اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

صادرات ایران به عراق به 10 میلیارد دلار افزایش می یابد

وزیر اسبق بازرگانی گفت با بیان اینکه صادرات ایران به عراق در نیمه دوم سال افزایش می یابد، گفت: پیش بینی می شود صادرات ایران به عراق تا پایان امسال به 10 میلیارد دلار برسد.

صادرات ایران به عراق به 10 میلیارد دلار افزایش می یابد

لیلا معتمد منفرد - یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل کاهش صادرات ایران به عراق طی دو ماه گذشته ،گفت: عمده کاهش صادرات ما به عراق مربوط به صادرات گاز و برق بوده است که با توجه به مذاکراتی که بین دو کشور انجام شده  این مساله  حل خواهد شد. 

وی افزود: با وجود کاهش صادرات در دو قلم کالای ذکر شده اما در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی رشد داشته ایم بنابراین این نوسان صادراتی حل شدنی است و با توجه به شرایط موجود امیدواریم تا پایان سال به رقم 10 میلیارد دلار صادرات به عراق دست یابیم. 

* افزایش صادرات در نیمه دوم سال به عراق

وزیر اسبق بازرگانی  با بیان اینکه پیش بینی می شود در نیمه دوم سال صادرات به عراق افزایش یابد، بیان داشت: بازار عراق یک بازار استراتژیک است و امکان رسیدن به تجارت 20 میلیارد دلاری ظرف چند سال آینده وجود دارد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه عراق تا 10 سال آینده در حوزه های اقتصادی بزرگترین بازار برای فعالان اقتصادی در منطقه و بویژه ایران به شمار می رود، اظهار داشت: عراق از نظر اقتصادی کشور ضعیفی نیست و تنها در ماه گذشته 11 میلیارد دلار نفت صادر کرد است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قصد دارد تا در این حوزه در سال جاری 120 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. 

آل اسحاق افزود: با توجه به شرایط حاکم بر عراق طی سال های گذشته به لحاظ جنگ و سایر مسائل، این کشور در زمینه های مختلف از جمله امور تولیدی، زیربنایی، برق، گاز، جاده ای و ... دچار عقب ماندگی است که جبران این عقب ماندگی ها فرصت های زیادی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد که با توجه به همسایگی ما با عراق و نوع روابط، نزدیکی فرهنگی و غیره فرصت خوبی برای حضور فعالان اقتصادی ما در بازار عراق فراهم است که باید از این فرصت به بهترین شیوه ممکن استفاده شود. 

* شروط لازم برای بهره مندی از ظرفیت های تجاری بازار عراق

وی بیان داشت: استفاده از ظرفیت های بازار عراق نیازمند شروطی است و باید به این بازار به عنوان یک بازار بلند مدت نگاه شود زیرا با نگاه کوتاه مدت به این بازار فرصت ها را از دست خواهیم داد. 

آل اسحاق گفت: به دلایل مسائل امنیتی رقبای ما در کشورهای اروپایی چندان به بازار این کشور وارد نشده اند بنابراین ما باید با ارائه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب شرایط بهره مندی از این بازار را برای خودمان بیشتر فراهم کنیم. 

وی افزود: در حالی که بازار بزرگ عراق تا 10 سال آینده فرصت های تجاری خوبی را می تواند در اختیار فعالان اقتصادی ما قرار دهد اما اگر واقعیت های عراق را درست درک نکنیم این بازار از دست خواهد رفت. 

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: از جمله این واقعیت ها آن است که به هر حال روابط تجاری ایران و عراق تقریبا یک رابطه یک طرفه است و تا دو - سه سال گذشته ما فقط یک صادرکننده به عراق بودیم و ماهانه فقط بین 400 تا 500 میلیون دلار کالا به این کشور صادر می کردیم اما طی یکی - دو سال گذشته با توجه به سیاست های وزارت صمت یک مقدار از کالاهای اساسی مورد نیاز را از این کشور خریداری و وارد کرده ایم. 

وی افزود: موضوع عدم تعادل تجاری موجب ناپایداری روابط تجاری خواهد بود که باید بیشتر به آن پرداخته شود. 

آل اسحاق با اشاره به مشکلات تولید در کشور عراق اظهار داشت: یکی از درخواست های مسئولان این کشور تقاضای سرمایه گذاری مشترک برای تولید است. 

وی گفت: توجه به تولید داخلی خط مشی و خط قرمز مسئولیت کشور عراق است و هر حزبی که در این کشور بر سرکار می آید بر مساله توجه به تولید و از بین بردن رابطه تجاری یک طرفه تاکید دارد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در مجموع فرصت سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی در این کشور فراهم است اما لازم است تا فعالان تجاری ما به این موضوع توجه داشته باشند. 

وی با بیان اینکه بازار عراق بسیار بزرگ و امکان سرمایه گذاری های مختلفی در بازار این کشور وجود دارد، گفت: نکته مهم دیگر آن است که فعالین اقتصادی کشور عراق نیازمند به سرمایه گذاری مشترک در ایران هستند و علاقمند هستند تا در خصوص هر کالایی که به عراق وارد می کنند از جمله سیمان سرمایه گذاری مشترک با فعالین اقتصادی کشورمان در ایران داشته باشند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول