اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مبلّغ آرژانتینی: رابطه مهدویت و اربعین بعد از سقوط صدام حسین برجسته شد

سهیل اسعد مبلغ آرژانتینی اسلام می‌گوید: بعد از سقوط صدام حسین و برجسته شدن منظر بین‌المللی اربعین، موضوع مهدویت و اربعین باهم آمیختگی بیشتری پیدا کردند که عموم مردم هم بتوانند این ارتباط را درک کنند.

مبلّغ آرژانتینی: رابطه مهدویت و اربعین بعد از سقوط صدام حسین برجسته شد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، ارتباط مهدویت و اربعین حسینی، چندسالی است که در ایام ماه صفر نقل محافل می‌شود و عوام و خواص از آن صحبت می‌کنند. درباره این ارتباط و آمیختگی با سهیل اسعد مبلّغ آرژانتینی اسلام و فعال فرهنگی در آمریکای لاتین (که پیش از این با نام ادگاردو روبین شناخته می‌شد) گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه، حاصل آن را می‌خوانید.

مهدویت غایت اسلام است و گردهمایی اربعین راه رسیدن به آن آرمان و غایت

مهم‌ترین شاخصه گردهمایی اربعین که آن را با موضوع مهدویت گره زده چیست؟

شاخصه‌های زیادی وجود دارد که مهدویت را با اربعین گره زده است، اما من می‌خواهم چندتا از اصلی‌ترینِ این شاخصه‌ها را بیان کنم. اول آن که مهدویت به عنوان یک منظومه ایدئولوژیک احتیاج به یک واقعیت عینی دارد که آن ویژگی‌های ایدئولوژیک را دارا باشد. قیام امام حسین از لحاظ معرفتی برای تحقق آرمان‌های اسلام است و مهدویت تجسم آن آرمان‌ها در قالب یک حکومت عدل الهی است. به تعبیری قیام سیدالشهدا مقدمه تحقق آرمان اسلامی است و مهدویت ذی‌مقدمه آن. مهدویت غایت اسلام است و گردهمایی اربعین راه رسیدن به آن آرمان و غایت نهایی است. 

 استقبال از امام حسین در اربعین استقبال از حضرت حجت است

شاخصه دوم مربوط به امت اسلامی می‌شود، امت اسلام، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های منظومه معرفتی و ایدئولوژیک مهدویت است. چون حکومت عدل الهی قرار است بر مردم اعمال شود و این مردم همان «امت» هستند. گردهمایی اربعین این ویژگی را دارد تا با جمع کردن خیل کثیری از مردم در زمان و مکان واحد راه آن‌ها و غایت ایشان را نشان دهد که این هدف چیزی جز گشتن به دور ولی معصوم نیست. یعنی استقبال از امام حسین در اربعین استقبال از حضرت حجت است. اربعین تجلی ارتباط «امام» و «امت اسلامی» است، موضوعاتی که ما از لحاظ نظری دائما بر آن تأکید داریم نظیر اطاعت از امام و مودت او، در اربعین متجلی و متبلور می‌شود و این ارادت و ارتباط عملی پیروان اهل‌بیت با حضرات، قلب تشیع است.

 مردم می‌توانند در ایام اربعین، طعم سبک زندگی در حکومت امام زمان را بچشند

آیا می‌توان راهپیمایی اربعین را شمّه‌ای از حکومت امام زمان دانست؟

به نظر من مردم می‌توانند در ایام اربعین، طعم سبک زندگی در حکومت امام زمان(عج) را بچشند. ذهنیتی وجود دارد که سبک زندگی مهدوی که آرمانی و ایده‌آل هم هست تنها بعد از ظهور تحقق پیدا می‌کند. این حرف درست است، اما می‌توان در دوره غیبت هم شمّه‌ای از سبک زندگی مهدوی را تجربه کرد، البته نه در ساختار ظاهری بلکه در صفات باطنی مؤمنان. به عبارتی تبلور برخی خصائص مثل وحدت و اخوت، خدمت متقابل مهمان و میزبان، تحمل مشقت و سختی و... همگی در اربعین شمه‌ای از آن رفتارهایی است که در دوره ظهور و زیر سایه حکومت امام زمان عملی خواهند شد. 

رابطه اربعین و اساسا زیارت ائمه با موضوع مهدویت سابقه‌اش به چه زمانی بر می‌گردد؟

مهدویت به عنوان یکی از آموزه‌های اصلی دین ما و از غایت مطلوب بشری، از زمان بعثت رسول و حتی قبل از مطرح کردن موضوع امامت، طرح شد و از آن سخن به میان آمد. اما اینکه از کی بین اربعین و مهدویت یک رابطه ایجاد شد، این را باید در جغرافیای اسلام دید و به دنبالش گشت. به این علت که هر بقعه‌ای از اسلام تاریخ خودش را دارد و نمی‌توان با یک خط مستقیم برای همه جهان اسلام تحلیل و تفسیر تاریخی داشت. اما به نظر من بیشتر بعد از سقوط صدام حسین و برجسته شدن منظر بین‌المللی اربعین، موضوع مهدویت و اربعین باهم آمیختگی بیشتری پیدا کردند که عموم مردم هم بتوانند این ارتباط را درک کنند. 

قیام حسینی و قیام مهدوی هر دو یک هدف دارند

رابطه حسین و مهدی علیهم‌السلام در چه حیطه ای پررنگ و برجسته می‌شود؟

قیام بودن حرکت امام حسین به جهت اصلاح امور، نفی ظلم و بی‌عدالتی، برپایی سنت رسول خدا و به طور کلی شاخصه‌های اجتماعی نهضت امام حسین بیشترین ارتباط را با قیام مهدوی دارند، چون طبق روایات اهل‌بیت قیام مهدوی هم به منظور رفع ظلم و جور و برقراری عدل و داد صورت می‌گیرد. یک شباهت دیگر هم خود سرزمین عراق است، چرا که هم اربعین در عراق است و هم حکومت عدل الهی حضرت حجت در عراق و شهر کوفه بنا خواهد شد. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول