اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط راهبردی محور دیدار سران ازبکستان و هند

سران ازبکستان و هند در شهر «سمرقند» چشم انداز تحکیم بیش از پیش شراکت راهبردی بین دو کشور را بررسی کردند.

روابط راهبردی محور دیدار سران ازبکستان و هند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند که برای حضور در نشست شورای سران سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان سفر کرده در شهر «سمرقند» چشم انداز تحکیم بیش از پیش شراکت راهبردی بین دو کشور را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای این دیدار هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال هند را صمیمانه تبریک گفت.

طرفین تعمیق بیش از پیش همکاری‌های متقابلاً سودمند و توسعه روابط شراکت راهبردی را بررسی کردند.

همچنین بر سیر توسعه روابط دوجانبه ازبکستان و هند و آمادگی برای اقدامات مشترک در همه زمینه‌های مورد علاقه متقابل تاکید شد.

سران دو کشور به رشد حجم مبادلات بازرگانی اشاره کردند که از ابتدای سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی 30 درصد رشد داشته و طی 6 سال گذشته  تعداد شرکت‌های مشترک 5 برابر افزایش یافته است.

همچنین در این دیدار اذعان شد: پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های فناوری‌های اطلاع رسانی، بهداشتی، داروسازی، کشاورزی و گردشگری با موفقیت اجرا می‌شود. 

طرفین تاکید کردند که مبادلات بازرگانی دو کشور را در سال‌های آینده به یک میلیارد دلار برسانند.

سران دو کشور همچنین بر لزوم تصویب و اجرای سریع برنامه‌های همکاری‌های متقابل در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی و آموزشی و همچنین موافقت‌نامه‌هایی در مورد تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها تاکید کردند.

سران دو کشور برای تحکیم روابط مشارکتی بین مناطق دو کشور توجه ویژه داشتند.

علاوه بر این، بر علاقه مندی ازبکستان بر تقویت روابط حمل و نقل با هند از جمله با استفاده از بندر «چابهار» تاکید شد.

طرفین نتایج اولین نشست ویدئویی هند و آسیای مرکزی را بسیار ارزشمند خواندند و بر اهمیت اجرای عملی توافقات به دست آمده در چارچوب این قالب تاکید کردند.

همچنین از طرف هند بابت حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تقویت به هم پیوستگی بین آسیای مرکزی و جنوبی قدردانی شد.

طرفین در مورد کمک‌های بشردوستانه و مساعدت برای بازسازی اقتصادی افغانستان تبادل نظر کردند. «نارندرا مودی» تلاش‌های ازبکستان را در این راستا بسیار ارزشمند خواند.

سران دو کشور در پایان این دیدار در مورد  اقدامات تکمیلی برای پیشبرد پروژه‌های مشترک و برنامه‌های همکاری در حوزه‌های اولویت‌دار به توافق رسیدند.

هندوستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 26 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 18 مارس سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول