اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

احداث ۱۸۱ کلاس درس در خراسان جنوبی / ۳۶۰ کلاس در استان مورد نیاز است

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از ساخت ۱۸۱ کلاس درس طی یک سال گذشته در قالب ۵۳پروژه با ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: در حال حاضر ۳۶۰ کلاس درس در خراسان‌جنوبی مورد نیاز است.

احداث ۱۸۱ کلاس درس در خراسان جنوبی / ۳۶۰ کلاس در استان مورد نیاز است

خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی، سمیه محمدی؛ آموزش یکی از پایه‌های اصلی توسعه هر جامعه‌ای بوده که می‌تواند در تربیت و پویایی نسل آینده بسیار حائز اهمیت باشد.

کمک خیران در امر مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس به ویژه در مناطق محرومی مانند خراسان‌جنوبی کاری بسیار پسندیده و ارزشمند در توسعه آموزش است.

اما کمبود فضاهای آموزشی در برخی از مناطق استان وجود داشته که در این راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با «محمود چاوشان»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی به گفت‌‌وگو پرداخته است.

فارس: لطفا به عنوان اولین سوال در رابطه با کمبود فضاهای آموزشی در استان توضیح دهید؟

چاوشان: کل کمبود فضاهای آموزشی استان مربوط به حاشیه شهر بیرجند و مساکن مهر در برخی از شهرستان‌ها به ویژه در مرکز استان است.

در مجموع ۱۷ هزار واحد مسکن مهر در مرکز استان تاکنون تحویل شده که کلاس مورد نیاز برای این مساکن ۵۱۷ کلاس می‌باشد و از این تعداد ۱۹۳ کلاس تحویل شده، ۴۸ کلاس در دست اجرا بوده و ۲۷۰ کلاس باقی مانده که این تعداد در چند مجتمع مسکونی مهر زمین برای ساخت‌وساز وجود ندارد بنابراین عملا ۲۰۰ کلاس درس در مساکن مهر مورد نیاز است.

در مجتمع‌های مسکن مهری که زمین برای واگذاری ساخت مدارس وجود ندارد نزدیک به مجتمع‌هایی بوده که دارای مدرسه هستند و مشکل چندانی وجود ندارد.

فارس: لطفا بفرمایید در هر منطقه از شهر بیرجند که اعلام کردید و همچنین در سایر شهرستان‌ها چند کلاس درس مورد نیاز است؟

چاوشان: ۱۰۰ کلاس درس در حاشیه شهر بیرجند مورد نیاز بوده و مجموع نیاز فضاهای آموزشی در مرکز استان ۳۰۰ کلاس درس است.

همچنین در سایر شهرستان‌های استان نیاز به ساخت ۶۰ کلاس درس وجود دارد.

فارس: در طی یک سال گذشته تعهد خیران برای مدرسه‌سازی در استان چقدر بوده و چه میزان محقق شده است؟

چاوشان: سال گذشته تعهد خیران مدرسه‌ساز برای کمک به مدرسه‌سازی در استان ۶۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان بیش‌از ۸۵ درصد آن محقق شده است.

از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ۲۵ میلیارد تومان برای حاشیه شهر بیرجند مصوب شده و از محل کمک خیران نیز ۲۰ میلیارد تومان قرار شده که در این راستا پروژه‌هایی در استان آغاز شده است.

این پروژه‌ها شامل ۱۲ کلاس درس در دستگرد، شش کلاس درس در حاجی‌آباد بیرجند، دو کلاس درس در امیرآباد و ۱۲ کلاس درس در سایت زعفرانیه می‌شود.

پروژه دو کلاسه امیرآباد در ابتدای مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی پروژ‌ه‌ها نیز ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فارس: از محل اعتبارات دولتی در یک سال گذشته چه میزان اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس استان اختصاص یافته است؟

چاوشان: سال گذشته ۲۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی اختصاص یافته که نسبت به سال ۹۹ به میزان ۱۳۲ درصد رشد داشته که این میزان اعتبار بی‌سابقه بوده است.

از این میزان ۵۳ میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، ۱۰ میلیارد تومان برای هنرستان‌ها، ۱۵ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم‌های گرمایشی و ۴ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم‌های سرمایشی هزینه شده است.

فارس: در حال حاضر علاوه بر پروژه‌های ذکر شده آیا پروژه آموزشی دیگری در استان در دست اجرا بوده لطفا در مورد اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها نیز توضیح دهید؟

چاوشان: برای تکمیل مجتمع آموزشی امام رضا(ع) در مهر شهر ۳۰ میلیارد تومان و برای احداث ۱۷۷ کلاس درس در مساکن مهر استان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

فارس: در یک سال گذشته چند پروژه در استان احداث شده لطفا به طور کامل توضیح بفرمایید؟

چاوشان: در یک سال گذشته ۵۳ پروژه شامل ۱۸۱ کلاس درس در استان تکمیل و تحویل شده است.در مدت فعالیت دولت سیزدهم نیز ۹۱۱ کلاس درس، ۶۰۷ فضای جانبی استانداردسازی سامانه گرمایشی آن صورت گرفته است.

همچنین چهار پروژه ورزشی شامل سالن ورزشی شهدای معلم طبس، استخر دانش‌آموزی زیرکوه، سالن ورزشی ریحان‌النبی قاین و سالن تیراندازی شهپر بیرجند در سطح استان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان اجرا و تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

سخن پایانی: اتمام و به سرانجام رساندن پروژه‌ها نیاز به حمایت و کمک خیران داشته تا بتوانیم فضاهای آموزشی مناسبی را برای دانش‌آموزان و علم‌آموزی فراهم کنیم.

انتهای پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول