اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سلیمی‌نمین: انگلیسی‌ها علاوه‌بر بحرین، قصد داشتند سه جزیره را از ایران جدا کنند

سلیمی‌نمین با بیان اینکه انگلیسی‌ها علاوه‌بر بحرین، قصد داشتند سه جزیره را نیز از ایران جدا کنند، گفت: این موضوع، اعتراض جدی دربار را به دنبال آورد و خطاب به انگلیسی‌ها گفتند که این کار شما، بی‌اعتباری جدی برای پهلوی رقم خواهد زد.

سلیمی‌نمین: انگلیسی‌ها علاوه‌بر بحرین، قصد داشتند سه جزیره را از ایران جدا کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به پیشینه اختلافات بر سر مالکیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک اظهار کرد: بحث پیشینه تاریخی تعلق جزایر مرتبط با ما در خلیج‌فارس، طولانی است اما با حضور انگلیسی‌ها در منطقه، این موضوع دستخوش مشکلاتی شد. یکی از شیوه‌های مدیریت انگلیسی‌ها حتی در میان کشورهایی که وابسته به آن هستند و بودند، ایجاد نزاع است.

وی با اشاره به نزاع میان کویت و عربستان، افزود: انگلیس، میان کویت و عربستان نزاع ایجاد کرد و مالکیت منطقه‌ای را به‌صورت حائل، نارسا گذاشت تا میان این دو کشور، اختلاف باقی بماند.

وی تصریح کرد: قبل از حضور انگلیسی‌ها در منطقه نزاع‌ها و اختلافات ارضی، خیلی مطرح نبود اما انگلیسی‌ها به گونه‌ای عمل کردند که اختلاف ایجاد شود.

پژوهشگر حوزه تاریخ با اشاره به قصد انگلیسی‌ها برای جداکردن سه جزیره از ایران بعد از جداکردن بحرین، تصریح کرد: در زمان محمدرضا پهلوی و بعد از جداشدن ننگین بحرین از ایران که با خروج نیروهای نظامی انگلیس از منطقه مقارن بود (انگلیسی‌ها به دلیل اینکه قدرت‌شان رو به نزول بود، تصمیم گرفته بودند که نیروهای نظامی خود را خارج کنند و با قرارگرفتن کنار آمریکا موقعیت سیاسی خود را حفظ کنند)، بحث سه جزیره به‌طور جدی مطرح شد.

سلیمی‌نمین با بیان اینکه انگلیسی‌ها علاوه‌بر بحرین، قصد داشتند سه جزیره را نیز از ایران جدا کنند، گفت: این موضوع، اعتراض جدی دربار را به دنبال آورد و آن‌ها خطاب به انگلیسی‌ها گفتند که این کار شما، بی‌اعتباری جدی برای پهلوی رقم خواهد زد. برای همین اسدالله علم از سفیر انگلیس در تهران می‌پرسد که شما آیا دوست ما هستید یا دشمن ما؟ چون اگر بعد از بحرین، سه جزیره را هم از ما بگیرید، اعتبار ما به‌شدت آسیب می‌بیند.

استقرار نیروی نظامی محمدرضا در ابوموسی کاملا با اجازه انگلیسی‌ها بود

 سلیمی نمین با بیان اینکه انگلیسی‌ها تلاش داشتند همزمان با خروج‌شان از منطقه، میان ایران و برخی شیوخ عرب منطقه نزاع ایجاد کنند تا بتوانند از این طریق با سهولت بیش تری کنترل منطقه را دست بگیرند، گفت: به همین جهت، به نیروهای نظامی محمدرضا اجازه داده شد که در قسمت غیرمسکونی جزیره ابوموسی، نیروی نظامی مستقر کنند.

وی با بیان اینکه استقرار نیروی نظامی محمدرضا در ابوموسی کاملا با اجازه انگلیسی‌ها بود، اضافه کرد: محمدرضا برای اینکه افتضاح و رسوایی جدایی بحرین را پشت سر بگذارد، این ژست را گرفت که ما توانستیم جزایر خود را از بیگانگان پس بگیریم. درحالی‌که این‌طور نبود و به محمدرضا اجازه داده شد تا صرفا در بخش غیرمسکونی ابوموسی، نیرو مستقر کند.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها به‌ظاهر گفتند که سه جزیره متعلق به ایران است، تصریح کرد: در پشت صحنه، استقرار نیروی نظامی محمدرضا در ابوموسی صرفا توافقی برای پشت سر گذاشتن رسوایی جدایی بحرین بود. بعدا مشخص شد که محمدرضا برای استقرار یک واحد نظامی، به یکی از شیوخ امارات به‌عنوان اجاره پول پرداخت کرده است.

سلیمی‌نمین افزود: با وجود اینکه انگلیسی‌ها به‌ظاهر تصریح کردند که مالکیت سه جزیره متعلق به ایران است اما چون اتباع اماراتی در این سه جزیره حاکم بودند، شیوخ امارات می‌توانستند هر موقع که دل‌شان می‌خواست، ادعای حقوقی علیه ایران طرح کنند.

با انقلاب اسلامی توافق پنهان میان پهلوی و انگلیسی‌ها روشن شد

 مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر تغییر معادله در این سه جزیره به نفع کشورمان، گفت: خوشبختانه با انقلاب ملت ایران در سال۵۷، توافق پنهان میان پهلوی و انگلیسی‌ها روشن و ایران، مصمم به احقاق حقوق خود شد. این موضوع به نتیجه رسید و ایران توانست بعد از سال‌ها که انگلیسی‌ها در حاکمیت ما بر این سه جزیره خلل وارد کرده بودند، مجددا بر این جزایر اعمال حاکمیت کند.

سلیمی‌نمین با استقبال از اقدام قوه‌قضاییه در صدور اسناد مالکیت برای این جزایر، گفت: خوشبختانه قوه‌قضاییه اقداماتی برای روشن شدن بیش تر حق حاکمیت ایران بر این جزایر، انجام داده است. به لحاظ تاریخی نیز مستندات زیادی پیرامون تعلق این جزایر به ایران، وجود دارد.

منبع: روزنامه صبح نو

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول