اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 3 سند همکاری توسط روسای جمهور تاجیکستان و چین در «سمرقند»

در دیدار روسای جمهور تاجیکستان و چین در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند»، 3 سند همکاری به امضا رسید.

امضای 3 سند همکاری توسط روسای جمهور تاجیکستان و چین در «سمرقند»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در حاشیه نشست سران کشورهای «شانگهای» در ازبکستان دیدار و طیف وسیعی مسائل همکاری دوجانبه و چندجانبه دو کشور را بررسی کردند.

رحمان در این دیدار توسعه مستمر همکاری‌های تاجیکستان و چین در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، انسانی و امنیتی را مثبت ارزیابی کرد.

ضمن تایید افزایش تجارت متقابل دو کشور که در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 82 درصد افزایش داشته است، اظهار شد: پتانسیل بزرگی برای گسترش بیشتر آن به ویژه در حوزه کشاورزی وجود دارد.

در ادامه نسبت به توسعه بیشتر همکاری در زمینه‌های حمل و نقل و ارتباطات، صنعت، انرژی و فناوری‌های جدید، در بخش‌های اقتصاد دیجیتال و «توسعه سبز» ابراز علاقه و بر اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشخص در این مناطق، توجه ویژه شد.

در این زمینه، علاقه‌مندی طرف چینی در اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق آبی «راغون»، تجدید ظرفیت‌های تولیدی شرکت آلومینیوم تاجیک «تالکو»، پیاده سازی مرحله دوم بزرگراه «دوشنبه-کولما» در اسرع وقت و تدوین پروژه نوسازی بزرگراه «خاروغ-کولما» ابراز شد.

در این زمینه، رئیس جمهور تاجیکستان به دورنمای بزرگ همکاری دو کشور در بخش‌های متالورژی، صنعت سبک و غذایی و تشکیل پارک‌های مشترک صنعتی اشاره کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین در مورد مسائل مهم دستور کار منطقه‌ای و بین المللی از جمله در رابطه به اوضاع در افغانستان تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور چین  اظهار داشت که طرف چینی نگرانی تاجیکستان را در رابطه با وضعیت افغانستان و مشکلات منطقه‌ای مرتبط با آن درک می‌کند و آماده است همکاری نزدیک در زمینه امنیت و تقویت حفاظت از مرزها را با این کشور همسایه ادامه دهد.

وی همچنین بر علاقه‌مندی خود برای گسترش همکاری‌های عملی منطقه‌ای در چارچوب سازوکار «آسیای مرکزی و چین» تاکید کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در پایان این دیدار از همتای چینی خود برای انجام سفر رسمی به «دوشنبه» دعوت کرد.

در پایان این دیدار و با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، 3 سند جدید همکاری از جمله یادداشت‌های ‌تفاهم در زمینه تقویت همکاری‌های سرمایه گذاری در زمینه توسعه سبز و  اقتصاد دیجیتال بین وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان و وزارت تجارت چین و همچنین پروتکل الحاقی اجرای پروژه ساخت بخش‌های از فاز دوم بزرگراه دوشنبه-کولما (مرز چین) به امضا رسیدند.

رئیس جمهور تاجیکستان صبح امروز به منظور شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وارد سمرقند شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول