اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

آخرین وضعیت حاجی ایرانی در زندان عربستان/ وکلای سعودی حاضر نشدند وکیلش شوند+فیلم

حاجی ایرانی حدود 3 ماه در زندان سعودی‌هاست و با وجود پیگیری‌ها، همچنان عربستان حاضر به آزادی او نشده است. از طرفی ویزای نماینده حج و زیارت از سوی سعودی‌ها تمدید نشد و هیچ وکیلی هم در عربستان وکالت حاجی ایرانی را قبول نکرده است.

آخرین وضعیت حاجی ایرانی در زندان عربستان/ وکلای سعودی حاضر نشدند وکیلش شوند+فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: هم‌زمان با ایام حج تمتع، چند حاجی ایرانی به بهانه‌های مختلف توسط سعودی‌ها دستگیر شدند که برخی از آنها پس از بررسی موضوع آزاد و به کشور بازگشتند، اما «خلیل دردمند» یکی از حجاج ایرانی که در عید قربان به دلیل انداختن عکسی از شهید قاسم سلیمانی با کعبه دستگیر شده، همچنان بعد از گذشت حدود سه ماه در زندان‌های سعودی است.در سامانه فارس من نیز کمپینی برای آزادی این حاجی کشورمان تشکیل شده است. (اینجا بخوانید)


عکسی که موجب دستگیری حاجی ایرانی در عربستان شد

پس از اینکه طرف سعودی حاضر به رهایی جوان کشورمان نشد، با توجه به نبود روابط سیاسی با عربستان از سال ۹۴، پیگیری‌ها برای وضعیت خلیل دردمند از راه‌های مختلف آغاز شد و نه تنها نمایندگان سازمان حج و زیارت، بلکه مسؤولان وزارت امور خارجه نیز این موضوع را بررسی کردند که در نخستین اقدام پس از رسانه‌ای شدن موضوع، وزیر امور خارجه کشورمان با خانواده این حاجی صحبت و آن‌ها را در جریان آخرین اقدامات قرار داد.

اکنون با گذشت حدود سه ماه که حاجی ایرانی همچنان در زندان سعودی‌هاست، وضعیت آزادی این حاجی ایرانی نامعلوم است و حتی سعودی‌ها با ثبت تلفن همراه خلیل دردمند و حتی بررسی فعالیت او در شبکه‌های اجتماعی، جرم او را سنگین‌تر کرده‌اند که این موضوع نگرانی خانواده این جوان کشورمان را چند برابر کرده است. با توجه به نبود روابط سیاسی با عربستان، پیگیری پرونده حاجی ایرانی با مشکلاتی مواجه است.

 

توضیحات رئیس سازمان حج و زیارت درباره حاجی ایرانی در زندان عربستان

سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین پیگیری‌ها و وضعیت کنونی زندانی ایرانی در عربستان چنین روایت می‌کند:

عربستان جرم خلیل دردمند را به خاطر تصویری از حاج قاسم، امنیتی دانست!

در حج تمتع ۱۴۰۱ ما چهار مورد دستگیری خاص داشتیم که از طرف کشور میزبان به عنوان دستگیری و بازداشت امنیتی اعلام شد. از جمله آنها خلیل دردمند بود که در بازداشت هستند. سه نفر دیگر بعد از یک روز تا یک هفته آزاد شدند. آنچه از سوی عربستان اعلام شد، گفتند جرم امنیتی است. در ۱۰ روز نخست، روز هر روز نماینده سازمان حج و زیارت به بازداشتگاه می‌رفت و برای او غذا می‌بُرد و از او دلجویی می‌کرد. 

در آن زمان اعلام کردند که به خاطر عکس انداختن با تمثال مبارک شهید قاسم سلیمانی این بازداشت انجام شده است. البته اگر بعداً چیزی اضافه شده، به ما اعلام نشده است.

نماینده سازمان حج و زیارت تا روز آخر ماه محرم در عربستان و مکه حضور داشت و هر روز یا به اداره امن در مکه یا اداره امن در جده مراجعه و این موضوع را پیگیری می‌کرد. اما تنها پاسخ آن‌ها این بود که این موضوع امنیتی و در حال رسیدگی است. به همین دلیل هم جوابی روشنی به ما ندادند.

عربستان همچنان پاسخی به پیگیری‌ ما نداده است

در نهایت مکاتبه مفصلی از مسیر نیویورک برای طرف سعودی و هم وزیر حج عربستان ارسال کردیم که ۱۸ مورد از پیگیری‌ها را تیتر کردیم که مثلا در چه تاریخ‌هایی به پلیس یا اداره امن مراجعه کرده بودیم. پاسخ وزارت حج عربستان این بود که ما پیگیری شما را به وزارت امن اعلام کردیم و منتظر پاسخ هستیم، اما تاکنون جوابی از آنها به ما داده نشده است.

ویزای نماینده سازمان حج در عربستان برای پیگیری آزادی حاجی کشورمان تمدید نشد

موضوعی که الان در حال انجام است، این است که چون ویزای نماینده ما تمام و از سوی عربستان تمدید نشد، او به کشور بازگشته است. اما معاونت کنسولی وزارت خارجه که متولی حمایت کنسولی از اتباع ایرانی است، موضوع را پیگیری می‌کند. از نمایندگی ایران در نیویورک و حافظ منافع عربستان در تهران که سوییس است، موضوع مدام پیگیری می‌شود و بنده هم در جریان هستم.

هیچ وکیل سعودی حاضر نشد وکالت حاجی ایرانی را قبول کند

نکته دیگر این است که ما بسیار تلاش کردیم تا وکیل سعودی پیدا کنیم تا کار وکالت را در نبود ما پیگیری کند. اما هیچ وکیلی حاضر نشد موضوع را بر عهده بگیرد و هر کدام می‌گفتند چون جرم ایشان امنیتی است، ما برای خودمان نگران هستیم. بر همین اساس، تا این لحظه نتوانستیم وکیلی پیدا کنیم. این کلیت دستگیری و پیگیری‌ها بود.

پیگیری برای آزادی حاجی ایرانی در عربستان از راه‌های مختلف ادامه دارد

در حاضر هم از کانال‌های مختلف همچون «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، مسؤولان کشور عمان، نمایندگی سوییس در تهران و همچنین نمایندگی ما در نیویورک این موضوع در حال پیگیری است. اما تاکنون آن‌ها هم از طرف سعودی جوابی نگرفته‌اند.

به گزارش فارس، یکی از راه‌های پیگیری آزادی حاجی ایرانی از سوی نماینده ایران در نیویورک در حال انجام است که به گفته منابع آگاه در سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک هم این موضوع مطرح و تلاش برای آزادی این حاجی ایرانی با توجه به نبود روابط سیاسی با عربستان انجام شده است. خلیل دردمند که با مادرش از دُرچه اصفهان به حج تمتع سال ۱۴۰۱ مشرف شده بود، در روز عید قربان در جوار کعبه دستگیر و زندانی شد. بر همین اساس، مادر این حاجی به تنهایی به کشور بازگشت و خانواده این جوان اصفهانی منتظر بازگشت فرزندشان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول