اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

آخرین وضعیت تردد در مرزهای خوزستان/ از شکست رکورد تعداد زائرین تا نبود گره ترافیکی در مرزها

قصه‌ی اربعین 1444 نیز با سطوری برجسته‌ از جنس دیانت، ایمان، اصالت و آزادگی بر پیشانی ماه محرم‌الحرام به یادگار ماند تا جهانیان بدانند که بر عزای نوه‌ی رسول خدا(ص) در دل‌های شیعیان پایانی نیست.

آخرین وضعیت تردد در مرزهای خوزستان/ از شکست رکورد تعداد زائرین تا نبود گره ترافیکی در مرزها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قصه‌ی اربعین 1444 نیز با سطوری برجسته‌ از جنس دیانت، ایمان، اصالت و آزادگی بر پیشانی ماه محرم‌الحرام به یادگار ماند تا جهانیان بدانند که بر عزای نوه‌ی رسول خدا(ص) در دل‌های شیعیان پایانی نیست و تا نفس باقی است فریاد مظلومیت حسینِ شهید به سویِ آسمان بلند است.  

امام حسین (ع) برای احیای دین جدش قیام کرد و اربعین روزی است که شیعیان و دلدادگان مکتب سیدالشهدا همه ساله در هر نقطه‌ از جهان که باشند سنتِ حسنه عزاداری برای مولایشان را با گام نهادن در طریق‌الحسین و شرکت در پیاده‌روی اربعین زنده نگه می‌دارند.

شکوه حضور

امسال در آیین پیاده‌روی اربعین خیل عظیمی از مسلمانان راهسپار سرزمین‌های مقدس عراق شدند و صحنه‌های بی‌بدیلی از شکوه حضور را در مسیر مشایه خلق کردند و با خروج حدود 3 میلیون زائر از مرزهای کشورمان تا به امروز رکورد سفرهای زائران ایرانی برای شرکت در آیین اربعین شکسته شده است.

در دو روز باقی مانده به اربعین حسینی، موج بازگشت زائران به کشور شدت یافته است و در محورهای خوزستان ترافیکِ پرحجمی گزارش شده است. از نیمه شب گذشته و همزمان با ازدحام مردم در دو پایانه‌ی مرزی شلمچه و چذابه، سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان از زائران درخواست کرده است که برای بازگشت به شهرهای خود عجله نکنند و قبل از بازگشت در مواکب استراحت کافی داشته باشند.

تردد در شلمچه سنگین‌تر است

به گزارش خبرنگار فارس مستقر در مرز شلمچه، میزان تردد زائران از این پایانه‌ی مرزی نسبت به پایانه‌ی مرزی چذابه بیشتر است. در عین حال در این نقطه صفر مرزی، ازدحام خودروهای پارک شده در دو سمت مسیر، شرایط را برای حرکت ماشین‌ها دشوار ساخته است و این امر سبب ایجاد بار ترافیکی و ازدحام زائران در محل پایانه مرزی شلمچه شده است.

اما مرز چذابه خلوت‌تر و ترافیک در این پایانه‌ی مرزی روان‌تر است و در حال حاضر ورود و خروج زائران بدون هیچ مشکلی در جریان است.اگر چه به علت گرمای بالای هوا زائران ساعات اولیه روز و شب‌‌ها را برای خروج از کشور ترجیح می‌دهند اما سیل جمعیت زائران بازگشته از عتبات بیش از آمار خروج از کشور است.

بر اساس گزارش خبرنگار فارس مستقر در مرز چذابه، زائران پس از ورود به کشور توسط دستگاه‌های اتوبوس واحد از نقطه صفر مرزی به سمت محوطه خروجی منتقل می‌شوند. وسایل حمل و نقل نیز به میزان کافی و به صورت رایگان برای جابه‌جایی مسافران مهیا است و مدت انتظار مسافر پس از ورود به کشور تا سوار شدن در اتوبوس‌ها کمتر از دو دقیقه است.

با توجه به اینکه زائرانی که با خودروهای شخصی به مرزها مراجعه می‌کنند، خودروهای خود را در پارکینگ‌ها نگهداری می‌کنند و از پارکینگ تا محل پایانه را با وسایل نقلیه عمومی طی می‌کنند، بار ترافیک در مسیر چذابه کاهش یافته است.

نارضایتی زائران دیگر استان‌ها

یکی از نارضایتی‌های که در مرز چذابه وجود دارد مربوط به زائران استان‌های دیگر است، زائران شهرستانی می‌گویند که باید اتوبوس‌هایی جهت انتقال زائران به مرکز استان تعیین شود تا زائران به راحتی از ترمینال به شهرهای خود برگردند.

آن‌ها با انتقاد از  تفاوت  نرخ کرایه‌ها در مرز، اظهار می‌دارند که برخی مسافرکش‌ها اعم از اتوبوس، تاکسی و  ون  به سلیقه خود نرخ کرایه‌ها را افزایش می‌دهند اما در بین مسافرکش‌ها کسانی هم هستند که به زائران می‌گویند  هر میزان کرایه‌ای که پرداخت کردی قبول است.

استقرار 120 دستگاه اتوبوس در شلمچه  و 20 اتوبوس در چذابه

محمد جولانژاد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز ساعاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی شلمچه و ۲۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی چذابه برای انتقال زائران اربعین حسینی(ع) به سایر نقاط کشور و پایانه مسافربری اهواز در نظر گرفته شده است.

جولانژاد بیان کرد: ۲۰ دستگاه اتوبوس زائران را از مرز چذابه به استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و شهرهای مسیر این استان ها و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس زائران را از شلمچه به استان های چهارمحال و بختیاری، کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و هرمزگان منتقل می کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و  نقل جاده ای خوزستان تصریح کرد: علاوه بر این طبق مذاکرات صورت گرفته در صورت نیاز به ویژه در زمان اوج زائران، از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی سایر ارگان ها، سازمان ها و  شرکت های تولیدی استفاده خواهد شد.

مرزهای خوزستان گره‌ ترافیکی ندارند

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از زائران درخواست کرد که برای بازگشت به شهرهای خود عجله نکنند و قبل از بازگشت در مواکب استراحت کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ترافیک سنگین اما روان و بدون گره‌ترافیکی است، اظهار کرد: در دو سه روز اخیر شاهد افزایش بازگشت زائران اربعین حسینی از کربلای معلی هستیم. به همین دلیل ترافیک در جاده‌های خوزستان به سمت سایر استان‌ها پرحجم، اما روان است. و گره ترافیکی و مشکلی در تردد در محورهای استان وجود ندارد.

سرهنگ دولتشاهی استراحت کافی را برای رانندگان لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: زائران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شاهد بروز حوادث تلخ و ناگوار نباشیم و به سلامت به مقصد برسند.

بازگشت یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به کشور

سرتیپ محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در جریان بازدید از پایانه مسافری مرزی چذابه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: همه امکانات برای بازگشت روان و بدون معطلی زائران به کشور بسیج شده و عوامل انتظامی توان خود را برای پذیرش زائران به کار گرفتند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از طریق مرز‌های زمینی وهوایی به کشور بازگشتند و هم اکنون ورودی به کشور بیشتر از عزیمت به کربلا است و در روز‌های آینده بازگشت زائران به اوج خود خواهد رسید.

شرفی عنوان کرد: بر اساس گزارش پلیس گذرنامه فراجا، بیش از سه میلیون زائر برای شرکت در کنگره بین المللی اربعین به کربلای معلا مشرف شدند. خوشبختانه با هماهنگی مسئولان ارتش عراق در بهترین وضعیت ورود به عراق و بازگشت زائران به کشور هستیم.

استقرار تجهیزات حمل و نقل سپاه در مرز شلمچه

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان بازدید از مرز بین‌المللی شلمچه و نظارت بر روند بازگشت زائران از عتبات عالیات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امکانات و تجهیزات حمل و نقل نیروی زمینی سپاه در مرز شلمچه مستقر شده است تا زائران را به مقاصد خود برسانند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: قرار است هزاران دستگاه اتوبوس در چند مرحله زائران را از عراق به مرز شلمچه و از این مرز به عمق کشور جابه‌جا کنند.

برپایی بیمارستان سیار شهید دکتر مجید بقایی

وی افزود: نیروی زمینی سپاه برای خدمات‌‌رسانی به زائرین اربعین حسینی (ع)، مرکز بهداری رزمی جنوب را به نام شهید دکتر مجید بقایی در پایانه مرزی شلمچه راه‌اندازی کرده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سامانه ست بعثت این بیمارستان مجهز به سیستم پذیرش HIS، اورژانس خواهران و برادران، داروخانه، آزمایشگاه، اتاق عمل و سی‌اس‌آر، ریکاوری، رادیولوژی و سونوگرافی است و تا دو روز بعد از مراسم اربعین حسینی به فعالیت ادامه می‌دهد.

ارائه خدمات حوزه سلامت تا خروج آخرین زائر از مرز شلمچه

اسماعیل فراهانی جانشین معاون عملیات سازمان اورژانس نیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هماهنگی‌ها و اقدامات مرتبط با ارائه خدمات حوزه سلامت به زائران کربلای معلی برعهده این کمیته است.

وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای مراجعات ۶۸ آمبولانس، هفت اتوبوس آمبولانس، سه فروند بالگرد، چهار دستگاه موتورلانس، یک دستگاه خودروی ارتباطات سیار و یک دستگاه تعمیرگاه سیار در مرز مستقر هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند.

فراهانی گفت: تاکنون ۸۰ هزار و ۱۲۰ نفر برای دریافت خدمات سلامت و درمانی به مرکز درمانی مرز شلمچه کرده‌اند که بیش از ۷۹ هزار و ۴۰۰ در محل درمان شدند و ۶۴۱ نفر نیاز به اعزام به بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر داشتند.

به گزارش فارس، مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد و مرز چذابه نیز در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان است. شلمچه و چذابه ۲ گذرگاه تردد زایران اربعین حسینی هستند.

پایان پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول