اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی در سواحل دریای خزر

یک پژوهشگر گفت: مطالعات انجام شده روی رسوبات کواترنری دریای خزر، توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی را در سواحل دریای خزر تایید می‌کند؛ اما میزان نفوذ گدازه‌ها ، لاهار و جریان پیروکلاستیک صرفا به دره‌های اطراف دماوند محدود می‌شود.

توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی در سواحل دریای خزر

همایون خوشروان یک پژوهشگر در ارتباط با خاکسترهای آتشفشان دماوند امروز در گفتگو با فارس اظهار کرد: دره ناندل در یال شمال شرقی آتشفشان دماوند شکل گرفته است که اگر خدای ناکرده آتشفشان دماوند فوران کند مخاطرات آن می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: جریان‌های لاهار با تخته سنگ‌های بزرگ همراه با خاکسترهای آتش‌فشانی و بارندگی به سمت پایین حرکت کرده و هر چه در مسیر قرار دارد را تخریب می‌کنند.

این پژوهشگر بیان کرد: خاکسترهای آتشفشانی ممکن است باعث خفگی افرادی شوند که در پیرامون آتشفشان وجود دارند.

وی بیان کرد: مواد آتشفشانی شامل جریان پیروکلاستیک با ذرات قلوه سنگی آندزیتی، بازالت و گوگرد در درون سیمان خاکستر آتشفشانی بوده که در قسمت میانی توالی رسوبات خاکستر آتشفشانی یا توف نهشت یافته است.

این پژوهشگر اضافه کرد: نکته جالب توجه در این میان جریان‌های پیروکلاستیک بسیار شدید با دانه بندی بسیار درشت دانه تر در دره ناندل نسبت به دره گزنه است و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که کوه دماوند در زمان آتشفشانی بیشتر مناطق شمال شرقی را دچار تخریب و ویرانی قرار می‌دهد، رشد زبانه آتشفشانی از جنس آندزیت در دره ناندل هم این موضوع را تایید می‌کند.

خوشروان تصریح کرد: ترکیب ساختاری و فیزیوگرافی آتشفشان دماوند نشان می‌دهد که شعاع تاثیر پراکنش گدازه، خاکستر آتشفشان،  بمب‌های آتشفشانی و لاهار   و جریان‌های پیروکلاستیک بیشتر متوجه یال شمالی آتشفشان دماوند است، بنابراین پتانسیل خطر آتشفشان دماوند در مناطق مشرف به سواحل دریای خزر، آمل ، نمارستاق، دریوک بسیار بیشتر بوده است.

وی گفت: در مطالعاتی که بر روی رسوبات کواترنری دریای خزر داشتم خاکسترهای آتشفشانی در اعماق زمین در زمان آشکوب باکووین یعنی حدود ۴۰۰ هزار سال قبل مشاهده شد و این موضوع به خوبی توزیع و نهشت خاکستر آتشفشانی را در سواحل دریای خزر تایید می‌کند؛ اما میزان نفوذ گدازه‌ها ، لاهار و جریان پیروکلاستیک صرفا به دره‌های اطراف دماوند محدود می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول