اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

42 سال پیش محمد جهان آرا در خرمشهر چه گفت؟

۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹، ناگهان حجم وسیعی از آتش روانه خرمشهر شد و قسمت غربی شهر، از جمله کوی طالقانی و مولوی زیر آتش خمپاره و توپ‌های دشمن قرار گرفت و بسیاری از مردم خرمشهر را به خاک و خون کشید.

42 سال پیش محمد جهان آرا در خرمشهر چه گفت؟

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، چهل و دو سال از سالگرد حمله ناجوانمردانه صدام حسین به ایران اسلامی می‌گذرد، به همین مناسبت بر آن شدیم در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی آنچه که در ۱۰ روز جنگ تحمیلی گذشته است، بپردازیم که بخش نخست آن را در ادامه می‌خوانیم:

در ۳۱ شهریور ۴۲ سال پیش، چه گذشت؟

نیروهای ارتش عراق در ادامه تجاوزات خود به نقاط مرزی خوزستان، روز دوشنبه ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ تحرکات و اقدامات خود را گسترش داده و به سراسر مرز و پاسگاه‌های مرزی جبهه جنوب حمله‌ور شدند.

در پاسگاه‌های مرزی محورهای شطیط، طلائیه، کوشک، سوبله، فکه و عین خوش، درگیری به‌ شدت ادامه دارد و آتش شدید دشمن روی آن‌ها اجرا می‌شود.

گزارش رسیده در آخرین ساعات روز، حاکی است که پاسگاه‌های طلائیه قدیم، منهدم شده و سقوط کرده‌اند و تانک‌های عراقی در آن مستقر هستند. ارتباط اکثر پاسگاه‌ها قطع‌شده و از وضعیت آن‌ها خبر دقیقی در دست نیست.

با توجه به‌ شدت آتش دشمن و پیشروی نسبی نیروهایش در نواحی مختلف و همچنین حملات هوایی امروز عراق، نیروهای مستقر در منطقه درگیری از امکان ادامه پیشروی دشمن و حتی اشغال خوزستان احساس خطر کرده، پی در پی درخواست کمک می‌کنند.

اما در منطقه مرزی خرمشهر، نیروهای زرهی دشمن که از قبل در نقاط مرزی مستقر شده بودند، به سوی خاک جمهوری اسلامی به حرکت درآمده، پاسگاه‌های مرزی را زیر آتش گرفتند و با پیشروی به سوی جاده خرمشهر- اهواز، به حدود ۱۰ کیلومتری این جاده رسیدند.

علاوه بر این، بعدازظهر امروز، ناگهان حجم وسیعی از آتش روی خرمشهر شروع شد و قسمت غربی شهر، از جمله کوی طالقانی و مولوی زیر آتش خمپاره و توپ‌های دشمن قرار گرفت و بسیاری از مردم خرمشهر را به خاک و خون کشید و شهدای بسیاری به جای گذاشت.(۱)

باید آماده نبرد باشیم

طبق طرحی که از قبل مورد توافق مسؤولان اتاق جنگ خرمشهر قرار گرفته است، در صورت حمله عراق، وظیفه دفاع از مرزها را ارتش و ژاندارمری به عهده دارند و در صورت پیشروی دشمن  و عبور از مرز شلمچه  و رسیدن به دروازه‌‌های شهر، برادران سپاه و مردم به دفاع از شهر می‌‌پردازند.

با گذشت ساعات اولیه هجوم و پس از اینکه هنگام شب از شدت آتش دشمن کاسته شده و امکان جمع‌آوری بچه‌هایی که در شهر مشغول امدادرسانی‌اند، فراهم آمده است. جهان آرا، فرمانده سپاه خرمشهر، بچه‌ها را در سالن غذاخوری جمع می‌‌کند و می‌‌گوید: بچه‌ها تمام کارهایی را که تا به حال انجام داده‌ایم و تعلیماتی را که دیده‌‌ایم و همه برنامه‌‌هایی را که داشته‌ایم، برای چنین روزی بوده است. هر چند تعلیمات ۱۵ روزه، آموزش کاملی نیست؛ اما امروز، روزی است که باید وارد صحنه شویم و خود را نشان بدهیم. هواپیماهای دشمن فرودگاه‌‌ها را زده‌اند و تمام مرزها، منطقه جنگی شناخته شده‌اند. باید آماده نبرد باشیم.(۲)

منابع

۱-مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
۲-خرمشهر در جنگ طولانی، جمعی از نویسندگان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول