اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تضمین رشد تولید صنعت با تامین برق پایدار/ زیر پوست کارخانه‌های کشور چه می‌گذرد

تامین پایدار برق صنایع کشور سبب شده شاهد روند افزایش شاخص تولید صنعتی کشور باشیم و افزایش 6.7 درصد در این شاخص طی مرداد 1401 اتفاق بیفتد.

تضمین رشد تولید صنعت با تامین برق پایدار/ زیر پوست کارخانه‌های کشور چه می‌گذرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آمارهای تولید و صادرات صنایع کشور در تابستان سال 1401، از حال خوب صنعت خبر می‌دهد، برای مثال، رشد تولیدات صنایع بورسی پس از 2 سال که در تابستان به دلیل محدودیت گسترده تامین برق روند نزولی را طی می‌کرد، در تابستان سال 1401 مثبت شد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص صنعتی شرکت‌های بورسی که در مرداد سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6 درصد رسید، حالا در مرداد سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد رشد را تجربه کرده است.

* جزئیات تولید صنایع بورسی در مرداد سال 1401

این شاخص که با پایش 280 شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس به دست آمده است، بیش از 50 درصد تولید کشور را نمایندگی می‌کند، این تعداد شرکت‌ها می‌توانند نماینده بخش مهمی از وضعیت صنعت کشور باشند.

با توجه به این مسئله بر اساس آمار پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی، صنایع کانی‌های غیر فلزی که صنعت سیمان به عنوان یکی از راهبردی‌ترین صنایع کشور در این بخش متمرکز شده است، در مردادماه سال 1401 نسبت به سال گذشته رشد 5.9 درصدی را به ثبت رسانیده است.

همچنین تولید صنعتی فلزات اساسی از جمله، فولاد، مس و آلومینیم نیز که 20 درصد از صنایع کشور را به خود اختصاص می‌دهند نیز در مردادماه 8.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

در صنایع شیمیایی نیز که عمده آن‌ها در شهرک‌های صنعتی متمرکز شده‌اند، رشد 3.2 درصدی به ثبت رسیده و از سوی دیگر در صنعت خودرو و قطعات که بخش عمده صنایع خرد کشور در خارج از شهرک‌های صنعتی در این بخش واقع شده است، 22.1 درصد رشد در آمار تولید صنعتی بورسی به ثبت رسیده است.

تولید صنایع دارویی نیز در مردادماه سال 1401 نسبت به مردادماه سال 1400 با 1.7 درصد همراه شده است.

*واکاوی شرایط تامین برق واحدهای صنعتی

با توجه به جزئیات آماری ارائه شده از وضعیت تولید صنایع بورسی، یک مسیر کنترل دیگر برای صحت‌سنجی حال بخش صنعت، توجه به آمار انرژی است. بر این اساس، افزایش مصرف برق صنایع بیانگر آن است که میزان تولید صنایع نسبت به سال گذشته بیشتر از قبل شده و یک شاخص مثبت در بخش تولید کشور است.

بر این اساس با توجه به به‌روزترین آمار رسیده از شرکت مدیریت شبکه برق از ابتدای دوره مدیریت مصرف برق یعنی 15 خرداد تا 29 مرداد سال 1401، مصرف برق صنایع سیمان 1400 هزار مگاوات ساعت به ثبت رسیده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته، صنعت سیمان تنها 1268 هزار مگاوات ساعت برق در مدت مشابه مصرف کرده است.

به عبارت دیگر، صنعت سیمان در بازه زمانی یاد شده یعنی فصل گرم سال 1401، میزان 10.45 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته برق دریافت کرده است.

*رشد 17.32 درصدی مصرف برق صنعت فولاد در سال جاری نسبت به سال گذشته

در بخش صنایع فولاد، طی بازه زمانی 15 خرداد تا 29 مرداد‌ سال 1401، مصرف برق به 5586 هزار مگاوات ساعت رسیده در حالی که سال گذشته، این آمار نهایتا به 4761 هزار مگاوات ساعت رسیده بود. بر این مبنا در صنایع فولاد نیز شاهد رشد 17.32 درصدی مصرف برق بوده‌ایم.

با توجه به آمار ارائه شده در صنعت فولاد و صنعت سیمان، مجموع انرژی مصرف شده توسط صنایع کشور در فصل گرم سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 14.22 درصدی را تجربه کرده که این میزان تولید برق در نهایت به افزایش تولید ختم می‌شود.

بر این اساس در فصل گرم سال 1401، شاهد مصرف برق به میزان 11354 هزار مگاوات بودیم، در حالی که سال گذشته این عدد 9941 هزار مگاوات بوده است.

*حال صنایع کشور خوب است

در همین راستا، محمدجواد پارسافر، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:« در تابستان سال جاری شاهد این مسئله هستیم که رشد صنعتی به بالاترین حد خود رسیده است و از سوی دیگر موجودی انبار هم عمدتا افزایش است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:« کنار هم قرار دادن این دو شاخص به معنای آن است که سمت عرضه به خوبی توانسته رشد کرده و این رشد از میزان فروش و تقاضای بازار بیشتر بوده است.»

به گزارش فارس، در سال جاری رشد 6 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی در کنار سخت‌گیری دولت برای صرفه‌جویی ادارات زمینه بهبود شرایط تامین برق در بخش صنایع و خانه‌های مردم را به وجود آورده است.

پایان پیام/ ت 1

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول