی فیلم ها افزود: براساس مشاهدات عینی و فیلم هایی که مورد بازبینی قرار گرفت و کسانی که در صحنه حضور داشتند، همچنین اخذ گزارش از دستگاه های نظارتی و گزارشات اولیه پزشکی مساله تا حدود زیادی روشن شده است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی ها تمام شده است، تصریح کرد: اقدامات ما دو مرحله دارد؛ اول ادعا شد که مرحومه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود اولین مساله این بود که بررسی کنیم این مساله صحت دارد یا خیر. با بررسی فیلم ها و گزارشات بیمارستان کسری و گزارشات پزشکی قانونی مشخص شد آثاری از ضرب و شتم و خونریزی مغزی در کار نبوده. در گزارش پزشکی قانونی رسما اعلام شد شکستی جمجمه و له شدگی احشا وجود ندارد.

* ضرب و شتمی در کار نبوده است

وی گفت: گزارشات دستگاه های نظارتی گرفته شد و با شاهدان عینی صحبت شد فیلم ها مورد بازبینی قرار گرفت، نظرات پزشکی قانونی اخذ شد و معلوم شد ضرب و شتم صورت نگرفته است که این مساله اولین مرحله اقدامات ما بود.

وزیر کشور اظهار داشت: مرحله بعدی در مورد علت فوت ایشان بود که در این مورد باید منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی باشیم، که زمان بر است. براساس گزارشاتی که به ما داده شده اعلام کرده اند به نتیجه رسیدن این بخش از تحقیقات تا دوهفته طول می کشد، چراکه برخی از آزمایشات زمان بر است.

* پرونده تا مشخص شدن دلیل فوت همچنان باز است

وحیدی تصریح کرد: تا مشخص شدن دلیل فوت از نظر پزشکی قانونی این بعد پرونده همچنان باز است ولی از نظر اینکه ضرب و شتمی صورت گرفته یا خیر براساس گزارشات شاهدان عینی، گزارشات بیمارستان کسری، پزشکی قانونی تهران و گزارش دستگاه های نظارتی و همچنین بازبینی فیلم هایی که ضبط شده مشخص شده است که ضرب و شتمی صورت نگرفته است.

وی در مورد اینکه شاهدان عینی چه کسانی بودند، گفت: با بعضی از افرادی که در ون بودند صحبت هایی شده است و گزارشات آنها توسط دستگاه های ذی ربط گرفته شده و کاملا مشخص شده چنین اتفاقی رخ نداده است.

وحیدی ادامه داد: البته برجسته ترین دلیلش گزارش پزشکی قانونی و بیمارستان کسری است. پزشکان مختلفی در این خصوص اظهار نظر کردند که ظاهرا برخی از آنها هم توسط صدا وسیما پخش شده است. چند انجمن علمی هم دعوت شدند تا نظراتشان را در کمیته های پزشکی مطرح کنند که نظراتشان را اعلام کردند و این مرحله به جمع بندی رسید.

* با رمز ضرب و شتم تلاش کردند وجدان عمومی را آزرده خاطر کنند

وی در مورد وقایعی که بعد از فوت مهسا امینی رخ داد، تصریح کرد: خانواده امینی خانواده محترمی است و می توانیم بگوییم امین نظام بودند چراکه عموی ایشان نماینده شورای نگهبان در سقز بوده ولی از سوی برخی تلاش شد از این ماجرا در راستای برانگیختن عواطف مردم استفاده شود و با اسم رمز ضرب و شتم و مسائلی از این دست تلاش کردند وجدان عمومی را آزرده خاطر کنند.

وزیر کشور در مورد اینکه چه کسانی این اقدامات را انجام داده اند، اظهار داشت: این مساله در بیانیه های مسئولان آمریکایی، دستگاه های خارجی، مقامات اروپایی دیده می شود؛ قابل توجه است آمریکایی هایی که در سال، چند صد نفر زن را با ضرب گلوله می کشند روز روشن وقایع مربوط به گروه داوودیان انجام دادند و چند نفر را در آتش سوزاندند و فجایعی که امروز در آمریکا جریان دارد، دائمی است. ولی راجع به این مساله موضع گرفتند و ایران را به ضرب و شتم متهم کردند.

وی ادامه داد: این مساله در اظهار نظر برخی مقامات اروپایی و متاسفانه سفارتخانه هایی که در ایران هستند می بینیم و این بسیار شرم آور است برای کسانی که مشکلات بزرگ حقوق بشری در کشورشان دارند از خون این دختر جوان برای هیجانی کردن مردم استفاده کنند. در ابتدا غربی ها بودند و برخی از گروه های داخلی بدون بررسی و با عجله و بدون مشخص شدن مساله، برخی از گروه های سیاسی و کسانی که در جامعه شناخته شده اند مواضع غیر مسئولانه ای گرفتند که خلاف اصول است چراکه باید نتایج پزشکی قانونی مشخص شود.

وحیدی تصریح کرد: اینها با یکدیگر همراه شدند؛ غربی ها رژیم صهیونیستی و مجموعه ای که ساخته و پرداخته رژیم عربستان است مسائلی را مطرح کردند. رژیمی صعودی که گردن زدن و کشتن خبرنگار در پرونده اش وجود دارد مسائلی را مطرح کردند و گفتند این دختر خانم براساس ضرب و شتم دچار چنین عارضه ای شده است!

* شواهد به اندازه ای قطعی است که جای شک باقی نمی گذارد

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانواده مرحوم امینی پذیرفته اند که ضرب و شتمی در کار نبوده است؟ اظهار داشت: شواهد به اندازه ای قطعی است که جای شک باقی نمی گذارد چراکه این شواهد پزشکی است، اگر گزارش بیمارستان کسری مطالعه شود مشخص می گردد که گفته شده هیچ آثاری از ضرب و شتم مشاهده نشده است.

وی افزود: براساس سی تی اسکنی هم که از خانم امینی گرفته شده مشخص شده که خونریزی مغزی نکرده و دچار سکته مغزی هم نشده است که بخش پزشکی و پزشکی قانونی هم در بیانیه رسمی خود اعلام کرد و این مساله را کاملا روشن کردند، فیلم ها هم منتشر شد و همه دیدند.

* برخی از مواضع از سر عناد بود و  برخی هم به خاطر نا آگاهی

وی افزود: شاید اگر فیلم ها زودتر پخش می شد بهتر بود. ولی رئیس جمهور پس از مطلع شدن دستور پی گیری دادند و این دلیل نمی شود تا افراد بدون مشخص شدن ابعاد ماجرا مواضع غیر مسئولانه بگیرند. البته برخی از مواضع از سر عناد بود و  برخی هم به خاطر نا آگاهی بود.

وزیر کشور افزود: البته موضع گیری از سر ناآگاهی هم رفع مسئولیت نمی کند موضع گیری ها باید براساس آگاهی باشد و اگر موضع گیری از سر نااکاهی باشد قابل قبول نیست. اینها در موضوعی که مشکوک و مبهم بود باید منتظر باشند تا ابعاد ماجرا توسط دستگاه ها روشن شود.

* کسانی که غیر مسئولانه؛ نا آگاهانه و مغرضانه موضع گرفتند نمره منفی بزرگی اخد کردند

وحیدی تصریح کرد: کسانی که در این ماجرا غیر مسئولانه، نا آگاهانه و مغرضانه موضع گرفتند نمره منفی بزرگی گرفتند به هر حال موجب تحریک شدند. و با آمریکا، کشورهای اروپایی و گروه های ضد انقلاب و تروریست مثلا منافقین همراه شدند.

وی تصریح کرد: منافقین هم که دستشان به خون مردم آلوده است در مورد این ماجرا موضع گرفتند! رژیم صهیونیستی کودک کش هم موضع گیری کرد و اینها موجب شد برخی در قبال این مساله دچار اشتباه برداشت شوند و همراه با برخی از جریاناتی که مایل بودند آشوب های خیابانی راه بیندازند، شدند. عده ای هم از نظر عاطفی همراه شدند.

وی در مورد اتفاقات اخیری در کشور رخ داد هم گفت: این موضوع از دو جنبه قابل تفسیر است؛ سوار شدن بر هیجانات عمومی که محل بحث و تبیین این موضوع است و دیکر اینکه هدف از این اغتشاشات چیست.

* برخی اقدامات سازماندهی شده بود

وزیر کشور تشریح کرد: هسته های سازمان یافته ای وجود دارد که جاهایی را تخریب می کنند، به آتش می کشند و آنجا را رها می کنند و به مکان های دیگری می روند و این اقدام را در جاهای دیگری انجام می دهند که نشان دهنده سازمان یافتگی میان هسته هایی است که این اقدامات را انجام می دهند. نوجوانان و جوانانی هم هستند که بیشتر با فضای مجازی تحریک می شوند و تصور می کنند کسانی که آنها را به این مسیر می خوانند دنبال حقیقت هستند.

* کشته های اغتشاش شامل  چند گروه می شود

وی درباره آمار کشته شدگان اغتشاشات اخیر ادامه داد: تعداد کشته ها شامل  چند گروه می شود، گروه اول کشته های مربوط به گروهک‌های غرب و شمال غرب، گروه دوم مردم عادی که یا توسط اغتشاش گران کشته شدند یا برای تسویه حساب شخصی به قتل رسیدند و در این مکان‌ها رها شدند، گروه سوم پلیس و ماموران امنیتی و گروه چهارم افرادی که قصد ورود به مقرهای حساس را داشتند که توسط ماموران محافظ مقرهای حساس کشته شدند که آمار آنها بعد از تجزیه و تحلیل اعلام می شود.

وزیر کشور گفت: به نیروهای انتظامی ابلاغ شده بود کسی همراه خودش سلاح نبرد و تیراندازی توسط نیروی انتظامی گزارش نشده است ولی ممکن است ماموران حافظ امکان حساس برای دفاع از این امکان تیراندازی کرده باشند. اغتشاشگران با چاقو و سلاح هایی که همراه داشتند حمله می کردند و از آنها سلاح های مختلفی کشف شده است.

* محدودیت های اینترنتی برای امنیت مردم و کنترل اغتشاشگران است

وحیدی درباره محدودیت‌های اینترنتی گفت: برخی شبکه ها ساماندهی اغتشاشات را دارند، تلاش می کنند با انتشار صحنه هایی که خیلی از آنها واقعی هم نیست  آشوبها را ساماندهی می کنند. این محدودیت ها به جهت کنترل امنیت است و برای کنترل اغتشاشگران است. برخی شبکه ها که اجازه نمی دهند عکس یک شهید منتشر شود با این جریان همراهی می کنند. پایان این محدودیت بر عهده اغتشاشگران است. زمانی که دستگاه های اطلاعاتی مطمئن شوند که اغتشاشی در کار نیست این محدودیت ها پایان خواهد یافت.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: تصور دشمنان، تصور باطلی است؛ آن‌ها گمان می‌کنند با این اغتشاشات می‌توانند این نظام را از بین ببرنند که این تفکر بچه‌گانه‌ای است.

وحیدی ادامه داد: این نظام از ابتدای انقلاب و با وجود تمام تهدیدات و گروهک‌های تروریستی، پابرجا مانده است. هر زمانی که کشور درحال پیشرفت باشد، دشمنان سعی دارند با سر کار آوردن اغتشاش‌گران، دستاوردهای کشور را کم‌رنگ کنند.

* توصیه وزیر کشور به خانواده جوانان/ قطعا کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، شناسایی می‌شوند

وزیر کشور در توصیه به خانواده‌های جوانانی که در اغتشاشات حضور دارند، تصریح کرد: من به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که فرزندانشان را هدایت کرده و از آن‌ها مراقبت کنند تا اسیر دست دشمنان این ملت نشوند.

وی ادامه داد: قطعا کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، شناسایی می‌شوند و کسانی که مواضع غلطی در این ماجرا گرفتند، اکنون با روشن شدن واقعیت ها لازم است مواضع‌شان را اصلاح کنند.

وحیدی افزود: اگر نیروی انتظامی نبود، کسانی که برخی از مواضع را اتخاذ می‌کنند نمی‌توانستند هم‌اکنون خواب راحت داشته باشند.

وزیر کشور بیان کرد: به هر حال این اغتشاشات تمام می‌شود ولی کسانی در این امتحان رفوزه شدند و دستگاه قضا با متخلفان برخورد می‌کند.

وحیدی ضمن تسلیت مجدد به خانواده مهسا امینی گفت: اصلا موضوع این اغتشاشات مربوط به خانم امینی نبود و عده‌ای این مسئله را بهانه ایجاد اغتشاش در کشور قرار دادند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول