اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نشست شورای امنیت درباره اوکراین/پیشنهاد چین برای پایان درگیری‌ها

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای امنیت نشستی با محور درگیری‌های اوکراین برگزار کردند.

نشست شورای امنیت درباره اوکراین/پیشنهاد چین برای پایان درگیری‌ها

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) نشست مهمی را با موضوع جنگ اوکراین و عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو برگزار کرد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که بر حفظ روابط با روسیه تأکید دارد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار اصل مهم برای خاتمه درگیری‌ها را برشمرد.

وزیر امور خارجه چین در این نشست گفت: «چهار پیشنهاد در این زمینه وجود دارد: پیگیری جدی گفت‌وگوها و مذاکرات، همکاری در راستای تنش‌زدایی، آرام کردن وضعیت انسانی، مهار بحران در بازار انرژی و مواد خوراکی».

وانگ یی افزود: «موضع ما در قبال اوکراین روشن است. ما تأکید داریم که حق حاکمیت تمامی کشورها باید مورد احترام باشد. ما باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشری احترام بگذاریم و از حمله به غیرنظامیان جلوگیری کنیم».

وی متذکر شد: «شورای امنیت باید درباره بحران اوکراین بی‌طرف باشد. باید برای تضمین ثبات در بازارهای جهانی انرژی تلاش کنیم. باید هژمونی و به‌اصطلاح جنگ سرد جدید را رها کرد».

وزیر امور خارجه چین افزود: «ما خواستار گفت‌وگوی بدون شرط و شروط برای حل بحران اوکراین بوده و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری به خرج داده و شرایط برای حل سیاسی وضعیت اوکراین را فراهم کنند».

در این نشست، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تهدید به استفاده از سلاح اتمی را متوقف کند.

بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت اوکراین، بدون اشاره به اینکه آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده گفت: «پوتین به جای خاتمه دادن به جنگ، تشدید تنش و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را انتخاب کرده است».

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بسیج بخشی از نیروها در روسیه با فرمان پوتین گفت: «او به جای تغییر مسیر و اتمام جنگ، حجم تهاجم خود را دوبرابر کرده و با این کار منشور سازمان ملل را خوار شمرد».

او بدون اشاره به نقش ارسال تسلیحات غرب در طولانی شدن جنگ اوکراین و تلفات بیشتر آن گفت: «پوتین با صدور فراخوان برای سیصد هزار سرباز، دامنه جنگ را گسترش داده است. اکنون نظام جهانی که ما را در اینجا جمع کرده در مقابل چشممان در حال فروپاشی است».

بلینکن با اشاره به اظهارات اخیر «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با پوتین گفت: «شماری از کشورهایی که روابط خود را با مسکو حفظ کرده‌اند، به شکل علنی نگرانی خود را درباره تهاجم به اوکراین ابراز کرده‌اند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «انتظار این را داریم که پوتین هرگونه تلاش برای پس گرفتن اراضی توسط اوکراینی‌ها را حمله به خاک روسیه در نظر بگیرد. روسیه همواره با تهدید به استفاده از تسلیحات مختلف به تشدید تنش می‌پردازد. تهدیدات اتمی باید فوراً خاتمه یابند».

در این نشست، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت: «متأسفانه آنچه نیروهای اوکراینی و گروه‌های ملی‌گرا در دونباس مرتکب شده‌اند نادیده گرفته می‌شود. کی‌یف مدعی بود به توافقات مینسک احترام می‌گذارد و به طور همزمان آن‌ها را نقض می‌کرد».

وی تأکید کرد: «برلین، پاریس و واشنگتن چشم‌های خود را به روی آنچه در دونباس می‌گذشت، بستند. رژیم کی‌یف مصونیت در برابر این جنایات را مدیون متحدان غربی است. این رژیم در پی برانگیختن نفرت علیه روسیه است».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «در اوکراین، نیروهای نازی ضد روسیه قدرت را در دست گرفته و غرب به رهبری آمریکا از آن‌ها در برابر پاسخگویی محافظت می‌کند».

لاوروف افزود: «اوکراین به دنبال نابودی روسیه است و در این میان، غرب هیزم به اتش درگیری ریخته و قسر در می‌رود. ما شکی نداریم که اوکراین به کشوری خودکامه درست مانند زمان نازی‌ها تبدیل شده که در آن قوانین بین‌المللی زیر پا گذاشته می‌شوند».

او در ادامه گفت: «اوکراینی‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. به خاطر داشته باشید که بازدید آژانس از نیروگاه اتمی زاپوریژیه به شکلی عامدانه به تعویق افتاد».

لاوروف با رد اتهامات غرب درباره ارتکاب روسیه به جنایت جنگی در اوکراین گفت: «از [آنتونیو] گوترش [دبیرکل سازمان ملل] درخواست می‌کنیم از اوکراین بخواهد هویت اجساد پیدا شده در بوچا را فاش کند زیرا مهم است بدانیم در آنجا چه اتفاقی رخ داده است».

در ادامه، «جیمز کلِوِرلی» وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «هرچه از جنگ در اوکراین می‌گذرد آثار آن بیشتر می‌شود. چهارده هزار غیرنظامی کشته شده‌اند و امنیت غذایی در جهان در وضعیت نامناسبی قرار دارد».

وی مدعی شد: «با افزایش پیشروی نیروهای اوکراینی، شواهد بیشتری از جنایت‌های روسیه آشکار می‌شود. روسیه تلاش می‌کند مقصر وضع موجود را کشورهای تحریم کننده جلوه دهد».

در این لحظه، لاوروف به نشانه اعتراض به ادعاهای یک‌جانبه در نشست، جلسه را ترک کرد. کلورلی در واکنش به این اقدام مدعی شد: «او صحن را ترک کرد. تعجبی ندارد زیرا فکر نمی‌کنم او می‌خواست محکومیت دسته‌جمعی شورا را بشنود».

در ادامه نشست، «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «امروز بحث ما فقط اوکراین و روسیه نیست بلکه بحران امنیتی جهانی که با آن مواجه هستیم بسیار گسترده‌تر است. تمام اعضای شورا باید درک کنند که از 24 فوریه (زمان شروع درگیری) روسیه فقط به اوکراین حمله نکرد بلکه به منشور سازمان ملل حمله کرد».

او در تلاش برای جذب تسلیحات و کمک مالی بیشتر از کشورهای غربی گفت: «تا زمانی که روسیه پاسخگو قرار نگیرد هیچ کشوری در امان نیست».

وزیر امور خارجه اوکراین در ادامه با تأکید بر تداوم جنگ برای پیشروی در دونباس گفت، روسیه در نهایت شکست خواهد خورد و بابت جنایات جنگی خود پاسخگو قرار خواهد گرفت و  بدون اجرای عدالت صلحی در کار نخواهد بود.

روز گذشته (چهارشنبه) زلنسکی در پیام ویدئویی ضبط‌شده که به‌عنوان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ارسال کرده بود، گفت: «من از طرف کشوری صحبت می‌کنم که مجبور شد از خود دفاع کند اما فرمولی برای صلح دارد. ۵ شرط برای دستیابی به صلح با روسیه وجود دارد که غیرقابل مذاکره است».

رئیس جمهور اوکراین خطاب به کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:‌«روسیه باید به‌گونه ای مجازات شود که مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی را پس دهد. توقف تجارت و معامله با متجاوز دو بخش از فرمول صلح مطلوب است. باید دادگاه ویژه‌ای تشکیل شود تا روسیه را به جرم تجاوز به کشورمان مجازات کند و اقدامات مشخصی در این زمینه تدارک دیده‌ایم».

زلنسکی با ادعای اینکه روسیه باید تاوان جنگ با اوکراین را بپردازد، اضافه کرد: «رهبران جهان باید روسیه را به خاطر جنگ، با سلب حق وتو در شورای امنیت مجازات کنند. ما به سلاح‌های تهاجمی و سیستم‌های دفاعی بین‌المللی و همچنین برای محافظت از مردم خود به حمایت مالی نیاز داریم».

روز چهارشنبه پوتین با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول