اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

در مجمع خیرین «یاریگران زندگی» چه گذشت؟

اعضای هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی با آرای هیأت امنا انتخاب شدند.

در  مجمع خیرین «یاریگران زندگی» چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، اولین نشست هیات امنای مجمع خیرین «یاریگران زندگی»  با حضور علیرضا کاظمی، قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر و محمد جمالو، معاون کاهش تقاضا و امور مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

در این نشست، اعضای هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی با آرای هیأت امنا انتخاب شدند.

۲۴ دفتر «یاریگران زندگی» در استان‌ها آماده به کارند

حسن حمزه‌زاده، دبیر یاریگران زندگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در هفته‌های اخیر را بیان کرد و گفت: پس از برگزاری جلسه انتخاب هیأت امنا، فعالیت‌هایمان ادامه پیدا کرد و با دبیران شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان‌های مختلف ارتباط گرفتیم. همگی‌ این دوستان امکاناتی که در استان‌ها داشتند را فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌باید اشاره کنم از مجموع ۳۴ مرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲۴ مرکز، دفتر مجمع خیرین یاریگران خود را آماده و تجهیز کرده‌اند. از امروز و پس از آنکه هیأت مدیره خود را بشناسیم، فاز دوم فعالیت‌مان را آغاز کرده و شعبات استانی راه‌اندازی می‌شود. ۵ استان در اولویت هستند و کار را با آنان آغاز می‌کنیم و سپس سراغ استان‌های دیگر می‌رویم.
 
حمزه زاده اضافه کرد: ۳ شرط گذاشته‌ایم تا بتوان دفاتر استانی را فعال کرد؛ اول آنکه دفترشان تجهیز و آماده شده باشد، دوم آنکه فهرستی از خیرین خود را آماده کرده باشند که بتوان مجمع هیأت امنا را تشکیل داد و شرط سوم هم آن است که جاهایی را مانند مراکز ماده ۱۶ که خیرین بتوانند در آن فعالیت کنند، هماهنگ کنند. 

تمام خیرین استان‌ها در همایشی ملی گردهم بیایند

علیرضا کاظمی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بعد از اینکه موضوع راه‌اندازی مجمع خیرین یاریگران زندگی مطرح و از نقشه راه مشارکت‌های اجتماعی رونمایی شد، بلافاصله دستورالعمل تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی را در استان‌ها تدوین کردیم و با امضای مومنی به استان‌ها ارسال شد. استان‌ها نیز بلافاصله کارشان را آغاز کرده و گروه‌های مرتبط خود را تشکیل دادند. اکنون بستر لازم برای فعالیت در استان‌ها آماده شده و رقابت سختی بین آنان برقرار است. 

وی با اشاره به لزوم دو اقدام زیربنایی در مجمع خیرین یاریگران زندگی، گفت: بعد از شکل‌گیری هیأت‌مدیره‌ها در هر استان، دو کار زیربنایی باید انجام شود. در گام اول باید تمام خیرین استان را در یک همایش ملی گردهم آورد و این حوزه جدید را به آنان معرفی کرد.

کاظمی افزود:‌متعاقبا باید شرایط کشور را در حوزه این آسیب اجتماعی و  ضرورت و نیازی که داریم را براساس نظر خود خیرین بررسی کنیم. طبیعتا اولویت اول اشتغال است، اما بازهم ما نباید این اولویت‌بندی‌ها را مشخص کنیم و خود خیرین باید معین کنند. هم‌چنین حمایت از دانش‌آموزان را داریم و باید به کارهای گفتمان‌سازی و رسانه‌ای نیز دقت داشت. 

وی با اشاره به دیگر اقدام زیربنایی یاریگران زندگی، گفت: اقدام زیربنایی دوم که باید در استان‌ها انجام شود، ظرفیت‌سازی‌های رسانه‌‌ای و فضای مجازی است. باید شبکه سیستماتیک دقیق در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم. بخشی از این کار می‌تواند در فضای مجازی باشد، بخشی می‌تواند به راه‌اندازی یک سایت فعال معطوف شود و بخشی دیگر ایجاد سامانه‌های هوشمند است. پیشنهاد من این است که هیئت امنا، کمیته‌های تخصصی تشکیل دهد. 

زمینه مشارکت و حضور آحاد مردم در یاریگران زندگی فراهم شود

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: نگاه ما در مشارکت، نگاه بسیار وسیعی است و این کار باید با شما رقم بخورد. در حقیقت، ما باید زمینه مشارکت و حضور آحاد مردم در حوزه‌های مختلف و ظرفیت‌های متنوع در این کار خیر را فراهم کنیم. شاید یک معلم خوب بتواند خدمات قابل توجهی را به ما ارائه بدهد و ما باید از ظرفیت او استفاده کنیم.

وی اضافه کرد:بنده بارها تاکید کرده‌ام که ارزش کار خیرین به میزان پولی که کمک می‌کنند، نیست، بلکه وابسته به جریان فرهنگی است که در جامعه ایجاد می‌کند. در حقیقت، مهم‌تر از آنکه دست کسی را می‌گیریم این است که یک فرهنگ متعالی را در جامعه بسط و نشر می‌دهیم.

ظرفیت‌های جامعه است

محمد جمالو، معاون کاهش تقاضا و امور مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از این جلسه، گفت: اپیدمی خطرناکی به عنوان اعتیاد در کل جهان وجود دارد و ایران هم درگیر این اپیدمی است.

وی ادامه داد:‌گزارش‌های رسمی، افزایش 30 درصدی اعتیاد در کل دنیا را تایید کرده است و ایران هم از همین شرایط برخوردار است و چه بسا به دلیل همسایگانش از شرایط خطرناک‌تری برخوردار باشد. راه درمان و کنترل اعتیاد استفاده از همه ظرفیت‌های جامعه است. اگر بخواهیم فقط از حاکمیت انتظار داشته باشیم نمی‌توانیم شاهد اتفاق خاصی باشیم.

جمالو گفت:‌اگر اینجا هستیم برای نسل آینده خود و فرزندان‌مان دغدغه داریم. ستاد هم این دغدغه را دارد و تسهیل‌گری می‌کند. اگر با هم به فهم مشترک برسیم و برنامه مشخصی داشته باشیم، می‌توانیم افق‌گشایی جدیدی در این حوزه برای کشور داشته باشیم. 

تلویزیون اینترنتی خیرین راه‌اندازی می‌شود/ ۲ ساعت برنامه زنده در هفته

علیرضا نبی نیز در سخنانی بیان داشت: امروز دور هم جمع شدیم تا هیأت مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی را معین کنیم؛ بدانید که قرار نیست کار کوچکی انجام بدهیم و به همین دلیل نیاز به همت عالی داریم. اولین قدم ما راه‌اندازی اولین تلویزیونی اینترنتی خیرین کشور است.

نبی افزود:‌به محض اینکه هیأت مدیره انتخاب شود، اولین کارش تصویب این تلویزیون خصوصی و اینترنتی خواهد بود. این تلویزیون هر هفته 2 ساعت برنامه زنده خواهد داشت و از دیگر مراسمات مجمع نیز تولید محتوا خواهد داشت. به عبارت دیگر، این تلویزیون اولین صدا و تصویر خیرین سراسر کشور است. 

وی ادامه داد: به چند نفر از دوستانم برای راه‌اندازی این تلویزیون اینترنتی فراخوانی دادم و تاکنون ۱۱ استودیو اعلام آمادگی کرده‌اند که ظرفیت خود را به صورت رایگان در اختیار ما بگذارند. هم‌چنین ۴۲ تهیه‌کننده، فیلمبردار و عکاس با من تماس گرفته و اعلام کردند که به صورت رایگان فعالیت می‌کنند. از سویی دیگر اولین تقاضای دادن شعبه بین‌الملل به هرات برای استفاده از دانش‌ ما مطرح شده است. یکی از دوستانم در هرات با من تماس گرفت و گفت که می‌خواهیم شعبه‌ای داشته باشیم. 

یاریگران زندگی یک آهنرباست که می‌خواهد براده‌ها را جمع کند

نبی با اشاره به گردهمایی جمع زیادی از خیرین در یاریگران زندگی، گفت: تا پیش از این، با تبری کند، سراغ درخت تنومند و نحس اعتیاد و تجارت آن رفته‌ بودیم و مشخص بود که امکان پیشرفت وجود ندارد، اما اکنون تبدیل به یک گروه بزرگ با ظرفیت‌های متنوع شده‌ایم. در حقیقت، قبلا همه ما متفرق بودیم اما اکنون کنار یکدیگر ایستاده‌ایم.

وی متذکر شد:‌توصیف بنده این است که یاریگران زندگی یک آهنرباست که می‌خواهد براده‌ها را جمع کند تا تبدیل به یک آهن قوی شده و این درخت نحس را قطع کند. 

تعریف معتاد به‌روزرسانی شود

شیدا مهنام،سخنگوی هیأت مدیره در بخش دیگری از این جلسه سخنرانی کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد، به‌روزرسانی تعریف معتاد است؛ چرا که هنوز در اسناد ما این تعریف به روزرسانی نشده است. بنده معتقدم که یکی از کارهای مهم یاریگران زندگی این است که ضمن به‌روزرسانی این تعریف، سراغ کشورهای دیگر رفته و بهترین نمونه‌ها از مبارزه با موضوع مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد:‌ باید با کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و ... که از نظر فرهنگی و سیاسی به ما نزدیک بوده و کشورهای اسلامی‌اند، ارتباط برقرار کنیم تا از تجربیات‌شان در این زمینه استفاده کنیم. باید مطالعات تطبیقی انجام دهیم تا از استانداردهای روز دنیا عقب نمانیم. 

مهنام اضافه کرد: معتقدم که برای اثرگذاری یک اقدام، باید سراغ خود مردم برویم. باید به مدرسه‌ها برویم، چرا که متاسفانه سن اعتیاد به کلاس‌های چهارم و پنجم دبستان رسیده است. باید هدف خود را از فضای دور میز بیرون ببریم تا کار اثرگذار شود. نمونه این موضوع را می‌توان در سرود مردمی «سلام فرمانده» دید که بسیار اثرگذار بود. از سویی دیگر، لازم است که یاریگران زندگی با مجامع بین‌المللی ارتباط بگیرد. 

در بخش پایانی این جلسه، انتخابات هیئت مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی برگزار شد. در این بخش ۱۳ نفر برای حضور در هیأت مدیره نامزد شده و ۳ نفر دیگر نیز برای حضور به عنوان بازرس کاندید شدند. پس از برگزاری مراسم انتخابات با حضور اعضای هیأت امنا یاریگران زندگی، ۹ نفر به عنوان عضو هیأت مدیره و ۲ نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.  

در پایان پس از رای گیری، حسن حمزه‌زاده، علیرضا نبی، محمد جمالو، محمدعلی روحی فردپور ، رمضانعلی سنگدوینی، آراز محمد کُر، حبیب الله نیکنام، اکبر رجبی و شیدا مهنام  به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.

پایان پیام/ ت 57

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول